Sponseret indhold

Sportsfiskervirksomhed har skarpt fokus på gennemgribende digitalisering

Showroom_3

Af:

Svendsen Sport har i den grad taget digitaliseringen til sig. Det giver gennemsigtighed i organisationen og ruster virksomheden til den skalerbarhed, der er nødvendig for fortsat vækst.

Den hæderkronede sportsfiskerleverandør Svendsen Sport har i de sidste tre år samarbejdet tæt med det digitale konsulenthus Smartpage om en stadig dybere og mere omfattende digitalisering. Formålet er krystalklart.

”Det er skalérbarhed og hastighed i alle led af organisationen,” siger Hans Maasbøl, adm.dir, for Svendsen Sport.

”Lystfiskeri er et helt vildt passioneret marked. Sociale medier fylder meget, og informationer om nye produkter og erfaringer spredes med lynets hast, og også derfor er det vigtigt for os at kunne reagere og tilpasse os til markedet ganske hurtigt,” forklarer Hans Maasbøl.

Det betyder bl.a. at Svendsen Sport lancerer nye produkter hyppigere end tidligere, nu fire gange om året i en kadence, der ikke er ulig modeverdenens. Det har ikke kunnet lade sig gøre uden en digital overhaling af virksomheden.

”Vi har lagt det manuelle, det analoge og de mange gule sedler på hylden, og alle strømme er nu bundet sammen i samme digitale proces. Det er selvsagt nemmere sagt end gjort, og processen har stået på i et par år. Først et års forberedelse med et New Product Development-system, der dannede grundlag for ibrugtagning af et Product Information Management-system over ligeledes et års tid. Så tålmodighed og god planlægning lige så vigtigt, som målrettet ekskvering,” siger Jacob Vesterled, chef for digital forretningsudvikling og kundeservice.

Arbejdsprocesser er nu mere ensartede
Der er mange fordele ved digitaliseringen. Digitalisering indebærer, at interne arbejdsprocesser er blevet mere ensartede og transparente for andre i virksomheden. Vilkårlighed er afskaffet, bl.a. med et farvel til fritekstfelter, og det betyder, at medarbejderne beskriver produkterne på samme ensartede vis, og med en struktur, der ikke varierer fra produkt til produkt.

”Med ca. 2.000 nye varenumre hvert år betyder ensartethed rigtig meget. Samtidig bevirker mere håndfaste processer, at produktmanagere ikke må vente til to dage før produktlancering med at berige data i form af marketingtekster og billeder,” siger Jacob Vesterled.

”Og så giver digitaliseringen os tal og eet datasæt, som vel at mærke ikke bare er forbeholdt koncernledelsen. Vores landechefer har opnået langt mere håndfast indsigt i produkternes performance i givne markedssegmenter. Det betyder, at vi i højere grad kan lægge mavefornemmelserne til side og i stedet koncentrere os om at analysere og forstå data,” siger Hans Maasbøl.

Direktøren understreger i samme åndedrag, at der stadig skal være plads til vildskaben, det kreative og det innovative.

”Faktisk giver gode rammer mere frihed til at udvikle. På den måde kan digitaliseringen, anvendt på den rigtige måde, være med til at frisætte den kreativitet, vi også skal leve af,” siger Hans Maasbøl.

Anskueliggøre nytteværdien
En meget gennemgribende digitalisering af en virksomhed som Svendsen Sport stiller også krav til medarbejdere, der har været vant til gule sedler og dokumenter gemt på egne computere. ”Jeg tror det handler om at anskueliggøre nytteværdien for alle i organisationen. At de digitale værktøjer skaber øget transparens og sparer os for en masse gætterier,” siger Jacob Vesterled. Ifølge Vesterled har erkendelsen af nytteværdien resulteret i, at den generelle imødekommenhed i organisationen overfor nye digitale værktøjer er blevet endnu større. Digitaliseringen og de nye systemer har dog også krævet ansættelse af nye medarbejderressourcer til vedligehold af IT-systemer og til processtyring og PIM-management. Og det stopper ikke her.

”Vi agter at fortsætte digitaliseringen af vores virksomhed. Blandt andet med yderligere integration til andre systemer. Digitaliseringen bliver en væsentlig forudsætning for vores fortsatte vækstrejse,” slutter Hans Maasbøl.

Om Svendsen Sport

Svendsen Sport er en ledende europæisk udbyder af sportsfiskerudstyr. Firmaet ejer, udvikler,  markedsfører og sælger en bred vifte af brands som Savage Gear, Prologic, MADCAT, DAM, Quick, Ron Thompson, Effzett, Scierra, Imax, og Water Wolf, i alle europæiske lande samt eksporterer globalt, og har et datterselskab i USA.

Svendsen Sports historie går tilbage til 1977, hvor Lars Erik Svendsen grundlagde virksomheden i en alder af bare 18 år.

I dag sker hele 94 pct. af firmaets omsætning udenfor Danmark. Svendsen Sport har egen salgsorganisation i 17 lande, herunder Nordamerika, og firmaet tæller 185 ansatte. Sidste år nåede omsætningen 482 mio. kr. og Svendsen Sport har forventninger om at fortsætte en tocifret vækstrate i såvel 2021 som 2022.

Svendsen Sport er ejet med 80 pct. af kapitalfonden Maj Invest Equity.

Mest læste på BusinessReview.dk

genopbygningafbørsen
Tillæg: Genopbygning af Børsen
sko_opdateret_
Change of Control-klausulers betydning
Klinik2 - foto af Kim Matthai Leland
Fornuft og økonomi i effektiv forebyggelse af skader
DSC_9991 NY
Greater Copenhagen: Den grønne omstilling skal skabe grøn vækst
3-Custom Name1_2
Nu er ATBO meget mere end en reol

Læs også

Datacenter interiør
Kunstig intelligens stiller store krav til fremtidens datacentre
At drive et datacenter handler om meget mere end blot at putte en masse servere ind i en bygning. Stigende krav til applikationer og...
Natasha Saxberg, Sep 2021, IT, IT-branchen
AI bliver anderledes end alle andre revolutioner
Hvor den industrielle revolution omkring 1800-tallet og automatiseringsbølgen i starten af 1900-tallet i høj grad påvirkede medarbejdere...
Chatbot chat AI concept, artificial intelligence Businessman usi
Standardbrugerflader mindsker frygten for kunstig intelligens
I it-virksomheden itm8 arbejder man blandt andet med at implementere kunstig intelligens i mellemstore virksomheder. Ifølge partner...