5 proptech startups du skal holde øje med

Af:

Det myldrer frem med nye proptech-startups, som leverer digitale løsninger til ejendomsbranchen. Bare i Danmark er ejendomsbranchen de seneste år blevet beriget med en frodig underskov af mere end 170 proptech-startups. Og på globalt plan anslås det, at der i dag er lidt over 7.000 startups, der leverer proptech-løsninger. Der findes mange lovende proptech-startups i stort set alle afkroge af værdikæden inden for fast ejendom. Nedenfor er et samlet bud på 5 af de proptech startups, som netop nu er særligt værd at holde øje med. De tilbyder alle nytænkende løsninger, som både investorer og kunder har vist stor interesse for. Samtidigt viser de også spændet i de mange forskellige typer af proptech-løsninger, der spirer frem i disse år. 

GOOD MONDAY

Fremtidens kontordrift
Good Monday har bygget en digital platform for kontordrift, som er skræddersyet til den nye hybride verden for arbejdsstyrken. Her kan man let og fleksibelt finde, købe og administrere alt fra it-udstyr, møbler og rengøring til frokostordninger, gaver og events.

“Vi har kørt kontoret på den samme måde i 100 år, hvor ingen har transformeret en analog serviceindustri. Det vil Good Monday lave om på. Men for os handler det ikke kun om at drive kontor på en ny og mere moderne måde. Det handler også om at skabe en bedre arbejdsplads og et mere nærværende og fleksibelt arbejdsmiljø. Noget, som vi lige nu har mere brug for end nogensinde før,” udtrykker stifter og direktør, Mik Strøyberg.

I dag er flere end 200 virksomheder på platformen i København og kunderne tæller alt fra tech-startups som Pleo, Vivino, Planday og Podimo til advokatkontorer og ambassader. Good Monday har også fået fodfæste i London, som de entrerede i 2020. I selskabets to første leveår har Good Monday allerede rejst investeringer for 46,5 millioner kroner, og i 2021 går virksomheden efter at rejse en A-runde.

Ento Labs

Identifikation af energibesparelser med kunstig intelligens
Indlæs energiforbruget for en ejendomsportefølje og få en prioriteret liste af energiforbedringer allerede dagen efter. Sådan lyder tilbuddet fra Ento Labs – en ny dansk AI-baseret platform til overvågning og analyse af energi- og klimaeffektivitet i erhvervsbygninger.

Ento Labs kunstige intelligens finder automatisk energiforbedringer i bygningerne – og det samtidigt med en meget let indgangsbillet. Det kræver ikke andet end en fuldmagt med NemID på deres hjemmeside. Med fuldmagten skabes en sikker forbindelse mellem elmålerne og platformen. Herefter analyseres forbruget og konkrete energibesparelser præsenteres på et møde, så brugerne kan se præcis, hvad de betaler for. Efterfølgende overvåges forbruget automatisk og udførte energibesparelser dokumenteres på platformen. 

Ento Labs platform anvendes i dag af driftsansvarlige, energirådgivere og installatører på mere end 3500 erhvervsbygninger. På deres hjemmeside findes casestudier fra organisationer som Kolding Kommune og Arbejdernes Landsbank, der dokumenterer at platformen både sparer kunderne tid og op til 15% af elforbruget i deres bygninger.

LifeX

Moderne og digitalt drevne bofællesskaber 
LifeX udvikler og driver moderne servicerede bofællesskaber. I første omgang virker den succesfulde danske startup måske ikke som en udpræget tech-virksomhed. Men en meget stor del af LifeX succes, hviler netop på deres egenudviklede software platform, som både sikrer en effektiv drift og en gnidningsløs lejeroplevelse. Beboerne kan således tilgå alt digitalt fra søgning på konkrete lejemål og indgåelse af lejekontrakt, til bestilling af services og kommunikation og interaktion med bofæller og det bredere LifeX community. 

At driften i så høj grad hviler på en digital platform, hvor mange processer er automatiserede, gør det lettere for LifeX at skalere og ekspandere. Samtidigt giver platformen dem helt unikke data om deres lejeres præferencer og behov, som løbende kan bruges i videreudviklingen af deres koncept og forretning. LifeX har allerede rejst mere end 100 mio. DKK i investeringer og driver i dag over 65 moderne bofællesskaber i 6 europæiske lande. Udover bofælleskaber i København, Berlin, London, Paris, Wien og München har LifeX netop nu også åbnet op i Bruxelles, hvor de har indgået et partnerskab med belgiske Candor. 

ESTATE TOOL

Det samlede værktøj til salg, udlejning og markedsføring 
Estatetool er en software-as-a-service platform, skræddersyet til værdikædeoptimering i ejendomsbranchen. Estatetool systemet består af en omfattende mængde specialværktøjer, som præcist og effektivt løser de forskellige opgaver og arbejdsgange, der knytter sig til realisering af et nyt ejendomsprojekt med særligt fokus på salgs, udlejnings- og markedsføringsprocesserne. De forskellige komponenter er skabt til en komplet, gnidningsfri integration, som binder hele værdikæden og de mange delprocesser sammen. Estatetools platform kan således hjælpe med alt fra håndtering af online kampagner, åbent hus-arrangementer og tilkøb af boligændringer og ejendomsservice til at holde styr på udlejningsaktiviteter og digital underskrifts- og dokumenthåndtering. Samtidigt sikrer platformen, at flere samarbejdspartnere kan dele og tilgå de samme data i et givent projekt.  Med alle data samlet ét sted opnår mæglere, projektudviklere og bygherrer fuldt overblik over projektet i realtid og kan herved langt bedre styre og optimere salgs- og udlejningsprocesserne.Virksomheden er konsolideret på det danske marked, hvor over 25 af de største og mest betydningsfulde aktører på ejendomsmarkedet i dag bruger platformen. Deres vækst har indtil videre været 100% organisk. Og selv uden store investeringer i ryggen har de i flere år haft vækstrater på over 30%.

Proper

Ejendomsadministration gjort digitalt og simpelt
Proper tilbyder en ny måde at håndtere ejendomsadministrationen på. Propers tilgang er at standardisere, simplificere og automatisere administrationsprocesser af lejemål, herunder både for boliger, kontorer og butikker, så manuelt arbejde reduceres. Proper kan på den baggrund tilbyde ejendomsadministration, der typisk ligger under den traditionelle markedspris. Proper har udviklet deres egen softwareplatform, som er let og intuitiv at gå til og bruge, hvilket også adskiller sig fra mange af de ældre ejendomsadministrationssystemer. Som kunde hos Proper får man dog ikke kun adgang til platformen, men også mulighed for at tilgå personlig support og kundeservice over telefon og email.

Virksomheden blev startet i 2017 og har allerede rejst mere end 32 mio. DKK i investeringer. Investorkredsen tæller flere af de største danske venturefonde, og private investorer som Bjarke Ingels og Mikkel Bylöw-Lehnsby fra NREP. Proper håndtere i dag over 4.700 lejemål for mere end 350 kunder i hele landet. De vokser månedligt med over 500 lejemål, og er netop startet op med de første kunder i Holland. Teamet bag Proper har høje ambitioner – i udgangen af 2021 forventer man at håndtere over 12.000 lejemål og hermed være en af de største ejendomsadministratorer i Nordeuropa.

Mest læste på BusinessReview.dk

2N Pharma gruppebillede redigeret
”Hvis vi har ret, vil det forandre verden”
SKO_billede
Change of Control-klausulers betydning i ejendomstransaktioner
1 Thorbjørn og Slaven
Et nyt liv efter fedmeoperation og plastikkirurgi
ejd 130624
Ejendomme Epaper
Mette Abildgaard--
Kvindelig intuition kan aflæses på bundlinjen

Podcast

Læs også

3 hurtige billede
3 Hurtige
Foto: rupixen-Q59HmzK38eQ-unsplash Opdatering på EU-Kommissionens forslag om maksimal betalingsfrist Europa-Kommissionen præsenterede...
Couch_1
Gør tidsregistrering til et ledelsesværktøj
Tidsregistrering bliver en del af arbejdsdagen hos danske virksomheder, når den nye EU-lov træder i kraft den 1. juli 2024. TimeLog,...
PFJ_FINAL-4
Tidsregistrering skaber værdi for virksomhederne
Den 1. juli 2024 bliver tidsregistrering en del af arbejdsdagen hos danske virksomheder, når den nye EU-lov træder i kraft. Projectum, der...