Sponseret indhold

Lederne trives med hjemmearbejdende medarbejdere

Af:

I ledelseslaget i danske virksomheder er erfaringerne med at have hjemmearbejdende medarbejdere positive, og langt de fleste ledere ønsker at videreføre dette efter coronakrisen. Det viser ny undersøgelse.

63,8% af lederne i de danske virksomheder vil gerne fortsætte med hjemmearbejdspladser efter coronakrisen. Det viser en ny analyse blandt danske virksomheder, som er foretaget af IT-Branchen i oktober/november. De positive udmeldinger fra danske ledere skyldes flere ting.

”Først og fremmest er lederne blevet mere produktive af selv at skulle arbejde remote og håndtere sit team hjemmefra. Men de føler også, at de har fået en bedre work/life balance ved at arbejde på den måde. Så det har været positivt for lederne både professionelt og privat,” siger Natasha Friis Saxberg, adm. direktør i IT-Branchen.

61,0% af lederne fortæller nemlig i analysen, at de er blevet mere produktive ved at arbejde hjemmefra. 53,4% oplever en bedre work/life balance under coronakrisen.

Coronakrisen har givet en ny måde at lede på
At lede sit team fra afstand er en ny disciplin for mange ledere, men heldigvis ser det ud til, at størstedelen har fundet nye måder at gøre det på. 64,5% siger, at de har måtte ændre deres måde at lede på, og at de har fået nogle positive ledelseserfaringer (68,0%), som de vil fortsætte med at bruge efter krisen. Og over halvdelen af lederne (58,5%) mener, at det har været nemt at følge op på medarbejdernes mål og aftaler, selvom de har arbejdet hjemmefra.

Gode råd til remote ledelse
At arbejde med medarbejdere, som man ikke lige sidder ved siden af, er en anden ledelsesøvelse, end mange er vant til. Det har man bl.a. oplevet på nærmeste hold i Atea, hvor hovedparten af virksomhedens over 1.400 medarbejdere stort set fra den ene dag til anden skulle arbejde hjemmefra.

”Det var naturligvis en stor omvæltning for mange, men vi har også fået en lang række positive erfaringer, som vi som virksomhed vil arbejde videre med efter coronakrisen,” fortæller Annette Otto, der er Senior Vice President for Marketing, Partner Management, HR & Communications i Atea og formand for IT-Branchens kompetenceudvalg.

Ateas coronaerfaring er, at det som leder i høj grad handler om at skabe en struktur med hurtige individuelle og afdelingsmæssige touchbase-møder. Og så skal man sørge for at lave en plan for det virtuelle samarbejde både som team og individuelt, så man får afstemt spilleregler og forventninger.

”Man skal huske, at medarbejderne er forskellige og har individuelle behov. Så det er vigtigt at møde dem hver især, hvor de er. Når man har medarbejdere både på kontoret og derhjemme, er det derfor vigtigt, at man er synlig og nærværende for alle – og at man har fokus på at fjerne forhindringer og barrierer for deres arbejde,” siger Annette Otto.

Selvom det måske for mange ledere vil være naturligt at falde i fælden om at lave mikro management, så har man i Atea faktisk oplevet, at der er brug for det stik modsatte.

”Når man har et hybridt team, et det vigtigt, at man er visionsdrevet, hvor man som leder skaber nogle hjørneflag og sætter rammen. Det hjælper medarbejderne med at forstå kerneopgaven og til at prioritere deres tid. Og så skal have tillid til, at ens medarbejdere nok skal levere,” udtaler Annette Otto.del af forretningen – men hvor man også vil mere end blot at digitalisere forretningen.

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
Screenshot 2024-03-13 at 08.23
Cybersikkerhed Epaper
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
muusfoto_IMG02886
Gubra er klar til næste vækstrejse
Ronny_tilpasset1
Investering af midler i Virksomhedsskatteordningen (VSO) – hvad må man?

Læs også

Mette_Bjøkvik-2 copy
Dansk Erhverv: EU-regler ruller ind over danske virksomheder
Ny lovgivning for arbejdsgivere ruller ud over danske virksomheder i en lind strøm i denne tid. Mange virksomheder er godt med. Det...
A white keyboard with a red key and the whistleblower word
Sådan etablerer virksomhederne en whistleblowerordning 
Virksomheder med mere end 50 medarbejdere skal nu have en whistleblowerordning. Sibilum guider til, hvordan virksomhederne får etableret den...
DSC02069-2
Kom godt i gang med tidsregistrering
De nye tilføjelser til arbejdstidsloven træder i kraft den 1. juli, og det får betydning for alle danske arbejdsgivere, der skal indstille...