Sponseret indhold
Magdalena Misiak Kommunikations- og marketingchef i Ikano Bolig

I stort set alle brancher taler man om digitalisering, og mange virksomheder har skam taget udfordringen seriøst op. Det gælder naturligvis også byggebranchen, hvor mange spændende teknologier er taget i brug med henblik på at optimere selve design- og opførelsesfasen. Nu mangler vi så bare, at digitaliseringen slår igennem hele vejen ud til vores kunder, ejerne og lejerne. På det punkt har byggebranchen nemlig endnu ikke for alvor formået at tænke i nye og innovative, digitale løsninger. 

Det betyder, at der er kommet nye og dygtige spillere ind i markedet, som udfordrer vores branche. PropTech Danmark-initiativet har f.eks. sat fokus på de mange, digitale muligheder, vi som bygherre både kan og skal tilbyde vores kunder. Det er bestemt en fordel for os alle, at der kommer fokus på digitalisering – både når det gælder udvikling, drift og vedligeholdelse. Så i min optik handler det bare om at komme i gang, for vores kunder venter på os. Lad mig her give et par eksempler på, hvad vi bør kunne tilbyde vores kunder i fremtiden.

Digitalisering i alle kundefunktioner
Som det er i dag, møder de af vores kunder, der ønsker at købe en bolig, en ejendomsmægler til en fysisk besigtigelse. Hun eller han står bevæbnet med et Til Salg-skilt og en stak papirer hæftet på et clipboard, klar til at vise kunden rundt. Det må siges at være meget analogt i en verden, der bliver mere og mere digital. Jeg ved godt, at nogle ejendomsmæglere også lægger en video på deres hjemmeside, men det kan sagtens blive meget mere digitalt.

Hvorfor ikke give kunderne mulighed for at kigge på og bevæge sig rundt i en 3D-model af boligen og måske endda give mulighed for selv at komme med forslag til indretningen allerede i en tidlig fase af byggeprojektet? Det er nogle af de tanker, vi gør os hos Ikano Bolig, hvor vi arbejder på, at digitaliseringsprocessen skal integreres i alle vores kundefunktioner.

Kunderne skal inddrages tidligt
For at kunne være gode i den eksterne kommunikation med vores kunder skal vi først være gode internt. Det er nemlig her, at digitaliseringsprocessen i byggebranchen for alvor skal have afsæt. I vores svenske søsterselskab har vi allerede i et stykke tid arbejdet ud fra en digitaliseringsstrategi. Vi tror nemlig ikke alene på, at kunderne ønsker flere digitale tilbud. Vi tør også kaste os ud i at tilbyde dem. Derfor arbejder vi konstant på at gøre såvel salgs- som udlejningsprocessen mere digital. Vi vil gerne, så tidligt som muligt inddrage kunderne så meget som muligt, gerne allerede inden de flytter ind. Det handler naturligvis ikke om, at vi helt vil droppe den fysiske kontakt, men især de yngre kunder, som er vokset op med de digitale værktøjer, forventer noget mere end blot en printet salgsopstilling.

Stort behov for digitale services
I dag er det typisk sådan, at en kunde finder en salgsannonce på nettet, men herfra er resten af processen stort set analog. Det skal vi som branche arbejde med i tæt samspil med vores kunder over tid, så vi får lavet digitale løsninger på kundernes præmisser.

Behovet er nemlig helt og aldeles tydeligt. I fremtiden kommer vi blandt andet til at arbejde med muligheden for, at kunden skal være med til at designe og indrette sin egen bolig ved hjælp af et digitalt værktøj, og det er blot en af de ideer, vi tror på. Vi skal være åbne for den stadig voksende diversitet i kundekredsen, hvor behovene er mangeartede, og blandt andet her er digitalisering et effektivt værktøj. Det samme gælder efter indflytning, f.eks. i forbindelse med monitorering af energiforbrug etc.

Hvorfor ikke give kunderne mulighed for at kigge på og bevæge sig rundt i en 3D-model af boligen og måske endda give mulighed for selv at komme med forslag til indretningen allerede i en tidlig fase af byggeprojektet?

PODCAST

MEST LÆSTE