Slå smutvej gennem tidsregistrerings-junglen med autoregistrering  

Christophe Zafiryadis, Administrerende Direktør i Intempus

Af:

Den nye lov om arbejdstidsregistrering stiller krav til de danske arbejdsgivere. Og jagten på det rette system, der både imødekommer alle behov og samtidig lever op til alle lovkrav, kan virke lang og kringlet. Men for virksomheder med fastlønnede medarbejdere, der har faste arbejdstider, slutter jagten måske her.

De fleste danske virksomheder har allerede en procedure for arbejdstidsregistrering, men med de nye lovkrav, der træder i kraft den 1. juli 2024, er det en god ide for alle virksomheder at forholde sig aktivt til de nye lovkrav.

De ny lovkrav
Ifølge den nye lov skal næsten alle arbejdsgivere indføre et system til registrering af medarbejdernes arbejdstid. Arbejdsgiveren kan selv vælge hvilket tidsregistreringssystem, de vil bruge til at opfylde registreringskravet. Dog stilles der krav om, at det skal være et: ”objektivt, pålideligt og tilgængeligt arbejdstidsregistreringssystem, der gør det muligt at måle den enkelte lønmodtageres daglige arbejdstid”.

Arbejdsgiverne skal desuden gemme oplysningerne i 5 år samt kunne dokumentere over for arbejdstilsynet, at 48-timers reglen overholdes.

På udkig efter et system?
Hvis man leder efter et tidsregistreringssystem, bør man gøre sig nogle overvejelser: Er mange af medarbejderne fastlønnede med faste arbejdstider? Skal de indberette fravær, kørsel og lave udlæg? Skal systemet kunne håndtere den nye ferielov? Og skal systemet kunne integrere til et lønsystem? Når I har afdækket jeres behov, kan I begynde at undersøge hvilken løsning, der passer til jer.

Den automatiske løsning
En effektiv metode til at overholde loven på, og som samtidig kan lette processen omkring tidsregistrering for både arbejdsgiver og medarbejdere, er ved implementering af autoregistrering fra Intempus. Det er også den løsning, som Intempus bruger selv.

”Her i Intempus er vi heller ikke interesseret i at bruge unødig tid på at registrere tid. Medarbejderne er fastlønnede, så vi har selvfølgelig valgt den nemme løsning med autoregistrering” – Christophe Zafiryadis, Administrerende Direktør i Intempus

Ud fra en fast dagsnorm opretter systemet automatisk registreringerne for medarbejderne, så de ikke hver dag selv skal registrere manuelt. Det eneste, de selv skal gøre, er at registrere afvigelser som sygdom, ferie, kursus og lignende. Autoregistrering er derfor optimal til virksomheder med funktionæransatte med fast løn og faste arbejdstider.

TIDSREGISTRERINGS DIREKTØREN SVARER: 

1. Kan man nøjes med at bruge Excel? 
Hvis man vil bygge et helt tidsregistreringssystem i Excel, kan man godt det. Men det er mere tidskrævende.
Jeg er ikke sikker på at det vil overholde loven. 

2. Skal man registrere til- og fra tidspunkt for ens arbejdstid? 
Nej, ifølge de lovkrav er det ikke nødvendigt, men det er muligt i Intempus, hvis man ønsker det. 

3. Hvem er undtaget? 
Arbejdstagere, der selv kan fastsætte arbejdstiden, også kaldet selvtilrettelæggere, og personale med
ledelsesfunktioner, dvs. f.eks. virksomhedens administrerende direktør. 

4. Hvem fører kontrol med at man overholder loven? 
Det gør Arbejdstilsynet.

Intempus er et digitalt tidsregistreringssystem til små, mellemstore og store virksomheder i alle brancher. 50.000 medarbejdere tager allerede Intempus med på arbejde hver dag.
Med autoregistrering fra Intempus bliver medarbejdernes registreringer oprettet automatisk i systemet, så de kun selv skal registrere eventuelle afvigelser fra dagsnormen.

Læs mere på www.intempus.dk

Mest læste på BusinessReview.dk

_J3I5661
Kunstig intelligens hjælper med at optimere kommunal sagsbehandling i byggesager
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
etf_
🔊 Nyt afsnit af "Energi til Fremtiden" – Uudnyttet potentiale i overskudsvarme
IAN-C-0005
Trods Blackstone-indgreb: Ian Winther-Høiland geninvesterer fortjeneste i ejendomsmarkedet
Mother_and_child_cancer_cmyk
Ny dansk kræft-test når markedet

Podcast

Læs også

Til debat ved EJENDOM2024 - Hvordan påvirker AI ejendomsbranchen - Foto
Til debat ved EJENDOM2024: Hvordan påvirker AI ejendomsbranchen?
Tre aktører fra ejendomsbranchen giver deres bud på AI’s rolle for fremtiden, når EjendomDanmark igen inviterer til topmøde. Mød dem...
Street view
Pres på kontormarkedet stiger med nye jobtal
Der er igen en stigning i antallet af ubesatte stillinger. Men denne gang er det ikke kontorfag, der ekspanderer.Dermed er der udsigt...
Steffen-Bang-Olsen
EJENDOMSADVOKATEN: Grønne klausuler i lejeforhold
I takt med at bæredygtighed bliver stadig vigtigere for virksomheders fundament, er grønne lejeklausuler, også kendt som ESG-klausuler,...