Selvforkælelse, sundhed og ikke mindst kreative caféer dukker op mange steder i gadebilledet. Eksperter fra EDC Erhverv Poul Erik Bech forklarer om baggrunden – og hvorfor nogle af tendenserne også breder sig til mindre byer, end de fleste nok ville have troet.

Medierne beretter jævnligt om butikker eller kæder, som lukker eller er presset af nethandel, men tomgangen for butikslokaler ligger ifølge Ejendomstorvet.dk på et historisk ret lavt niveau, lidt under 3%. Gadebilledet og butikslivet ændrer sig nemlig konstant – der opstår hele tiden nye butikker og spisesteder og helt nye tilbud til forbrugerne. Et af de stadig ret nye tilbud er kreative caféer, hvor kunderne både kan drikke en kop kaffe og være kreative, fx ved at fremstille keramik eller egne smykker.

Populære caféer 
Frank Heskjær, chef for detail i EDC Erhverv Poul Erik Bech Aarhus, siger: ”Det er en ny måde at mødes på, fx en vennegruppe eller familie – eller som teambuilding for en arbejdsplads. Og det er blevet ekstremt populært. Det hænger nok sammen med, at det under Corona-nedlukningerne blev meget udbredt at være kreativ med fx at strikke og hækle, så mange har vænnet sig til, at de gerne vil involveres og selv skabe noget, fx keramik eller smykker.”

Selv om de kreative caféer er et forholdsvis nyt fænomen, er der allerede flere kæder herhjemme. ”De to mest kendte er nok Creative Space og Smykbar med fem og fire afdelinger over det meste af landet. Men vi ser også lokale eller regionale kæder som fx Art by Me med tre jyske afdelinger,” siger Frank Heskjær.

Når ud i mellemstore byer En god del af de kreative caféer ligger enten i hovedstaden eller de øvrige større byer, Odense, Aalborg og Aarhus. De gælder fx 11 af de 12 afdelinger, som Art by Me, Creative Space og Smykbar foreløbig har tilsammen. Men der er ikke kun tale om et storbyfænomen, understreger Frank Heskjær:

”Der er allerede åbnet en del kreative caféer i mellemstore og knap så store byer, og jeg forventer, at vi vil se endnu flere. Men måske bliver nogle af dem så drevet på en anden måde, fx med begrænset åbningstid eller delvist baseret på frivillig arbejdskraft, som vi ser med nogle butikker med genbrugstøj.”

Nordsjælland har sin egen lille kæde af kreative caféer i form af Pensler & Perler, der har to lokationer i Nordsjælland og er på udkig efter flere lokationer. ”Pensler & Perler havde allerede en café i Helsingør, og vi formidlede lokalerne, da kæden i foråret valgte at flytte sin første café fra Charlottenlund nord for København og herop til Hillerød. Caféen er meget godt besøgt, og den er en del af en bredere tendens med selvforkælelse, inddragelse og kreativitet – i år har Hillerød også fået to små kaffebarer og en chokoladeforretning,” siger Jacob Lunding, partner i EDC Erhverv Poul Erik Bech Nordsjælland.

Danskerne forkæler sig selv
En anden tendens i gadebilledet er, at der kommer flere klinikker og tilbud inden for skønhedsprodukter og personlig pleje – og at nogle af de eksisterende udvider. Det afspejler, at Danmarks Statistik kan melde om en kraftig stigning i forbruget hér.

”I kølvandet på Corona og den høje inflation vil vi gerne forkæle os selv. I krisetider vil mange gerne gøre mere ud af sig selv og sparer så på bøfferne og bruger måske mindre offentlig transport. Vi ser flere negleklinikker; her kommer høj som lav, og fx udvider kirurgiske klinikker. Og mens tatovører før lå nede i en kælder, så er tatoveringer blevet allemandseje. Bare her i Aarhus er der nok kommet 15 tatovørbutikker,” siger detailchef Frank Heskjær fra EDC Erhverv Poul Erik Bech Aarhus.

En tilsvarende vurdering kommer fra Steffen Falch, erhvervsrådgiver i EDC Erhverv Poul Erik Bech København: ”Forbruget inden for fx skønhedsbehandlinger og velvære stiger i krisetider, for vi vil stadig forkæle os selv, og forbrugerne har stadig penge,” pointerer Steffen Falch, der tidligere i år hjalp skønheds- og velværebutikken TAKE A BREAK Spa med at finde større og mere velegnede lokaler på Frederiksberg.

Kurser i kaffe 
Som andre eksempler på danskernes trang til selvforkælelse peger Steffen Falch på mad og drikke.

”Der er heller ikke nedgang for takeaway eller kaffebarer. Tværtimod dukker der kaffebarer og caféer op i lidt mindre byer. Det skyldes nok, at vanerne fra studietiden i de større byer bliver taget med, når mange fx får børn og flytter ud i mindre byer med lavere boligpriser. Så vil de ikke undvære cafélivet, og dén efterspørgsel giver grobund for kaffebarer og caféer i mange byer.”

Samtidig bruger flere danskere tid på selv at tilberede mad og brygge kaffe. ”Tidligere blev vinsmagning meget populært og siden ølsmagning med de mange mikrobryggerier og hjemmebryg. Nu vil mange forkæle sig selv ved at blive bedre til at tilberede mad eller til at brygge mange forskellige slags kaffe, fx ved at tage kurser i avanceret madlavning eller som barista,” siger Steffen Falch.

I dag tilbyder adskillige butikker kaffe-, espressomaskiner og gastrogear, altså avanceret udstyr til madlavning, rettet mod almindelige forbrugere, fremhæver Steffen Falch: ”Det gør fx en butik som Spinchy på Gl. Kongevej, en af de store forretningsgader på Frederiksberg. Vi hjalp med at skaffe detaillokalerne, og Spinchy supplerer sit salg af udstyr med bl.a. kaffekurser. Her er involvering og selvforkælelse igen en del af tilbuddet til kunderne.”

PODCAST

MEST LÆSTE