Sponseret indhold
En stribe nyheder er i skrivende stund stadig under udarbejdelse. Designdirektør Jakob Kjær Nielsen (tv.).
Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter

Virksomheden Jacob Jensen Design er blevet genfødt og satser nu på at finde ind til kernen af grundlæggerens oprindelige designfilosofi. En række nyheder lanceres under 3 Days of Design.

Designeren Jacob Jensen (1926-2015) var en af de dominerende kræfter i den store bevægelse af Danish Design, der vandt frem i 1960erne. Hans samarbejde med B&O er kendt for de fleste, og sidenhen var hans tegnestue synonym med nordisk design, når det er allerbedst.

“Different, but not strange”, lød hans filosofi, når der skulle tegnes nye produkter, og især hans evne til at gøre det teknologisk komplicerede nemt afkodeligt og ukompliceret vakte opsigt.

“Jacob Jensen var på mange måder forud for sin tid. I dag handler design rigtig meget om brugeroplevelsen, men sådan var det ikke for 50 år siden. Alligevel var det en central del af hans designfilosofi. Hans holdning var desuden, at design skal være originalt og stræbe efter at være uafhængigt af tid og trends”, forklarer Jakob Kjær Nielsen, der i de sidste 10 år har fungeret som designdirektør i virksomheden Jacob Jensen Design.

Virksomheden tæller i dag dels tre internationale tegnestuer, dels et stort sortiment af eksklusive designobjekter til hjemmet, som er blevet skabt over de seneste 25 år.

Kompromisløst design
Alt hvad der er kommet ud fra Jacob Jensen-tegnestuerne har været præget af skandinavisk enkelhed; det er kompromisløst design til et kræsent publikum. I forbindelse med en udskiftning i ledelsen af og ejerkredsen i Jacob Jensen Design forrige år valgte man at se på sit brand og sine designværdier med nye øjne.

Ambitionen var både at finde tilbage til rødderne i grundlæggerens designfilosofi, og få mulighed for at udstikke en ny kurs fremover. Men hvordan forholder man sig overhovedet til en så markant designarv?

“Det er en stor og svær opgave. Gennem årene var en del af de oprindelige værdier gået tabt. Nu har vi taget dem op igen og pustet nyt liv i dem. Jacob Jensen var som designer utrolig god til at se funktionaliteten i produkterne. Han kunne tage nogle konventionelle ting og gøre dem ukonventionelle. det forsøger vi nu at gøre igen”, siger Jakob Kjær Nielsen og nævner bl.a. et nyt strømskinnesystem som eksempel. “Det er ikke ny teknologi, men gennem en anderledes, men ikke mærkelig, tilgang har vi forsøgt at give brugeren en meget større frihed, når denne anvender produktet i sin dagligdag”.

Nyhederne fra Jacob Jensen Design lanceres i løbet af året – de første på 3 Days of Design.

Design skal være originalt og stræbe efter at være uafhængigt af tid og trends

MEST LÆSTE