Stadig flere brancher og virksomheder griber mulighederne for interaktiv visualisering i augmented reality-teknologien, der bliver nemmere og billigere at komme i gang med.
AR-teknologien er kommet langt, og den bliver omfavnet af stadig flere virksomheder, der udnytter mulighederne i augmented reality til at opnå strategiske og forretningsmæssige fordele gennem præcise 3d-visualiseringer.
”Lige som virtual reality er AR i en årrække blevet opfattet som lidt af en gimmick. Men for os og de virksomheder, vi samarbejder med, er AR en nyttig og seriøs teknologi, der bidrager til at skabe nye, innovative løsninger, der gør en stor forskel for virksomhederne og deres kunder,” siger Kim Bleshøy Nielsen.
Han er direktør og partner i Intertisement, som hjælper virksomheder i mange forskellige brancher med at udnytte AR. Kim Bleshøy Nielsen har beskæftiget sig med AR siden 2005, da han sammen med en studiekammerat på universitetet var blandt de første til at arbejde med AR i Danmark.
”Teknologien bliver bedre og bedre. Vi får stereo- og 3d-kameraer, og vi får telefoner og tablets med processorer, der kan foretage 3d-beregninger dedikeret til AR-brug. Det bliver nemmere og billigere for virksomheder at komme i gang. Det er for eksempel enkelt og billigt i dag at lave en MVP, der fortæller dig, om AR kan skabe værdi for din virksomhed.”
Nemmere at vælge vinduer
Et af de seneste projekter, Intertisement har deltaget i, er udviklingen af en ny app for vinduesproducenten Rationel Vinduer. Med den nye Rationel App kan boligejerne nemt og hurtigt vælge vinduer og døre fra Rationel og få et troværdigt billede af, hvordan designet kommer til at se ud på deres eget hus.
Det skaber tryghed i valget af vinduer og døre og giver gode forudsætninger for at vælge den løsning, der passer bedst til huset.
”Det er dyrt og ofte forbundet med mange overvejelser at skifte vinduer og døre. Ud over at skulle forholde sig til teknik og økonomi, kan det også være svært at vælge stil og design og ikke mindst at forestille sig det færdige resultat,” siger marketingchef i Rationel, Lene Gøbel.
Derfor har det i mange år været et ønske fra Rationels kunder at få et inspirationsværktøj, hvor de kan skabe et realistisk billede af, hvordan deres hus kan se ud med nye vinduer og døre – især hvis boligejerne overvejer at skifte til en helt ny farve eller et helt nyt udtryk og design.
Ikke kun for AR’s egen skyld
Rationel App er ifølge Kim Bleshøy Nielsen et godt eksempel på, hvordan et samarbejde mellem en virksomhed og Intertisement foregår.
”Virksomheden er kommet til os med et behov og et ønske om at bruge AR. Allerførst udfordrer vi altid kundens teknologivalg for at være sikker på, at virksomheden får den bedste løsning til sit behov. Vi skal ikke lave AR for AR’s egen skyld, men fordi det er det ideelle værktøj at bruge til formålet.” En ny AR-løsning udvikles og lanceres typisk i flere faser, lige som det har betydning, hvor i en eventuel købsproces løsningen skal gøre gavn.
”Hvis det er en virksomhed, hvor løsningen skal bruges af slutkunder, anbefaler vi ofte, at man starter med en professionel version, der testes af kundens egne konsulenter og sælgere. De vil have blik for, hvor teknologien kan forbedres i forhold til kundesituationen. Rationel App’en skulle både kunne inspirere håndværkeren, der rådgiver privatkunden, og den kræsne, moderne privatkunde, der søger inspiration og måske allerede har researchet en del på sine muligheder. I dag kan vi lave hele konfigurationsløsninger, hvor millioner af kombinationsmuligheder fra en kundes samlede produktkatalog kan visualiseres med AR,” siger Kim Bleshøy Nielsen.
AR skal placeres det rigtige sted
Intertisement laver AR-løsninger til militærindustrien, byggebranchen, bilindustrien, møbelbranchen og mange andre brancher.
”En stor del af vores omsætning ligger i møbelbranchen, som i flere år har været meget optaget af mulighederne i AR. Vi laver også en del visualiseringer for industrivirksomheder, der for eksempel gerne vil se, hvordan nye maskiner påvirker en produktionshal. AR vinder også mere frem i undervisning, både på uddannelsesinstitutioner og i virksomheder ifm. kurser og efteruddannelser. Et andet stort område for os er det offentlige, hvor AR kan styrke borgerinddragelsen gennem præcise visualisering af anlægsprojekter.”
”For os er det den samme teknologi, vi arbejder med hver gang. Det vigtige er, at vi i samarbejde med hver ny kunde får indsigt i virksomhedens processer og behov for visualiseringer, så vi placerer teknologien det helt rigtige sted,” siger Kim Bleshøy Nielsen.