Flere fastfood-udbydere er i fuld gang med at føre vækstplaner ud i livet, og i en tid med forsigtige forbrugere er fastfood derfor en interessant del af detailsektoren for investorer i erhvervsejendomme.
Med Ukraine-krig, økonomisk usikkerhed, rekordhøj inflation og rekordlav forbrugertillid er der udbredte bekymringer for detailbranchen. Vi hører nu ikke til de mest bekymrede – som udbyder siden 2010 af projektejendomme for samlet næsten 3 mia. kr. og med solide lejere bredt fra detailsektoren. Danskerne skal have mad på bordet hver dag, beskæftigelsen er fortsat historisk høj, og så har medierne en tendens til at fokusere på konkurser samt trængte butikker og brancher. Succeserne hører vi knap så meget om. Men de findes skam også i detailbranchen, og særligt fastfood-kæderne er en overset historie om fremgang og vækstplaner trods to år med coronaudfordringer og restriktioner.
Fremgang under corona
Generelt klarede fastfood-kæderne i Danmark sig godt under coronaforløbet, selv om de fleste satte deres vækstplaner i bero. I perioder måtte restauranterne nemlig ikke holde åbent, men kæderne formåede at øge salget markant inden for takeaway og drivethru med udlevering af mad og drikkevarer direkte til kundens bil. Meget tyder på, at flere kæder under coronaforløbet har fået fat i nye kundegrupper, ikke mindst børnefamilier. Dette udvidede fundament ønsker de nu at bygge videre på ved at etablere flere afdelinger. Lad os tage nogle eksempler: Burger King er på vej med tre nye restauranter, ligesom danske Sunset Boulevard åbner nye spisesteder. Svenske Max Burger indviede i sidste uge sin femte danske restaurant, og danske Roll’n Eat er på vej med sit fjerde kebab-spisested.
Langsigtede kæder
Den udvikling finder vi interessant i Blue Capital. Vores snart 90 udbudte ejendomsprojekter har en bred vifte af lejere, både inden for dagligvarer, udvalgsvarer og spisesteder. I fastfood-segmentet tænker kæderne langsigtet og er derfor villige til indgå lange uopsigelige lejekontrakter på 15-20 år, hvis der er tale om den rette placering. I nogle tilfælde bliver restauranten drevet af en lokale franchisetager, men kæden eller moderselskabet garanterer for lejen, og vi har endnu ikke hørt om et fastfood-lejemål med en stor kæde, hvor udlejer har lidt tab.
Interessante lejere
Efter vores vurdering kan fastfood-restauranter være interessante lejere, og tilsyneladende er investorerne enige med os: Da vi for få uger siden udbød en ejendom i Rødekro, lidt nordvest for Aabenraa, med Sunset Boulevard som lejer, så blev projektet udsolgt på kort tid. I disse dage lancerer vi et andet projekt med en fastfood-lejer: Ejendommen ligger i Haderslev og huser Burger King. Her kender vi af gode grunde endnu ikke investorernes vilje til at skyde penge ind, men forhåndsinteressen har været stor. De to projekter afspejler fastfood-kædernes langsigtede perspektiv: I Rødekro er lejeaftalen med Sunset Boulevard uopsigelig i 15½ år, og i Haderslev har Burger King forpligtet sig hele 20 år frem. Så selv om nogle forbrugere i øjeblikket er tilbageholdne, er der også lyspunkter i detailbranchen, og blandt solstrålerne er en vifte af velbesøgte fastfood-kæder.