Der er næsten ikke det, som den daglige cykeltur ikke er godt for. Når du cykler, stiger dit humør, og din risiko for at udvikle livsstilsygdomme falder. Hvis mange vælger at tage cyklen frem for bilen, vil vi endda kunne se det på det fælles CO2-regnskab.
Vi mennesker har godt af at bevæge os. Vi er ikke bygget til at tilbringe vores liv siddende og liggende. Men hvor godt gør det os at cykle i hverdagen, og hvor meget skal der til for at gøre en forskel, der kan mærkes. Det er spørgsmål, som der findes ret præcise svar på.
For eksempel sker der en hel del i vores hjerne, hvis vi cykler til og fra arbejde og i hverdagen i det hele taget. Ifølge professor og overlæge på Rigshospitalet Bente Klarlund Pedersen er det at komme i bedre humør bare en del af alt det, som cykling gør ved hjernen.
– Når man er fysisk aktiv – fx når man cykler, aktiverer man en række hormoner i hjernen, som har betydning for ens glædesfølelse – serotonin, dopamin og noradrenalin, og man får en følelse af belønning og tilfredshed.
– Man kan ligefrem sige, at man aktiverer en slags naturlig lykkepille eller glædespille, når man sætter sig op på cyklen, fortæller Bente Klarlund Pedersen og uddyber, at hormonerne også aktiveres ved bare relativ let fysisk aktivitet.
Men der er flere fordele ved at cykle.
– At være fysisk aktiv stimulerer evnen til at koncentrere sig og fokusere, og det, vi kalder den kognitive funktion, fx hukommelse, bliver bedre. Det nedsætter også risikoen for at blive ramt af stress, angst og depression, siger Bente Klarlund Pedersen.
Lidt cykling stor forskel
Godt humør er skønt – især hvis det kan suppleres af et godt fysisk helbred. Heldigvis skal der ifølge professor og institutleder for Institut for Idræt og Biomekanik, SDU, Jens Troelsen, ikke meget til, hvis du ønsker at gøre noget godt på din sundhedskonto.
– Cykling har en forebyggende effekt på en lang række livsstilssygdomme såsom type-2-diabetes, hjertekarsygdomme og kræft. Heldigvis kan man relativt nemt gøre noget i sin hverdag. Hvis du i forvejen er fysisk inaktiv, så kan sundhedsgevinsterne opstå efter få timers aktiv transport om ugen, siger Jens Troelsen, der forsker i Active Living herunder cykling som transportform.
Har du lang vej til arbejde, kan det være svært at bruge hverdagens pendling til og fra job som hverdagens motion. Men 47% af alle pendlerture for beskæftigede i Danmark er ifølge Danmarks Statistik på 10 km eller derunder.
Det er især for den gruppe danskere, at Cyklistforbundet nu på 25. år inviterer til kollegakampagnen VI CYKLER TIL ARBEJDE og den landsdækkende cykeldyst i maj, hvor man på hold af 2-16 kollegaer konkurrerer om flest dage på cyklen. I år er hovedpræmien en Gazelle-elcykel til alle på vinderholdet.
Cyklen er klimavenlig transport
Op mod en million danskere har gennem årene cyklet med i kampagnen og har afprøvet nye vaner med mere klimavenlig transport i hverdagen.
Det er blevet til en del sparet CO2. I 2020 cyklede deltagerne, hvad der svarede til 147 friske cykelture rundt om Jorden. Var de mange kilometer blevet kørt i bil, havde det belastet kloden med 1477 ton CO2.
VI CYKLER TIL ARBEJDE handler ikke om at cykle længst eller hurtigst. Det handler om sunde og grønne cykelvaner i hverdagen. Og er man, som flere og flere danskere er det, optaget af motion i hverdagen og en klimavenlig hverdag, så er det bare at komme op på cyklen lidt oftere. For cyklen kan noget i forhold til grøn omstilling af hverdagen.
Hvis mange vælger at tage cyklen i stedet for bilen på de korte ture, vil mindske udledningen af CO2 fra biltrafikken.
Cyklistforbundets formand Jens Peter Hansen peger på cykling som et værktøj til reduktion af transportens CO2 belastning:
– Cyklen udleder 92% mindre CO2 per kilometer sammenlignet med nutidens benzinbiler. Samtidig er cyklen en nemmere, sundere og hurtigere løsning til reduktion af CO2 end en ren 1:1 omstilling fra benzinbiler til elbiler. Cyklen er samfundets schweizerkniv, der kan levere på både klima, sundhed, miljø og mindre trængsel på vejene, siger Jens Peter Hansen.