Kan PropTech transformere branchen?

De to studiekammerater Søren Emil Kjær og Rune Lykke Høg boede til leje i et halvt års tid, og her slog det dem, at kommunikationen med udlejer foregik langt mere digitalt end i Danmark.

Af:

Kan PropTech være drivkraften, der gør, at den danske ejendomsbranche ændrer og fornyer sin forretningsmodel for at stå stærkere på markedet? Og hvornår skaber PropTech egentlig værdi? De spørgsmål har to specialestuderende fra DTU blandt andet søgt at finde svar på.

Ideen til specialet tog form i Texas. De to studiekammerater Søren Emil Kjær og Rune Lykke Høg boede til leje i et halvt års tid, og her slog det dem, at kommunikationen med udlejer foregik langt mere digitalt end i Danmark. 

”Vi havde en profil, hvor vi kunne betale husleje, chatte og sende beskeder til udlejer. Opstod der problemer i lejemålet, sendte vi et foto af sted, og så snart viceværten havde tid, blev det fikset. Det var her, vi blev opmærksomme på PropTech og dens muligheder,” fortæller Søren Emil Kjær. 

Samtidig havde de to studiekammerater en oplevelse af, at det teknologiske samfund generelt ikke afspejler sig meget i de ejendomme, vi bor og arbejder i. 

Fokus på kerneforretningen  
Det affødte idéen om at se nærmere på, om PropTech kan være en drivkraft, der gør, at ejendomsbranchen radikalt ændrer og fornyer sin forretningsmodel. Samtidig undrede det de to studerende, hvordan PropTech har kunnet opstå som subsektor frem for, at branchen selv har grebet bolden og udviklet egne digitale løsninger. Efter en række interview med både ejendomsselskaber og PropTech-virksomheder, lå svaret på denne del dog lige for. 

”Teoretisk set er der ikke behov for at ændre sin forretningsmodel, så længe lejerne er glade og tilfredse. For ejendomsselskaberne handler det primært om at holde styr på kerneforretningen,” siger Rune Lykke Høg. 

Lovgivning og konkurrence 
Det betyder dog ikke, at PropTech er overflødigt, men det er ikke det, der driver forretningsudviklingen. De væsentligste drivkræfter er at leve op til den gældende lovgivning og at stå stærkt i konkurrencen på markedet, hvor der er særligt fokus på udenlandsk kapital, fandt de to studerende frem til. Sekundære, men også betydelige drivkræfter, er kravene om en fortsat mere bæredygtig branche og ændrede behov hos lejerne. 

”Branchen ønsker ikke at digitalisere for at digitalisere, det skal skabe værdi. PropTech kan være et middel til at positionere sig på markedet ved for eksempel at give adgang til en bedre lejeroplevelse, mere energieffektive ejendomme eller data til ESG-regnskabet,” siger Rune Lykke Høg. 

Behov for brede løsninger 
Ud over at skabe værdi, så vægter det blandt ejendomsselskaberne, at PropTech-virksomheden er stabile spillere på markedet. Siden spiller det også ind, at løsningerne kan afprøves på et lille udsnit af ejendommene og herefter skaleres. Mindst lige så vigtigt efterlyser branchen brede løsninger, frem for en palet af små nicheløsninger.  

Ind til videre har branchen haft størst interesse i PropTech, der kan bidrage til at monitorere ejendommenes energiforbrug, er de studerendes erfaring. 

”Her bliver PropTech svaret på en reel udfordring, og netop det skaber værdi,” siger Rune Lykke Høg. 

En løftestang? 
Historisk set er PropTech-virksomhederne og ejendomsbranchen gået lidt skævt af hinanden, er en af konklusionerne i specialet. 

”PropTech-virksomhederne mener, de kan bidrage til at ændre branchen radikalt, men ejendomsselskaberne ser primært PropTech som en del af en løsning. I nogle tilfælde har PropTech-virksomhederne glemt at forhøre sig hos branchen, om en bestemt teknologi kunne være relevant. Skal parterne indgå i et lykkeligt ægteskab, skal den udfordring løses,” siger Søren Emil Kjær. 

Anvendt på den rigtige måde er der dog ingen tvivl om, at PropTech kan gøre ejendommene mere værdifulde for alle interessenter, mener de to studerende. 

”PropTech kan indirekte være en drivkraft, der skubber branchen i retning af en mere moderne og stærk forretningsmodel, hvor virksomhederne kan opnå deres mål om at komme tæt på lejerne, leve op til lovgivningen og stå stærkt i en konkurrencesituation”, lyder konklusionen. 

Samtidig er branchen ret bevidste om, at der skal hjælp til udefra for at kunne transformere sig til en mere digital version. 

”Ejendomsselskaberne anerkender, at de ikke selv har viden og kapacitet inhouse til at give deres forretningsområde et digitalt løft. Det er netop derfor, at en subindustri som PropTech kan opstå og potentielt blive en løftestang for en mere moderne forretningsmodel,” afrunder Søren Emil Kjær. 

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
br cø__
Læs "Cirkulær Økonomi" digitalt her
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: TIDSBEGRÆNSEDE LEJEAFTALER ER IKKE UNDERLAGT EN 2-ÅRSREGEL
thumbnail_20220223_JSU0133
Betalingsløsninger suger alt for mange penge ud af forretningen

Podcast

Læs også

3 hurtige billede
3 Hurtige
PR-foto: Nationalbanken Risikoråd: Solide ejendomskunder, trods afmatning i markedet Ejendomsbranchen har ofte en fremtrædende...
ÆNDRING TIL EJENDOMSSKATTELOVEN OG EJENDOMSVURDERINGSLOVEN SENDT I HØRING - Billede Berlingske Ejendomme uge 13
ÆNDRING TIL EJENDOMSSKATTELOVEN OG EJENDOMSVURDERINGS-LOVEN SENDT I HØRING
Skatteministeriet har sendt en ændring til ejendomsskatteloven og ejendomsvurderingsloven i høring. Ændringer er kærkomment nyt for...
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: TIDSBEGRÆNSEDE LEJEAFTALER ER IKKE UNDERLAGT EN 2-ÅRSREGEL
Det er en almindelig udbredt misforståelse, at tidsbegrænsede lejeaftaler højst kan indgås for en periode på 2 år. Denne misforståelse...