Sponseret indhold
Jannis Littmann, medstifter og adm. Direktør i OfficeHub
Proptech startup gør livet lettere for virksomheder på udkig efter fleksible kontorpladser
Marc Falk, CTO i OfficeHub

Af Jakob Stoumann, Hub Director, PropTech Denmark

Både udbuddet og efterspørgslen efter fleksible kontorfaciliteter har været i vækst i Danmark de seneste år. Særligt mange mindre danske virksomheder er i stigende grad på udkig efter fleksible kontorpladser, hvor adgang til fælles faciliteter og korte opsigelsesvarsler er normen.

Udfordringen for virksomhederne har dog indtil for bare et par år siden været, at få ejendomsmæglere eller onlineportaler har fokuseret på de fleksible kvadratmeter. Det var derfor svært at danne sig det nødvendige overblik, når man som virksomhed ville sammenligne priser, kvadratmeter og services. Samtidigt er kontorhotellerne udfordret af hyppigt at skulle finde nye lejere, der matcher pris, størrelse, lokation og kultur. Gøres dette alene manuelt kræver det utroligt mange ressourcer og mange forgæves fremvisninger.

Det er disse problemstillinger, som den danske startup OfficeHub gør op med. Kort fortalt er OfficeHub en digital platform, der hjælper udlejere af fleksible kontorpladser og kontorsøgende virksomheder med at finde hinanden. OfficeHub giver de kontorsøgende virksomheder mulighed for hurtigt og let at få overblik over og sammenligne det fleksible udbud. For udlejerne gør platformen en stor del af arbejdet med at finde nye lejere, da den både automatisere en del af match-processen og beriger den ved hjælp af data, der tæller mere end blot et sæt kontaktinformationer.

”Når kontorhotellerne får en kunde gennem os, er kunden allerede valideret inden for en lang række parametre. Ikke mindst om der er et match ift. kulturen. Vi sørger altså for, at udlejerne fra starten får de rigtige kunder.” – Jannis Littmann, medstifter og adm. direktør i OfficeHub

I OfficeHub tilbyder de også personlig rådgivning, da dette stadig er vigtigt for mange kontorsøgende virksomheder – også de små. Men deres digitale platform sparer alle parter for meget tid og gør hele kunderejesen mere gnidningsfri.

OfficeHub står klar til at hjælpe med at udleje overflødige kvardratmeter
Under corona-krisen har kontormarkedet været stille, hvilket de også har kunnet mærke hos OfficeHub. Men ifølge Marc Falk, CTO i OfficeHub, forventer de, at markedet for fleksible kontorpladser igen vil vækste markant, når først samfundet begynder at åbne op igen. Han er overbevist om, at størstedelen af de mindre virksomheder med op til ti ansatte på sigt vil foretrække fleksible kontorfaciliteter.

I OfficeHub er de også klar til at hjælpe virksomheder, der pga. af øget brug af hjemmearbejde og fleksible kontortider, har brug for at udleje overflødige kvadratmeter for at minimere deres omkostninger. Men det er klart, at man som udlejer først skal overveje en række forhold, udtrykker Marc. Først og fremmest skal prisen være rimelig. Og så skal man huske, at man typisk vil være i konkurrence med kontorhotellerne. Derfor skal man se på, hvilke services og faciliteter, man kan inkludere i huslejen. Og så er der ingen vej uden om korte opsigelsesvarsler, da dette er et must for de fleste mindre virksomheder.

Nyt digitalt værktøj understøtter en mere sømløs udlejningsproces for alle
Særligt for større virksomheder er det at flytte kontor en meget kompleks og bekostelig beslutning. Trods den teknologiske udvikling, mener Marc, at mange mellemstore- og store virksomheder stadig vil være afhængige af den specialiserede og håndholdte rådgivning som bl.a. erhvervsmæglere kan give før-, under- og efter kontorsøgningen.

Men erhvervsmæglerne bør alligevel se på de store muligheder, som digitalisering og automatisering kan tilbyde. Som rådgiver bør man kun bruge sin tid på det der skaber mest værdi for kunden, udtrykker Marc det. Og dét er netop den håndholdte og erfaringstunge del af en rådgivningsproces – ikke den manuelle håndtering af trivielle processer eller indtastning af data i regneark og forskellige it-systemer. 

Derfor har OfficeHub som noget nyt lanceret et digitalt værktøj, der kan understøtte mæglere og rådgivere i deres formidlingsarbejde og være med til at skabe en mere databaseret og ikke mindst sømløs proces for alle involverede parter – og det helt fra første klik til underskrevet lejekontrakt.

FAKTA

Proptech er en sammentrækning af ‘property technology’. Som begreb dækker det over de mange nye løsninger og teknologier, som både understøtter ejendomsbranchen og med hastige skridt er ved at vende op og ned på den. Det er innovative digitale løsninger og forretningsmodeller, som er med til at gøre de måder vi finansierer, udvikler, driver, anvender, køber og sælger vores ejendomme på mere effektive, hensigtsmæssige, brugervenlige og mere bæredygtige.

Globalt set er proptech i hastig vækst. Sammen med fintech er det et af de områder, der tiltrækker flest investeringer i startups og scaleups netop nu. De seneste tre år er der således globalt set blevet investeret mellem 15 og 20 milliarder US dollars i proptech startups hvert år. Hurtigt voksende proptech-virksomheder som Airbnb, We Company (WeWork), Opendoor, Rentberry, Nextdoor, Flip m.fl. har således for alvor sat proptech på både investorers og politikeres radar verden over. I Danmark har vi også en lang række hurtigt voksende proptech startups som eksempelvis Proper, Estate Tool, LifeX, Good Monday, NorthQ, Ubiqisense, Prosedo og Kameo. Bag navnene gemmer der sig virksomheder som eksempelvis udvikler sensor- og AI-baserede monitoreringssystemer, leverer intelligent databaseret energistyring, tilbyder løsninger som letter kommunikationen og interaktionen mellem udlejer og lejer, gør ejendomsadministration simplere og mere effektiv eller tilbyder nye innovative co-living koncepter.

Udover at gøre processer og transaktioner omkring vores ejendomme smartere og mere effektive, er ‘space as a service’ en af de helt store tendenser, som mange af de hurtigst voksende proptech startups er med til at drive. For ejendomsbranchen betyder dette et markant skifte fra ‘blot’ at skulle stille fysiske bygninger til rådighed og indkræve husleje til at skulle udvikle og tilbyde ‘funktionelle rum’ med relevant indhold og aktiviteter, hvor fleksibilitet og brugertilpassede oplevelser og services er kernen i forretningsmodellen.

PODCAST

MEST LÆSTE