Sponseret indhold

De digitale muligheder står i kø – men virksomheden skal også være rustet til at gribe dem

Af:

Vi er kommet til et punkt i den digitale udvikling, hvor teknologiens muligheder er næsten uden begrænsninger.  Til gengæld kan kompetenceknaphed, uklare strategier og manglende ledelse spænde ben for, at potentialet i digitaliseringen bliver indfriet.

Skrevet af: Kim Stensdal, chef for kommunikation og viden i Dansk IT

Den digitale udvikling finder sted i et så højt tempo, at vi til tider glemmer at sætte pris på, hvor mange nye muligheder, der hvert eneste år opstår i takt med teknologiernes fremdrift. F.eks. muligheden for at kunne automatisere og forenkle bogholderiet i virksomheden ved hjælp af kunstig intelligens og machine learning. Eller muligheden for hybride arbejdspladser med virtuelle møder og adgang til de centrale virksomhedssystemer, uanset hvor man befinder sig. Eller at en chatbot kan indgå som en del af virksomhedens kundeservice og -support.

Det er muligheder, som nok ville have fået mange virksomhedsledere til at tabe underkæben, hvis de i 1980’erne eller 90’erne havde fået et kig ind i den digitale fremtid. For ganske få år siden havde vi ikke adgang til f.eks. smartphones og sociale medier – nu er det næsten umuligt at forestille sig en dagligdag uden. Så hurtigt går det. I 2023 befinder vi os midt i et nyt teknologispring med de muligheder, kunstig intelligens repræsenterer – her er ChatGPT et meget aktuelt eksempel.

Teknologierne er klar – men er virksomheden? 
Selvom de digitale muligheder står i kø og vil gøre det i stigende grad i de kommende år, og selvom vi er kommet til et punkt i den digitale udvikling, hvor teknologiens muligheder er næsten uden begrænsninger, så er det langt fra sikkert, at alle virksomheder formår at gribe de digitale muligheder.

Når vi spørger virksomhederne til deres udfordringer på den digitale rejse, er manglen på digitale kompetencer og it-specialister ofte de primære. Hvad hjælper det, at man har adgang til alverdens smarte teknologier, hvis man ikke har medarbejdere, der kan hjælpe med at udvikle og implementere løsningerne i virksomhedens kontekst?

Også den øverste ledelse og bestyrelsen kommer ofte til kort, hvad angår digitale kompetencer. Det ses bl.a. ved, at mange virksomheder ikke har en gennemtænkt strategi for, hvordan virksomheden skal udvikles og styrkes i den digitale tidsalder. Hvad er det for produkter og services, virksomheden skal leve af, når alting digitaliseres, og når markedet (og konkurrenterne) udvikler sig? Hvordan ser fremtidens forretningsmodel ud?

Det siger virksomhedslederne 
I undersøgelsen IT i praksis, der udgives hvert år af Rambøll Management Consulting og Dansk IT, svarer 81 procent af de it-ansvarlige og forretningsansvarlige fra den private sektor, at etablering af nye kompetencer og muligheder inden for digital forretning er en vigtig prioritering. 82 procent ser en kerneudfordring i at kunne tiltrække og fastholde de nødvendige medarbejdere på det digitale område.

“Virksomhederne bliver ved med at mangle medarbejdere, kompetencer og specialister for at kunne adressere både digitale udfordringer og udfordringer. Denne kompetencemangel er handler om mere end blot it-specialister; det påvirker også forretningens digitalisering og evnen til digital udvikling,” lyder det blandt andet i rapporten IT i praksis 2022-23.

”Digitaliseringen har allerede fundamentalt forandret forretnings- og driftsmodeller i mange virksomheder, men nogle organisationer er kun halvvejs eller måske sågar kun lige i begyndelsen af deres digitale transformationsrejse. En utilstrækkelig adgang til kompetencer kan blive til en grundlæggende krise for sådanne organisationer,” lyder det videre i IT i praksis.

Stil de centrale spørgsmål 
Digitaliseringen skaber uden tvivl mange muligheder – men har virksomheden det nødvendige strategiske og kompetencemæssige fundament til at kunne udnytte potentialet i digitalisering maksimalt? Den digitale udvikling handler ikke om bits og bytes eller fagnørdede termer; det handler om innovation og om at træffe valg og fravalg. De digitale kompetencer er et fundament for at kunne gøre dette. Det er kompetencerne, der gør os i stand til at udnytte potentialet. Som virksomhed bliver man derfor nødt til at stille sig en række helt centrale spørgsmål: Hvordan skal virksomheden se ud fremtiden, og hvilken rolle spiller digitaliseringen i dette? Hvordan kan vi anvende nye teknologier og udnytte det digitale potentiale maksimalt? Hvilke kompetencer og strategiske tiltag er nødvendige for at realisere den vision? De digitale muligheder står i kø. Nu handler det om at ruste virksomheden til at kunne gribe dem.

Dansk IT er en uafhængig interesseorganisation og et fællesskab for it-professionelle. Dansk IT arbejder for at fremme og understøtte it, hvor dette skaber værdi for samfundet og den enkelte. Foreningen samler, styrker og udvikler it-brugere og it-professionelles kompetencer og faglighed og er en central aktør i debatten om digitalisering.

Læs mere på www.dit.dk

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
Screenshot 2024-03-13 at 08.23
Cybersikkerhed Epaper
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: AREALER OG AREALANVENDELSE - HVAD ER FORSKELLENE, OG HVORFOR ER DE VIGTIGE?
muusfoto_IMG02886
Gubra er klar til næste vækstrejse

Læs også

Fotograf Sif Meinckewww.sifmeincke
Den generelle trussel fra cyberangreb i Danmark er meget høj 
Det samme er danske virksomheders kompetence til at levere løsninger, der kan beskytte samfundet, virksomheder og centrale institutioner. Så...
de-fem-storste-globale-risikoer-i-2024-og-2025 (1) copy_
Misinformation og cybersikkerhed er de største globale trusler
Over de næste to år vil AI-genereret misinformation være den største globale trussel skarpt forfulgt at cybersikkerhed. Det slår over...
Natasha-Friis-Saxberg-4-Storformat (1)
Cybersikkerhed er blevet et mange-hovedet monster
Der går ikke mange dage mellem, at man hører om en ny virksomhed eller branche, der har været udsat for et cyberangreb. Og det er måske...