Sponseret indhold

PKA Ejendommes nye Code Of Conduct skal åbne op for dialog om samfundsansvar

Af:

PKA Ejendomme har udarbejdet en ny Code of Conduct for leverandører og samarbejdspartnere.
Målet med den er blandt andet at skabe positiv forandring i selskabets værdikæde
.

Den bæredygtige dagsorden har de senere år medført skrappere krav til, at virksomheder tager ansvar for deres værdikæde. En værdikæde inkluderer de leverandører og samarbejdspartnere, der for eksempel leverer strøm, producerer materialer eller yder en service – for eksemepel en entreprenør – for at selskabet kan drive ejendomsvirksomhed. Derfor har PKA Ejendomme, hvis portefølje tæller mere end 200 ejendomme i hele landet, lanceret en Code of Conduct, hvilket er et sæt retningslinjer for ansvarlighed og god praksis, som samarbejdspartnere og leverandører skal underskrive og dermed også overholde.

De nye retningslinjer tager udgangspunkt i de etiske regler, der allerede gælder for medarbejdere i selskabet, og som blandt andet skal garantere gode arbejdsforhold, overholdelse af menneskerettigheder samt sikring mod korruption hos de virksomheder, PKA Ejendomme arbejder sammen med.

”Vi mener, det er fornuftigt med transparens og klarhed over de værdier, vi gerne vil fremme via vores samarbejdspartnere som et relativt nystartet ejendomsselskab. Ordentlighed kan ikke gradbøjes,” siger Henrik Dahl Jeppesen, adm. direktør i PKA Ejendomme med henvisning til, at PKA Ejendomme blev oprettet som ejendomsforvalter under pensionskasserne PKA sidste år.

Kridter banen op
Ved at introducere disse retningslinjer kridtes banen op, inden man kan komme i betragtning til at samarbejde med PKA Ejendomme, fortæller han videre.

”Vi har flere hundrede samarbejdspartnere, som tæller alt fra servicevirksomheder til forsyningsselskaber, entreprenører og håndværkere. Mange af disse repræsenterer os på forskellig vis ude hos vores kunder, og det skal de gerne gøre på en måde, hvor vi kan have ro i sjælen,” siger han og fortsætter: ”Her mener vi, at en Code of Conduct er et fornuftigt redskab.”

En måde at starte dialog
I deres nye retningslinjer fremsætter PKA Ejendomme håndfaste krav baseret på dansk og international lovgivning. Det gør de blandt andet for at undgå børne- og tvangsarbejde, som samarbejdspartnere gennem de underskrevne retningslinjer forpligter sig til at overholde.
Ifølge Henrik Dahl Jeppesen bliver der ikke kun stillet krav med retningslinjerne i deres Code of Conduct. De vil nemlig bruge en række nedskrevne fremtidsønsker, som i retningslinjerne fremgår under punktet ”Vi ser gerne at…”, til at gå i dialog med samarbejdspartnere og leverandører om, hvordan de i samarbejde kan gå forrest om en bæredygtig omstilling af deres værdikæde.

”Vi håber, at vi med retningslinjerne i hånden kan knytte tættere bånd til samarbejdspartnere og leverandører. Vi er dybt afhængige af hinanden i den bæredygtige omstilling. Det har vi selv erfaret i PKA Ejendomme, hvor vi løbende har talt med vores entreprenør om for eksempel en stor grad af anvendelse af genbrugsmaterialer på vores nye hovedkontor, vi netop er flyttet ind i,” siger han.

Det handler om at oversætte de ønsker PKA Ejendomme måtte have til ’en bedre fremtid’, til den virkelige verden, forklarer han.

Øje for proportioner
PKA Ejendommes adm. direktør understreger, at selvom de nu kommer til at stille større krav til samarbejdspartnere og leverandører, vil de samtidig have respekt for, at de ikke alle ligner hinanden.

Der er forskel på de krav, man kan stille rådgivere, håndværkere, materialeleverandører og de andre typer virksomheder, de arbejder sammen med.

”Vil vi naturligvis have øje for proportionerne i de forventninger, vi udvikler for fremtidens samarbejde med PKA Ejendomme. Vi skal over de næste par år forsøge at lande et godt sted i interaktionen med samarbejdspartnere og leverandører,” siger han.

Hvor mange krav kan man stille?
I første omgang vil en underskrivelse af deres Code of Conduct være nok for at blive samarbejdspartner. På sigt er ambitionen dog at kunne kontrollere, hvorvidt retningslinjerne bliver efterlevet, fortæller Henrik Dahl Jeppesen.

”At kontrollere efterlevelse af vores retningslinjer er i sig selv en stor opgave. Det kunne vi ansætte ti mand til i dag. Jeg forestiller mig, at vi i første omgang begynder at lave stikprøver eller måske igangsætter en undersøgelse, hvis en byggesag virker mærkelig,” siger han.
Ifølge direktøren venter der en stor opgave over de næste par år, hvor dialogen med leverandører og samarbejdspartnere hele tiden skal videreudvikles og forbedres.

”Vi skal finde ud af, hvor mange krav vi kan tillade os at stille til dem, vi arbejder sammen med. Men en god begyndelse er at formulere en række krav.”

Mest læste på BusinessReview.dk

IAN-C-0005
Trods Blackstone-indgreb: Ian Winther-Høiland geninvesterer fortjeneste i ejendomsmarkedet
_J3I5661
Kunstig intelligens hjælper med at optimere kommunal sagsbehandling i byggesager
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
etf_
🔊 Nyt afsnit af "Energi til Fremtiden" – Uudnyttet potentiale i overskudsvarme
2
Al kommunikation samlet på én platform

Podcast

Læs også

Til debat ved EJENDOM2024 - Hvordan påvirker AI ejendomsbranchen - Foto
Til debat ved EJENDOM2024: Hvordan påvirker AI ejendomsbranchen?
Tre aktører fra ejendomsbranchen giver deres bud på AI’s rolle for fremtiden, når EjendomDanmark igen inviterer til topmøde. Mød dem...
Street view
Pres på kontormarkedet stiger med nye jobtal
Der er igen en stigning i antallet af ubesatte stillinger. Men denne gang er det ikke kontorfag, der ekspanderer.Dermed er der udsigt...
Steffen-Bang-Olsen
EJENDOMSADVOKATEN: Grønne klausuler i lejeforhold
I takt med at bæredygtighed bliver stadig vigtigere for virksomheders fundament, er grønne lejeklausuler, også kendt som ESG-klausuler,...