Sponseret indhold

Grønland baner vejen for bæredygtig infrastruktur

Af:

Grønland tager med tre nye lufthavne og miljøvenligt fly et stort skridt mod en mere bæredygtig og effektiv infrastruktur, der vil sikre, at 60% af de rejsende, som ankommer til Grønland, kan flyve direkte til deres destination.

Tre nye lufthavne med et samlet anlægsbudget på omkring fem milliarder kroner er under opførelse i Grønland. De to internationale lufthavne i Nuuk og Ilulissat samt den regionale i Qaqortoq åbner op for, at Grønland kan skabe vækst og styrke vejen mod en bæredygtig fremtid. 

”Lufthavnene skaber effektivitet for turisme, erhverv og lokalbefolkningen, der slipper for tidskrævende og ofte fordyrende mellemlandinger. Lufthavnene betyder også, at Grønland i højere grad kan tilbyde helårsturisme, hvilket vil sikre et stabilt flow i flyafgangene til gavn for både besøgene og lokalbefolkningen,” fortæller Jacob Nitter Sørensen, CEO, Air Greenland. Air Greenland, der blev grundlagt i 1960, er ejet af Grønlands Selvstyre og beskæftiger ca. 450 ansatte. 

Den nye infrastruktur vil styrke turismen og erhvervslivet, og flere passagerer vil benytte flyruterne. Det kan føre til flere helårsarbejdspladser samt tiltrække investorer – både fra ind- og udland.  

Bæredygtigt fly bruger 14% mindre brændstof 
Målet mod en grønnere fremtid afspejles også i, at Air Greenland har investeret i en fabriksny Airbus 330-800neo, som bruger 14% mindre brændstof end det nuværende atlantfly, Norsaq og udleder mindre CO2. Flyet, der er et af verdens mest bæredygtige, skal flyve ruten mellem Grønland og Danmark. 

”I de senere år har vi gjort fly og helikoptere mere bæredygtige. Med valget af Tuukkaq A330neo, der tilmed kan tage flere passagerer, sender vi et stærkt signal om, at Grønland er pioner indenfor den grønne omstilling,” forklarer Bodil Marie Damgaard, bestyrelsesforkvinde, Air Greenland.

I fremtiden kan flyrejsen blive endnu grønnere. Airbus 330-800neo er nemlig designet til at kunne flyve på det bæredygtige brændstof SAF, der er produceret af biomateriale. SAF kan reducere CO2-udledningen op til 80%. 

Landingsbaner sikrer direkte flyvninger
Når man flyver til Grønland i dag, er det kun muligt at flyve direkte til Grønlands største lufthavn i Kangerlussuaq, der ligger nord for Polarcirklen eller til Narsarsuaq Lufthavn i Sydgrønland. Skal man flyve til andre destinationer, indebærer det mellemlandinger i Kangerlussuaq eller Narsarsuaq, fordi landingsbanerne ikke er lange nok til de større fly.

Etableringen af de nye lufthavne, som Grønlands regering står bag, betyder længere landingsbaner, så rejsen til og fra Grønland både bliver mere effektiv, men også mere bæredygtig. De nye fly og lufthavne åbner også op for, at Grønland kan forbindes direkte med flere centrale destinationer i verden. 

Bæredygtig vækst og øget eksport 
Naturen er en af Grønlands største ressourcer, hvilket afspejles i de mange bæredygtige tiltag, der præger landet. De nye lufthavne betyder også en vækst i alle tiltag, der kan understøtte turisme og erhverv som hoteller, restauranter og oplevelser. Samtidig er der blandt de involverede aktører et stort fokus på, at den bæredygtige rejse skal ske i tæt samspil med lokalsamfundet. De internationale lufthavne åbner også for en potentiel styrket handel med frisk fisk og skaldyr, som er Grønlands helt store eksportvare. I dag leverer Grønland frosne fisk, men fremtiden kan måske betyde friske råvarer og dermed en betydelig værdiforøgelse af den delikate spise. 

”Lufthavnene kommer også til at betyde flere overnatningsfaciliteter samt flere tilbud om oplevelser til de besøgende. Alt sammen tiltag, der kan løfte økonomien og dermed det grønlandske samfund,” siger Jacob Nitter Sørensen.

De tre lufthavnsbyggerier drives af Kalaallit Airports

Den internationale lufthavn i Nuuk: 

  • 2.200 meter landingsbane 
  • Ca. 8.000 m2 terminal

Den internationale lufthavn i Ilulissat: 

  • 2.200 meter landingsbane
  • Ca. 6.000 m2 terminal

De to internationale lufthavne forventes at stå færdige i slut 2024.

Den regionale Qaqortoq Lufthavn 

  • 1.500 meter landingsbane
  • Ca. 2.000 m2 terminal

Lufthavnen forventes at stå færdig i 2025. 

Læs mere på www.kair.gl 

Mest læste på BusinessReview.dk

Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: TIDSBEGRÆNSEDE LEJEAFTALER ER IKKE UNDERLAGT EN 2-ÅRSREGEL
1-199559273 - Aerial view to the diamond open mine in Aikhal town, Sakha Yakutia, north of Russia
Diamanter kan blive en god investering
Ankomst
PwC nyindretter hovedsæde til en ny tids arbejdsformer
br cø__
Læs "Cirkulær Økonomi" digitalt her
Ronny_tilpasset1
Investering af midler i Virksomhedsskatteordningen (VSO) – hvad må man?

Læs også

_0D49705
Iværksætteri blomstrer og styrker lokalsamfundet
Sidste år satte turisme ny rekord på Grønland, og det afspejles i antallet af tilbud til adventureturisterne, der besøger det majestætiske...
DSC00316_@vegasti1
Grønland har mange af de løsninger som verden har behov for...
Skrevet af Mads Qvist Frederiksen, adm. direktør, Arctic Economic Council I 2050 forventer FN at vi vil være 9,7 milliarder mennesker...
Terminalbygningen i den nye lufthavn i Nuuk, uge 48 i 2022
Arktisk entreprenør spiller vigtig rolle i Grønlands infrastruktur
Entreprenøren MT Højgaard Grønland og el- og teknikspecialisten Arssarnerit har over 50 års erfaring i det arktiske klima, der byder...