Sponseret indhold

Friere medarbejdere er gladere medarbejdere – Det bliver de med arbejdsredskaber fra Apple…

Af:

Øg medarbejdertilfredsheden og effektiviteten ved at give medarbejderne frit valg til f.eks. at vælge den nyeste Mac fra Apple.

”Enhver kunde kan få sin bil malet I den farve, han ønsker, så længe den farve er sort.”
Sådan sagde Henry Ford, da han i 1909 blev spurgt, hvilke muligheder der var for at bestille den nye Ford T.

Denne besked får mange medarbejdere også i dag, når de fx
beder om en Macbook I dag griner vi stadig lidt af Henry Fords udsagn, men faktisk har forbløffende mange virksomheder en meget ensrettet tilgang, når de udleverer essentielle arbejdsredskaber som smartphones, laptops og tablets til deres medarbejdere.

Ofte gør man det, fordi man mener, det er lettere at administrere og yde support på den måde. Den tankegang gør man op med hos ADmire. Her tror man på at lade de ansatte have meget mere indflydelse på deres hverdag. Og man tror på, at den enkelte selv bedst ved, hvad han eller hun kan lide. Det gælder også, når det kommer til valg af det IT-udstyr, mobiltelefoner og platform, der bruges til at løse de opgaver, den ansatte har.

”Vi har en oprigtig tillid til, at vores ansatte selv vælger, hvad de arbejder med”. Det siger Morten Norup, der er salgs- og marketingdirektør i ADmire. ”Det er ikke overraskende, at lønmodtagere i stigende grad forventer at anvende samme enheder og teknologi professionelt og privat. Eller at de ønsker indflydelse på, hvilken enhed, de skal anvende,” siger Morten Norup og fortsætter:

”Nogle foretrækker Windows, andre kan kun arbejde effektivt på Mac. Nogle er til
Android, andre til Mac. Det er helt individuelt,” siger Morten Norup fra ADmire.
ADmire tilbyder en Choose-Your-Own-Device-service – i daglig tale kaldet CYOD.

Grundlaget for ADmires CYOD er en ordning, hvor udstyret ejes af ADmire, men stilles til rådighed for medarbejderne.

”Som arbejdsgiver kan man selv definere den økonomiske ramme for ”standardudstyr”. Inden for den ramme betaler virksomheden den fulde omkostning, siger Morten Norup.
Med denne ordning bliver det enkelt for virksomheden at stille præcis de enheder til rådighed, som lever op til de enkelte medarbejderes forventninger og præferencer.

Virksomheden definerer i samarbejde med ADmire de tekniske og sikkerhedsmæssige krav, enhederne skal leve op til. ADmire opretter et dedikeret site, hvor medarbejderne logger ind og selv vælger, hvilke enheder den enkelte ønsker at få stillet til rådighed.

Det giver medarbejderen mulighed for frit at vælge f.eks. den nyeste Mac fra Apple, samt beslutte om arbejdet klares mest effektivt med Windows, macOS, Android eller iOS.
ADmire gør udstyret klart og leverer det, så de ansatte kan arbejde effektivt fra dag ét.
Firmaet kan også lave et loft over, hvor meget de enkelte enheder må koste. Men så kan medarbejderen selv finansiere resten, hvis man ønsker en dyrere model. Dette kan så gøres før skat, så prisen vil være ret fornuftig.

Hvis et firma ønsker at bruge 4000 per smartphone, men en ansat ønsker en topmodel til 10.000, så bliver de 6000 delt mellem den ansatte og skattevæsenet.

”Det bliver kort sagt muligt at tilbyde medarbejderne frit valg af IT-udstyr, uden at det koster ekstra for din virksomhed,” siger Norup. Samtidig har firmaet et fast månedligt omkostningsniveau.

Denne nye løsning til ansatte er vigtig i et samfund, hvor ting har rykket sig.
Mange er blevet mere individuelle og vil ikke acceptere at skulle bruge en vilkårlig enhed, bare fordi de får besked på det. Ofte ender det med, at folk bruger deres private smartphone eller laptop i stedet for. Den, de har fået udleveret af firmaet ender i skuffen, og det er jo det rene spild. Men det åbner også for sikkerhedsrisici.

For det er ikke altid, at de ansattes personlige enheder lever op til virksomhedens forskrifter om sikkerhed og adgang til eksempelvis netværk, fortrolige informationer eller driftskritiske systemer. Og i værste fald kan det altså ende med at kompromittere sikkerheden eller hæmme produktiviteten.

Et problem er ofte, at der tit anvendes ældre enhedstyper i nogle firmaer. En omfattende britisk undersøgelse fra Unisys viser, at op mod 70 procent af medarbejderne i organisationer, der anvender ældre teknologi, er direkte utilfredse, fordi det hæmmer deres effektivitet og produktivitet.

Og der er større risiko for, at utilfredse medarbejdere finder nye job. Den risiko mindskes med ADmires CYOD-model. Samtidig giver det firmaer, der vælger at lade ADmire håndtere supporten af udstyret, mere tid. På den måde har de ansatte kun et sted, de skal ringe hen, hvis glasset er røget på telefonen, der er bøvl med den bærbare eller noget andet ikke fungerer optimalt.

Tilfredshed og effektivt i vejret hos KMD – omkostningsfrit
Hos KMD stod man indtil for nylig selv for alt håndtering af de ansattes computere og mobiltelefoner. Dengang havde de ansatte et meget begrænset udvalg af standardløsninger, og kun med få undtagelser kunne udstyr, der gik ud over dette standardudstyr, komme på tale. ”One Size Fits All” var strategien i hovedtræk.

Ud over det smalle og lidt rigide udvalg var den tidligere ordning blevet for tung og tidskrævende for en overbebyrdet intern IT-funktion. Specielt når der skete skift af store puljer udstyr – eller omkring den 1. hver måned, når nye medarbejdere starter.
Det tager nemlig tid, når 3.200 medarbejderes IT-udstyr skal holdes opdateret og
serviceres.

Så med udsigten til at kunne tilbyde medarbejderne et større udvalg og en langt mere individuel og fleksibel ordning ved valg af arbejdsudstyr og samtidig kunne gøre livet lettere for deres interne IT, besluttede KMD at indgå et samarbejde med ADmire og indføre CYOD (Choose-your-own-device) i hele organisationen. Vel at mærke helt om-
kostningsfrit.

”En af de væsentligste årsager til at skifte til ADmires CYOD løsning for KMD var, at kunne opfylde det voksende behov hos vores medarbejdere, for at kunne vælge lige præcis det IT-udstyr, som de ønskede, og som gjorde deres arbejdsopgaver lettere at udføre”, siger Allan Hejndorf, CIO – Vice President – Group IT, KMD.

KMD valgte at indføre den fulde ADmire CYOD pakke. Det betyder, at KMD har outsourcet al administration, drift og daglig håndtering af deres computere og telefoner til Admire. Det betyder blandt andet at KMD nu kan tilbyde deres medarbejdere en portal, hvor de kan vælge deres fortrukne IT-udstyr. Hvad end det er de stilrene, men oftest lidt dyrere produkter fra Apple eller noget helt andet.Via portalen kan medarbejderne individuelt beregne det månedlige bidrag og det skattemæssige fradrag, før de foretager deres valg.

KMD behøver ikke selv være involveret i valget af udstyr, rådgivning, konfigurer ing, levering og den efterfølgende support. Hele processen varetages af Admire. Det foregår via en direkte linje til Admire, så KMD’s interne IT-folk ikke forstyrres. Det hele har været en stor succes fortæller Allan Hejndorf.

”Vores medarbejdere er meget begejstrede for CYOD ordningen. Den er fleksibel og nem at håndtere, da alt foregår via en individuelt tilpasset portal. Og medarbejderne kan se fordelene ved selv at investere i deres udstyr”, siger han og forklarer, at KMD har erfaret, at medarbejderne generelt arbejder på forskellige måder. Og at man som virksomhed skal kunne give mere rum og plads til disse forskelligheder.

Med ADmires CYOD løsning imødekommer KMD dette behov og kan nu tilbyde nogle langt mere effektive og produktive udstyrsmuligheder. Det gavner ikke kun medarbejderne, men i sidste ende også KMD og firmaets kunder.

Ud over den øgede medarbejdertilfredshed og de ekstra ressourcer, der er blevet frigivet, skabte CYOD ordningen lidt ekstra pondus i KMD’s HR afdeling. Ordningen har løftet KMD’s image både over for de eksisterende medarbejdere, men også over for potentielle nye medarbejdere, som blive mere og mere specifikke i deres krav om IT-udstyr. Eksempelvis vil mange gerne arbejde på lidt dyrere Apple-produkter.

”Ved rekruttering oplever vi i dag et stigende krav fra medarbejderen om selv at kunne få lov at vælge sin IT-udstyrspakke. Derfor er CYOD også blevet et vigtigt konkurrenceparameter i vores HR-strategi om at kunne tiltrække og fastholde de dygtige medarbejdere”, siger Peter Albrechtsen, Vice President i HR Operation, KMD.

Om KMD

KMD leverer IT-løsninger og services, der spænder fra rådgivning, udvikling, drift og vedligehold til support på software, systemer og infrastruktur.

KMD Koncernen beskæftiger i alt 3.200 medarbejdere, fordelt på hovedkontoret i Ballerup og kontorerne i Odense, Aalborg og Aarhus.

Læs mere på www.admire.dk/cyod

Any customer can have a car painted any color that he wants so long as it is black.

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
Screenshot 2024-03-13 at 08.23
Cybersikkerhed Epaper
Armaflex_ isolering mod kulde
Teknisk isolering – den hurtigste vej til besparelser 
Ronny_tilpasset1
Investering af midler i Virksomhedsskatteordningen (VSO) – hvad må man?

CYOD ordningen gav god mening hos KMD:

  • Øget tilfredshed og arbejds-glæde hos medarbejderne.
  • Øget produktivitet hos medarbejderne.
  • Glæde hos medarbejderne.
  • Frigivelse af væsentlig mængder tid.
  • Nyt HR værktøj til fastholdelse og tiltrækning af medarbejdere.

Læs også

Mette_Bjøkvik-2 copy
Dansk Erhverv: EU-regler ruller ind over danske virksomheder
Ny lovgivning for arbejdsgivere ruller ud over danske virksomheder i en lind strøm i denne tid. Mange virksomheder er godt med. Det...
A white keyboard with a red key and the whistleblower word
Sådan etablerer virksomhederne en whistleblowerordning 
Virksomheder med mere end 50 medarbejdere skal nu have en whistleblowerordning. Sibilum guider til, hvordan virksomhederne får etableret den...
DSC02069-2
Kom godt i gang med tidsregistrering
De nye tilføjelser til arbejdstidsloven træder i kraft den 1. juli, og det får betydning for alle danske arbejdsgivere, der skal indstille...