Teknologien udvikler sig hele tiden og digitalisering, automatisering, cloud og Artificial Intelligence kommer til at spille en endnu større rolle i virksomhedernes strategi i fremtiden. Presset på de digitale strategier vil også vokse, da de er nøglen til skabe varige digitale forandringer i en organisation – og vækst på bundlinjen. Har en virksomhed ikke de rigtige digitale kompetencer internt, som kan udarbejde en solid plan og drive processen fra A-Z, står man med en stor udfordring. Det gør NetDesign nu noget ved. En ny Customer Transformation Services enhed skal fremover have fuld fokus på Customer Success og hjælpe kunderne med at lykkes med deres digitale transformation.
Digitalisering står højt på dagsordenen
Mængden af de digitale løsninger vi benytter, når vi kommunikerer og samarbejder med hinanden, er eksploderet, og digitaliseringen står højt på agendaen alle steder – både hos de offentlige organisationer og myndigheder og hos direktionen og i bestyrelseslokalerne hos de private virksomheder.
En analyse fra managementkonsulentvirksomheden McKinsey viser, at den digitale kundekontakt steg fra 32 procent til 55 procent i Europa under Coronapandemien. Den eksplosive vækst skete meget hurtigt, og det skabte mange steder en række udfordringer med øget belastning af virksomhedernes systemer og platforme, som på rekordtid skulle tilpasses den nye situation. Det lagde et stort pres, ikke kun på de teknologiske ressourcer i it-afdelingerne, men også på virksomhedernes overordnede digitale strategier og forretningsmodeller.
– Den omstillingsproces, vi har været igennem under Corona, har lært os, at der findes mange gode digitale løsninger, som kan være med til at styrke forretningen. Omvendt har vi også set, hvor sårbare vi er, hvis vi ikke har den rigtige teknologi og de nødvendige digitale værktøjer til rådighed – samt et mindset, som gør os i stand til at kommunikere og samarbejde digitalt. Ingen ønsker pludselig at stå i en lignende situation igen og være på bagkant, derfor bliver der oprustet alle steder, forklarer Claus Hansen, der er Head of Customer Transformation Services hos NetDesign.
Forældede digitale strategier bremser vækstmulighederne
Som følge af den accelererede digitale udvikling er mange organisationer og virksomheders digitale strategier blevet forældet langt hurtigere, end nogen havde forestillet sig. Det betyder, at der er et stort behov for at gentænke det fundament, som skal drive virksomhedens vækst og udvikling i fremtiden. Det gælder både i forhold til den digitale transformation og i forhold til hele virksomhedens teknologiske strategi. Mangelfulde eller forældede strategier vil nemlig begrænse mulighederne for at virksomhederne kan udnytte deres fulde forretningspotentiale i fremtiden.
– Blandt vores kunder kan vi se, at rigtig mange har fået et nyt behov for at revidere deres strategier, så de passer til den nye virkelighed. De er nået frem til en erkendelse af, at det er nødvendigt, for at de kan klare sig i den tilspidsede konkurrencesituation og vinde kampen om de mange nye digitale kunders opmærksomhed, fortæller Claus Hansen.
Nøglen til succes er digitale kompetencer og en solid plan
Hvis man kan omstille sig, forstår at tilpasse sig og udnytte mulighederne i den nye digitale virkelighed, er der en stor sandsynlighed for, at man kan blive en af fremtidens vindervirksomheder. Men det er ikke noget, man kommer sovende til, for der ligger et stort og tidskrævende arbejde bag at vælge den rigtige systemarkitektur og planlægge, hvordan man gennemfører en succesfuld digital transformation.
– For mange virksomheder er det en udfordring at identificere alle de områder, hvor nye digitale teknologier kan udnyttes mere optimalt til at fremme effektiviteten, innovationen og nytænkningen. Det gælder specielt for de virksomheder, som stadigvæk kæmper med at udvikle et digitalt mindset på alle niveauer og ikke selv råder over de nødvendige digitale kompetencer, forklarer Claus Hansen.
Få hjælp til transformationen af Customer Transformation Services
Det er en af årsagerne til, at NetDesign har skabt Customer Transformation Service – en helt ny forretningsenhed, som skal hjælpe kunderne med at træffe de rigtige teknologiske valg og lægge de planer, som gør, at kunderne får succes med deres digitale transformation. I front for den nye enhed står Claus Hansen.
– For at vi bedre kan hjælpe vores kunder, har vi opbygget en helt ny forretningsenhed. Her har vi samlet nogle af vores erfarne medarbejdere, som alle har en lang række specialiserede kompetencer, teknisk viden og digital indsigt – kombineret med en bred forretningsmæssig forståelse. Det gør, at vi kan tilbyde rådgivning og sparring i forhold til gamle og nye teknologier.
Herudover kan vi drive change managementprojekter og facilitere de adoptionprogrammer, som gør virksomhedernes medarbejderne i stand til at udnytte både eksisterende og nye løsninger, platforme og systemer fuldt ud, fortæller Claus Hansen. Den nye forretningsenhed kan også hjælpe med at udarbejde konkrete roadmaps og eksekveringsplaner fra A-Z – alt sammen i tæt samarbejde med kundernes centrale forretnings- og it-beslutningstagere.
– Vi arbejder ud fra et transparensprincip, som sikrer, at alle er enige om, hvilke initiativer der skal prioriteres. Vi viser f.eks., hvornår og hvordan det giver mest mening for virksomhederne at flytte deres IT-løsninger i skyen – samt de omkostninger, der er forbundet med investeringen, for at virksomheden kan realisere værdien af deres investeringer og derved opnå den forventede succes, forklarer Claus Hansen.
Vigtigt med strategisk forankring
NetDesigns Customer Transformation Services skal bl.a. hjælpe kunderne med at udarbejde og forankre deres teknologi- og digitaliseringsstrategier.
Typisk bevæger virksomhedernes digitaliseringsrejse sig henimod Cloud-løsninger. En rejse der ofte er drevet af enten teknologiske eller forretningsmæssige ønsker og målsætninger – for at åbne op for en større, mere fleksibel og skalerbar infrastruktur, som giver nye og bedre muligheder for vækst og udvikling, bl.a. gennem kortere Time-To-Market og forbedrede kundeoplevelser.
– Med vores nye forretningsenhed er vi i stand til at hjælpe virksomheder med at udarbejde en systematisk plan, som f.eks. understøtter overgangen fra On-Premise miljøer til Cloud, Hybrid Cloud eller Multi Cloud, så de bliver en katalysator for innovation og vækst forklarer Claus Hansen.
Og han fortsætter:
– Vi har også mulighed for at overtage ansvaret for virksomhedernes gamle systemer, imens vi samarbejder om at opbygge og implementere nye løsninger gennem en smooth transition.
Vores styrke er, at vi har fuld fokus på Customer Success og har alle de relevante kompetencer, som kan hjælpe med at skabe overblik og udarbejde en solid plan. Alt dette sikrer gennemførelsen af bæredygtige og varige digitale forandringer i kundernes organisation, som betyder, at de kan opnå deres fulde forretningspotentiale.