Sponseret indhold
Dr. Volker Kraft, managing partner i ECE Real Estate Partners
Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter

Sådan lød det fra Dr. Volker Kraft, managing partner i ECE Real Estate Partners, om de tilbagevendende kunder i centergigantens shoppingcentre rundt omkring i Europa. Han gav indblik i de nyeste tendenser, og hvordan den stigende onlinehandel er et potentiale for centrene.  

Der blev lyttet med stor intensitet, da tyske Dr. Volker Kraft, managing partner i ECE, fremlagde sin diagnose af centrenes tilstand og deres fremtid. Det skete på EjendomDanmarks topmøde, EJENDOM2021, der løb af stablen sidste uge. Landene har håndteret corona forskelligt, og det kunne ses i besøgstallene for de enkelte lande. Fælles for alle landene var det dog, at der igen kommer kunder til ECE’s mange europæiske centre. De kommer dog mindre hyppigt for at ose uden at købe:

”Kunderne strømmer tilbage i centrene, men de kommer ikke på samme måde som tidligere for at gå rundt og kigge. Vi kan se, at de enkelte kunder bruger flere penge end normalt. De er på en mission: Der skal købes ind,” sagde Dr. Kraft til de små 300 deltagere i Tivoli Congress Center.

Udviklingen i retail
Det er fortsat detailkategorien mode, der trækker. Her er der fuld fart på, og salget i sommeren ’21 var 3 procent højere end samme periode i ’19. 

”Vi troede faktisk, at det ville gå modsat, så det var en overraskelse. Det gode er, at centrene overordnet er tilbage. Butikkerne betaler husleje igen, og kunderne er retur. Corona skabte kun en midlertidig krise,” konkluderede Dr. Kraft.

Han kunne dog fortælle, at der er sket et skift internt i modekategorien, hvor nogen trækker mere af markedet, mens andre må se sig overhalet: 

”Der er en tendens til, at de store, globale spillere vinder frem – også i centrene. ’The winner takes all’,” sagde Dr. Kraft. 

Sneakers og oplevelser over lædersko
De store tendenser suppleres af de mindre og mere kuriøse. Dr. Kraft kunne fortælle, at det er gået 9 procent tilbage med lædervaresalget siden 2019, og her er forklaringen simpel: 

”Folk vil hellere gå i sneakers end lædersko i dag. Det kan ses i salgstallene,” lød det fra hovedscenen.  

Og selvom forbrugerne køber lige så meget tøj som tidligere, er der ændringer under opsejling. Ændringer, som corona har accelereret, men som var sket alligevel. Her pegede dr. Kraft blandt andet på to signifikante forhold.

”Der kommer mere fokus på mad, oplevelser og servicedelen i fremtiden. Hvis nogen for femten år siden havde sagt til mig, at vi kunne have så mange steder, der sælger kaffe til 5 euro stykket, ville jeg ikke have troet på dem,” sagde Dr. Kraft til stor morskab for de tilstedeværende. 

Digital udvikling
ECE og Dr. Kraft er dog ikke blinde for den stigende onlinehandel. Han mener dog, at centrene står rigtig godt i forhold til at konkurrere med de store onlinespillere som Amazon og Ali Baba. Dr. Kraft ved, hvad han taler om, da ejerkredsen bag ECE også har Tysklands største – og verdens 3. største – onlineportal, Otto, i porteføljen.

”Den stigende onlinehandel er ikke en trussel mod vores centre. Det er en mulighed. Vi skal skabe en sømløs sammenhæng mellem centre og online, for så vil vi med centrene faktisk have en fordel frem for de store lagerhuse,” sagde Dr. Kraft. 

Fordelen, som Dr. Kraft taler om her, er nærhed. 56 procent af alle tyske familier bor inden for 30 minutters afstand af et ECE-center. Altså væsentligt tættere på kunderne, end de store gigalagre som Amazon fx benytter i deres e-handel forretning.

”Det betyder, at vi kan komme ud hurtigere, hvis vi får opbygget de IT-systemer, der skal til. For vi har jo varerne ude i centrene. Man kan bare ikke altid se og købe dem online – men det bliver nødvendigt i fremtiden,” lyder den klare melding fra Dr. Kraft.

Vigtigheden af geografi
Dermed er geografien for centrene også væsentlig. Store centre uden for de større byer har det svært, lød analysen fra scenen i Tivoli Congress Center. For når Dr. Kraft taler om, at det går godt, handler det om de godt placerede, store centre. Ikke om centrene i periferien.

”Der sker i øjeblikket en polarisering mellem centrale og stærke centre mod svagere centre uden for hovedbyerne. Vi følger med i udviklingen, men det er svært at se, hvad der sker med de mindre byer, hvor der måske kun bor 50.000 mennesker,” sagde Dr. Kraft.

Han tror på, at man i fremtiden i langt højere grad vil besøge centrene for en totaloplevelse – og så samtidig hente forhåndsbestilte varer fra centrenes butikker samme sted. På den måde kan man slå Amazonmodellen.

PODCAST

MEST LÆSTE