I 2030 bygger vi veje og broer helt uden at udlede CO2

Af:

Af adm. direktør Michael S. Larsen, CG Jensen A/S og direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri

Bare fordi vi bruger store maskiner, betyder det ikke, at vi skal udlede meget CO2. Som henholdsvis adm. direktør i en større anlægsvirksomhed og direktør i Dansk Byggeri er det vores vision, at vi i 2030 anlægger broer, jernbaner og veje uden at udlede CO2, mens vi bygger. For hvorfor skal vi stoppe ved de 70 procent, når vi kan gå hele vejen og blive fuldstændig CO2-neutrale allerede i 2030?

I Klimapartnerskabet for Byggeri og Anlæg har vi blandt andet set på, hvordan vi kan gøre selve anlægsprocessen mere klimavenlig, altså hvordan man skaber fossilfrie byggepladser. Branchens aktører har sat sig sammen med de klogeste hoveder for at finde frem til, hvordan vi kan bygge vores veje og broer på en måde, så der ikke udledes CO2 under byggeriet. Og vi er kommet frem til, at vi kan spare hele 700.000 ton CO2 om året, hvis vi ser på både materialer og anlægsprocessen. Det svarer til 48.000 almindelige danske husstandes udledning hvert år, og udgør 2,5 procent af det ambitiøse nationale mål.

Når det gælder de store anlægsprojekter, er vi klar til at ændre kultur med det samme og til at investere i nye maskiner, når staten og kommunerne efterspørger det. Vi kan optimere arbejdsprocesserne, når der bygges fundamenter, veje, broer og jernbaner, og vi kan bruge el- og biodieseldrevne maskiner i stedet for de store dieselmaskiner, der benyttes i dag.

Det kræver blot, at bygherrerne staten, kommunerne og regionerne i deres udbud stiller krav til CO2-udslip, så de klimasyndende virksomheder ikke vinder på pris igen og igen. Der skal være lige konkurrence i den grønne omstilling!

I vores arbejde samlede vi en række virksomhedsledere og indbudte eksperter, som har lagt hovederne i blød og arbejdet intenst med ideer, erfaringer og jordnære visioner. Resultatet er både ambitiøst og opsigtsvækkende: vi er nu klar til at præsentere en CO2-neutral anlægsproces.

For os er den grønne omstilling nemlig ikke fine skåltaler og luftkasteller. På en byggeplads taler man rent ud af posen, det gør vi også her.

Vi kan skabe fossilfrie anlægspladser. Hvis maskiner på anlægspladsen erstattes af eldrevne modeller, og større entreprenørmaskiner bygges om til at køre på biobrændstof eller electrofuel, kan vi reducere CO2-udslippet med 180.000 tons pr år. Det kræver først og fremmest en efterspørgsel fra bygherrerne, så skal vi nok levere.

Vi skal også udskifte vores vare- og personvogne med elbiler, så kan vi spare ekstra 160.000 tons CO2 om året. Og ja, det er ambitiøst at ville skifte alle vare- og personbiler i branchen ud med eldrevne modeller, men vi kan gøre det med de rigtige incitamenter fra regeringen samtidig med, at priserne på elbiler falder, og der kommer nye og bedre biler på markedet.

Selv om processen bliver CO2-neutral, vil vi stadig bruge mange CO2-tunge materialer. Beton er i sagens natur et vigtigt byggemateriale, når vi bygger broer og veje. Langt det største klimaaftryk i beton kommer fra fremstilling af cement. Men ved at anvende nye cementtyper med mindre indhold af cementklinker kan vi reducere klimabelastningen væsentligt. Det lyder måske kedeligt og teknisk, men bare det kan spare os for 150.000 ton CO2 hvert år.

Anlægsbranchen er klar til at levere, men bygge- og installationsbranchen skal også med. Derfor er der noget at se frem til, når de øvrige konklusioner fra Klimapartnerskabet for Byggeri og Anlæg bliver afleveret til regeringen den 16. marts og præsenteres den 3. april.

Bygge- og anlægsbranchen er uundværlig, når målet om at reducere udledningen af klimagasser med 70 procent i 2030 og et klimaneutralt Danmark i 2050 skal nås. Hele 40 procent af al den energi, der bruges i Danmark, bliver brugt i vores bygninger. Og kan vi få boligejerne med, er effekten enorm.

I Klimapartnerskabet for Byggeri og Anlæg er vi ved at lægge sidste hånd på mere end 100 forslag til, hvordan hele sektoren, fra materialeproducenter til bygherrer, arkitekter, rådgivere, entreprenører, håndværksmestre osv. kan bidrage til at producere, udvikle, bygge og renovere mere klimavenligt. Ud over at reducere CO2-udledningen på byggepladserne er der fokus på energieffektivisering af eksisterende bygninger, intelligent og fleksibel drift af bygninger og på bygningers samlede CO2-aftryk i hele deres levetid.

Den grønne omstilling er en kæmpe mulighed for danske virksomheder og samfundet som helhed, hvis vi griber det rigtigt an. Vi er klar til at levere en CO2-neutral anlægsproces i 2030, hvis regeringen vil være med. Det skylder vi Danmark og de kommende generationer, der skal vokse op i en verden uden frygt for konsekvenserne af klimaforandringer.

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
Screenshot 2024-03-13 at 08.23
Cybersikkerhed Epaper
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: AREALER OG AREALANVENDELSE - HVAD ER FORSKELLENE, OG HVORFOR ER DE VIGTIGE?
muusfoto_IMG02886
Gubra er klar til næste vækstrejse

Læs også

Side 3_advertorial GSV_Berlingske_266x365mm_
 GSV: Sådan bruger vi digitale værktøjer til at nedbringe CO2 i byggeriet
Bygge- og anlægssektoren står for mere end 30 % af Danmarks CO2-udledning, og derfor er det vigtigt, at byggebranchen får CO2-reduktion...
soren cajus
Står Byggebranchen på kanten til historiske teknologispring?
Har du været i Tivoli for nylig? Så kender du sikkert den maskine, hvor du med en plastichammer skal slå muldvarpe ned, hver gang deres...
Photo by Claus Sall (www.claussall
Bygge-branchen går et hårdt år i møde
Efterspørgslen falder, boligpriser er dykket, byggeomkostninger er forsat høje, og det udfordrer i den grad byggeriet i 2024, viser...