Sponseret indhold
Af Elly Kjems Hove, branchedirektør, DI Byg. Foto: Hans Søndergård Copyright: Dansk Industri
Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter

Når vi spørger vores medlemmer, er det tydeligt, at fremtidens byggeri bliver grønt og digitalt. Men det er også nødvendigt at have fokus på forretnings- og samarbejdsmodellerne. Det er emner, der allerede er vigtige, og som står centralt i strategiudviklingen hos mange virksomheder. Forventningen er, at disse emner går fra at være gode tanker og ideer til at blive implementeret i løbet af de kommende år.

Allerede i løbet af de første uger med COVID-nedlukning skete der en massiv digital forvandling helt ude på byggepladserne og logistikken omkring. Mange virksomheder indså, at de havde kommunikations- og byggestyringsværktøjerne – eller vidste, hvad de skulle bruge – og at de blot skulle sætte strøm til omstillingen. Mange af de takter er fortsat, også efter at Danmark er åbnet op igen. 

På samme måde har vi set et skred i den grønne omstilling. I en årrække er der blevet talt om grønt byggeri. Men i løbet af de sidste år er der kommet handling bag ordene fra både leverandørerne og bygherrerne. Antallet af bæredygtige byggerier – og virksomheder, der tager lange skridt imod CO2-neutralitet er steget voldsomt på det seneste. Flere og flere har fået konkrete erfaringer med at bygge bæredygtigt, og det mindsker risici og omkostninger. Fremadrettet bliver det kun endnu mere systematisk og dedikeret.

Samarbejde i processen skaber overskuddet til fremtidens byggeri
Et mindre belyst emne, som vi dog forventer vil have en endnu større effekt på fremtidens byggeri, er omstillingen i byggeriets samarbejdsprocesser. 

I løbet af 2020 har DI Byg blandt andet offentliggjort en større analyse af byggeomkostninger og efterfølgende afholdt en række workshops. Fælles for både analysens konklusioner og resultatet af vores drøftelser er, at samarbejdsmodellerne står over for store forandringer. Både af hensyn til kvaliteten af byggeriet og for at sikre bedre processer.

Men også fordi der er en aktuel og meget stor efterspørgsel på bæredygtighed og billigere kvadratmeter. Alt sammen forhold der kommer til at presse byggesektoren til at levere mere for mindre. Det pres skal i første omgang imødekommes ved at gennemføre en digitalisering af byggeriet, hvilket igen forudsætter, at virksomhederne kan og vil samarbejde på nye måder.  

GO Big, go clever or go niche 
Byggeriet står således overfor store udfordringer, som kræver investeringer i nye kompetencer, digitale værktøjer mm.. De virksomheder, som forstår at levere effektive, bæredygtige løsninger baseret på digitale kompetencer, vil vinde styrke i markedet. 

Udviklingen er allerede i gang f.eks. hos rådgiverne, hvor flere ingeniør- og arkitektvirksomheder har styrket samarbejdet eller ligefrem er fusioneret. Tilsvarende kan vi se, at den internationale konkurrence skærpes. Mange virksomheder arbejder på tværs af landegrænser, og nye virksomhedskonstellationer dukker op. Flere danske arkitekt- og ingeniørvirksomheder arbejder allerede internationalt, ligesom vi har mange internationalt anerkendte brands indenfor byggekomponenter og løsninger. 

Der er dog mange måder at imødegå forandringerne på. Det kan være konsolidering, specialisering, industrialisering, automatisering og digitalisering. Det er gode muligheder, som vi kender fra andre sektorer, hvor det lykkes danske virksomheder at opnå stor konkurrencekraft. Det kan vi også opnå inden for byggeri. 

En mere effektiv og grønnere industri
Vi tror på, at fremtiden bliver mere af det, som vi har set i de senere år. Vi kommer til at forfølge de samme spørgsmål om produktivitet, bæredygtighed og digitalisering. Forskellen bliver, at vi kommer til at gå fra tanker til handling og får vist de gode bæredygtige resultater.

MEST LÆSTE