Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter

Gennem de senere år har der været et øget fokus blandt virksomhederne i Danmark på at forebygge fremfor at behandle. Og med god grund. For det bidrager ikke alene til færre sygedage, men også til øget medarbejdertrivsel og er dermed en klar fordel for både virksomheden og dens medarbejdere.

Derfor vælger stadigt flere virksomheder i dag en forebyggende behandlingsordning til deres medarbejdere. Og et af de firmaer, der tilbyder og leverer denne løsning, er Vicuras – en sundhedsfremmende HR-partner. Med Vicuras som HR-partner er virksomhederne sikret professionel rådgivning og behandling, og får dermed frigivet tid til at fokusere på andre værdifremmende tiltag.

”Hos Vicuras har vi et bredt udvalg af ydelser der, tilsammen eller hver for sig, kan være med til at fremme sundheden hos virksomheder i hele Danmark. Det gælder lige fra massage og fysioterapi til arbejdspladsvurderinger og træningsvejledninger,” fortæller Jakob Ørnskov, Administrerende Direktør i Vicuras.

Ifølge ham sætter vor tids moderne virksomheder ikke spørgsmålstegn ved, om de skal tilbyde en behandlingsordning til deres medarbejdere. Det er mere et spørgsmål om, hvilket setup de skal vælge. Og netop derfor har Vicuras en bred palette af ydelser, der hele tiden udvides i takt med virksomhedernes behov og udviklingen af fremtidens arbejdspladser.

”Vi tilbyder også ergonomisk vejledning, der gør op med uhensigtsmæssige arbejdsstillinger og som samtidig giver medarbejderne evnerne til selv at ændre vaner. Det foregår ved, at en af vores arbejdsmiljøkonsulenter kommer ud og giver hver enkelt medarbejder en ergonomisk vejledning af deres arbejdsstationer. Det tilbyder vi også online, så medarbejdere, der arbejder hjemmefra, også kan arbejde ergonomisk korrekt,” fortæller Jakob.

Til fordel for både medarbejdere og virksomheder
Det er typisk arbejdsrelaterede gener og skader virksomhederne ønsker hjælp til. Det være sig aflastning af ømme muskler og stive led men også forebyggende behandlinger mod udbredte gener som hovedpine, ryg- og nakkesmerter samt museskader. Kunderne hos Vicuras tæller typisk store og mellemstore virksomheder, der ønsker at gøre noget godt for deres medarbejdere.

”Undersøgelser viser, at hvis man som virksomhed vælger at implementere en forebyggende behandlingsordning, får man ikke alene glade og tilfredse medarbejdere. Man får også medarbejdere med væsentligt færre sygedage og et lavere fravær. Det er altså en ren win-win situation, som vi naturligvis også oplever i vores daglige arbejde med vores kunder,” siger Jakob.

Endelig er der også den åbenlyse fordel, at en sådan ordning ikke alene kan være med til at fastholde dygtige medarbejdere, men også bidrage til at tiltrække nye, kompetente kræfter til virksomheden.

”Arbejdsmarkedet i dag er jo et helt andet end for blot 10 år siden. I dag er det ikke nok med en god løn og en frokostordning, der skal også være andre incitamenter til at vælge det ene job frem for det andet. Og her kan en forebyggende behandlingsordning sagtens være tungen på vægtskålen,” forklarer Jakob, der oplever et stort potentiale for sundhedsfremmende behandlingsordninger, og glæder sig over at det ikke kun er de store toneangivende virksomheder, der køber ind på medarbejderpleje.

Høje krav til faglighed, service og hygiejne
Godt 90% af alle de forebyggende behandlingsordninger som Vicuras leverer til virksomheder i Danmark finder sted inhouse hos kunderne, hvor der er dedikeret et eller flere behandlingsrum til det. Her sørger Vicuras for trygge og stemningsfulde rammer, hvor virksomhedens medarbejdere kan få et nemt og sundhedsfremmende afbræk i løbet af arbejdsdagen og vende tilbage til arbejdet med fornyet energi og motivation.

Derudover har Vicuras et landsdækkende netværk af 100 såkaldte partnerklinikker. Disse giver medarbejdere der, ikke er fast tilknyttet til en lokation, eller medarbejdere, der arbejder hjemmefra, mulighed for behandling. Ønsker medarbejderne at benytte sig af disse partnerklinikker kontakter de blot selv den ønskede klinik for en aftale. Så klarer Vicuras resten.

”Vi ønsker at gøre det så nemt for vores kunder som overhovedet muligt. Derfor vil virksomheder, der outsourcer en behandlingsordning til Vicuras, også opleve et minimum af administration samt en høj fleksibilitet. Vi håndterer alt fra booking til betaling, og har desuden den direkte kontakt til virksomhedens medarbejdere,” siger Jakob.

Og Vicuras ønsker ikke blot at gøre det nemt. Det skal også være af høj kvalitet, fortæller Jakob:

”Vi lægger mange ressourcer i videreuddannelse og opkvalificering af vores behandlere for at vi hele tiden kan leve op til både egne – men i høj grad også vores kunders – krav til faglighed, service og ikke mindst hygiejne. Af samme årsag tager vi også løbende temperaturen på de ydelser, vi tilbyder vores kunder.”

Jakob fortæller videre, at Vicuras netop har afsluttet en stor tilfredshedsundersøgelse blandt deres kunders medarbejdere med mere end 2300 besvarelser. Her opnåede man et imponerende resultat på 3,7 ud af en maks. score på 4. Og med 135.000 behandlinger årligt er der allerede mange virksomheder, og ikke mindst medarbejdere, der nyder godt af en forebyggende behandlingsordning hos Vicuras.

Hos Vicuras oplever man samtidig en stigende interesse for forebyggende behandlingsordninger, og tilføjer således 2-3 nye kunder om måneden til porteføljen, hvoraf Novo Nordisk og Rambøll er de seneste.

MEST LÆSTE