Sponseret indhold

CIO-anbefalinger til den hybride arbejdsplads

Af:

Verden har forandret sig og er blevet mere hybrid. Det stiller helt nye krav til virksomhedernes organisation, it-infrastruktur og ikke mindst CIO’en.

IT-Branchens CIO Transformation Board har udarbejdet en praktisk tjekliste, så du kan se, om du har styr på den hybride arbejdsplads. Under COVID-19 arbejdede 48% af danskerne online og hjemmefra. Et skifte der for altid vil forandre, måden vi arbejder på. Nogle medarbejdere kan ikke vente med at komme tilbage, mens andre har fundet ud af, at de helst vil arbejde hjemmefra. I hvert fald nogle gange om ugen. 2/3 af danskerne siger således, at de også efter coronakrisen gerne vil have helt eller delvis mulighed for at arbejde remote efter coronaen. At så mange danskere fortæller, at de både vil have mulighed for at arbejde på kontoret og hjemmefra, betyder også, at virksomhederne må tage et opgør med den måde, de arbejdede på før, men også i forhold til den måde de var nødt til at arbejde på under coronaen. Desværre har 68% af virksomhederne ikke en plan for, hvordan de skal få den hybride hverdagen til at fungere. Det bliver i høj grad CIO’en rolle at definere dette.

En ny verden for CIO’en
I en mere og mere digital hverdag – og især under coronaen – oplever mange CIO’s, at deres rolle har forandret sig markant. 3 ud af 4 CIO’s siger f.eks., at deres rolle er blevet bredere, at deres ansvar er blevet større og at de har fået mere indflydelse på topledelsens beslutninger under COVID-19. CIO’ens rolle som den kosteffektive leder af virksomhedens it-infrastruktur har ganske enkelt flyttet sig. I dag kigger topledelsen i langt højere grad mod CIO’en, når man taler om virksomhedens strategi, forretningsmæssige transformation, kultur og processer, for at få svar på fremtidens løsninger på disse områder. I en post-coronatid, hvor medarbejderne skal tilbage på arbejdet, ligger der derfor også en opgave for CIO’en i at sætte retningen for den hybride arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere ved, hvad der forventes af dem.

IT-Branchens CIO Transformation Board
Med CIO Transformation Boardet samler IT-Branchen de mest visionære CIO’s fra Danmarks store og mellemstore virksomheder. CIO’s fra virksomheder hvor digitalisering udgør en strategisk del af forretningen – men hvor man også vil mere end blot at digitalisere forretningen.

CIO’ens tjekliste til den hybride arbejdsplads

Fastsæt rammerne for den hybride arbejdsplads

- Træf en beslutning om, hvor meget flex- og fixtid 

   medarbejderne må have

- Alle skal vide, hvornår de SKAL møde ind, og 

   hvornår de KAN arbejde hjemme

Få styr på den hybride hverdag

- Medarbejderne ved, hvad formålet med den hybride 

   arbejdsplads er

- Der er styr på arbejdstilsynets- og de it-mæssige
  krav til hjemmearbejde

- Ledere og medarbejdere støttes i deres arbejde med
  de rette it-værktøjer

Styrk den hybride kultur

- Brug kulturen til at drive den digitale transformation

- Gør det nemt at arbejde i en hybrid virksomhed

- Husk de sociale arrangementer

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
Screenshot 2024-03-13 at 08.23
Cybersikkerhed Epaper
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
muusfoto_IMG02886
Gubra er klar til næste vækstrejse
Armaflex_ isolering mod kulde
Teknisk isolering – den hurtigste vej til besparelser 

Læs også

Mette_Bjøkvik-2 copy
Dansk Erhverv: EU-regler ruller ind over danske virksomheder
Ny lovgivning for arbejdsgivere ruller ud over danske virksomheder i en lind strøm i denne tid. Mange virksomheder er godt med. Det...
A white keyboard with a red key and the whistleblower word
Sådan etablerer virksomhederne en whistleblowerordning 
Virksomheder med mere end 50 medarbejdere skal nu have en whistleblowerordning. Sibilum guider til, hvordan virksomhederne får etableret den...
DSC02069-2
Kom godt i gang med tidsregistrering
De nye tilføjelser til arbejdstidsloven træder i kraft den 1. juli, og det får betydning for alle danske arbejdsgivere, der skal indstille...