Det har givet kompetencer til at være på forkant med den grønne udvikling. Sådan lyder det fra en af de virksomheder, der siden efteråret har deltaget i et læringsforløb om bæredygtighed i ejendomsbranchen.
Der har været et overraskende tæt samarbejde mellem konkollegaer og en stor mængde nyttig viden, der kan give et forspring i arbejdet med bæredygtighed. Sådan beskriver Tine Brockhuus, direktør i V.M. Brockhuus Ejendomme A/S, oplevelsen af at deltage i gratis læringsforløb om bæredygtighed i ejendomsbranchen. Det er blevet tilrettelagt af EjendomDanmark og Rambøll som en del af et større bæredygtighedsprojekt, der skal ruste branchens virksomheder til at arbejde strategisk med bæredygtighed og ESG.
Sammen med flere end 30 ejendomsvirksomheder fra hele landet har hun deltaget i tre såkaldte læringsdage, hvor de har modtaget ekspertoplæg, sparring med de andre i forløbet og inspiration fra virksomheder i branchen, der allerede arbejder med dagsordenen. Dertil har der været onlinesparring, mens deltagerne også har prøvetestet en helt ny, digital platform om bæredygtighed, der er åben for alle. Virksomhederne i læringsforløbet har arbejdet med et bredt udsnit af bæredygtighedsemner. De har for eksempel skullet kortlægge deres egen værdikæde og deres motivation for at arbejde med bæredygtighed, men også forsøge at få en større forståelse for den indvirkning, deres virksomhedsdrift har på samfundet og planeten.
På forkant med udviklingen
For Tine Brockhuus har månederne i læringsforløbet været udviklende – og givet en hel masse viden. Fra at høre undervisere benytte ukendte begreber i begyndelsen til selv at få greb om det: ”Det var svært at forstå alle de nye begreber i begyndelsen, og jeg tænkte, at det ville have været rart at starte mere lavpraktisk med et klimaregnskab, og så tage de strategiske overvejelser derfra. Men nu er tiden gået, og jeg har efterhånden fået begreberne og emnet under huden” siger hun.
Hun fortæller også, at hun faktisk følte sig på forkant på flere områder inden forløbet, men har manglet at få nedskrevet sine indsatser og kommunikeret dem til sine kunder. Nu er hun bedre klædt på til at tage dialogen med sine kunder om ejendomsdata. Og hun endte sågar med at komme kunderne i forkøbet:
”Ved at deltage i dette læringsforløb, føler jeg, at vi har fået et forspring på ESG-dagsordenen i forhold til mange andre,” siger hun.
Ikke eksperter, men på vej
Julie Kirstine Jensen, der er administrationschef i Lea Ejendomspartner, en landsdækkende administrationsvirksomhed, beretter også om et læringsforløb, der har rustet hende og Lea Ejendomspartner til at tage hul på det komplekse arbejde forbundet med bæredygtighed og ESG i ejendomsbranchen. Hun forklarer, at læringsforløbet har gjort det tydeligt for hende, at man ikke kan gabe over alting i den mangefacetterede bæredygtighedsdagsorden. Og at det er helt i orden.
”Læringsforløbet gør os ikke til eksperter, men vi er blevet klædt på til at arbejde videre. Vi er blevet opmærksomme på, at vi ikke kan eller bør begynde på alt, men vi har fået konkret viden om, hvor det præcist er, at vi som virksomhed kan gøre en forskel, og det skal vi arbejde videre med nu,” siger hun. Hun er især blevet inspireret af oplæggene fra virksomheder, der allerede er i gang med bæredygtighed, som har været meget ærlige i deres fortællinger om, hvad det vil sige at arbejde med bæredygtighed.
”Det har været øjenåbnende at se, at andre heller ikke kan svare på alting, men bare springer ud i det. Det gør os meget motiverede til at komme i gang nu.”
Åbenhed er højdepunktet
Tine Brockhuus fremhæver desuden vigtigheden af at kunne spare med sine konkollegaer i branchen. Derfor fremhæver hun særligt også den åbenhed og velvillighed, der har været til at dele viden og erfaringer, som et højdepunkt:
”Ingen har siddet og holdt på hemmeligheder, vi har delt plancher, indsigter og frustrationer med hinanden. Det har overrasket mig meget positivt. Det er som om, vi alle er indforståede med, at vi arbejder mod et højere mål her. Dagsordenen er så alvorlig, at det går ud over os alle sammen, hvis vi fejler,” siger Tine Brockhuus.
Julie Kirstine Jensen kommer med en lignende pointe om kollegaernes åbenhed.
”Det er enormt spændende, at vi har været så åbne og delt med hinanden i forløbet. Vi er vant til at sidde i hver vores kontor, men her er der en fælles forståelse for, at det her er en dagsorden, hvor vi godt kan og vil dele med hinanden. Og dét, selvom det kan være sårbart. Det er samtidig også en indsigt i, at andre faktisk lidt er samme sted som os, og at det er helt okay,” siger hun.