Emil drømmer om Le Mans

Emil Dose, 19 år.

Af:

Moderne topmotorsport handler om penge, politik og talent – i den rækkefølge. Mød en af Danmarks håbefulde racerkørere, den 19-årige Emil Dose, der står på spring til en kontrakt hos topteamet Mercedes-AMG – og drømmer om engang at køre Le Mans. 

Det hele var linet op for Emil Dose i starten af 2020. Efter en overbevisende testkørsel i GT4-klassen på en racerbane i Belgien, ringede teamchefen for det mest vindende hold i klassen, Mercedes AMG-team, og spurgte, om han ville have køre for dem. Kontrakten blev snart forhandlet på plads, og det unge danske motorsportstalent glædede sig vildt til at tage et skridt op i hierarkiet og komme lidt tættere på drømmen om en dag at køre med i verdens nok mest prestigefulde racerløb, Le Mans. Men så kom corona og lukkede alt ned – og i næsten et år har hans motorsportsdrømme været kørt i pit. 

Familien er hans team 
De europæiske racerbaner og lyden af motorlarm er derfor blevet erstattet af en racersimulator i hjemmet og masser af fysisk træning, for det gælder om at være klar, når det hele går i gang igen. “Vi har altid haft det sådan, at hvis muligheden byder sig, så skal jeg være klar både fysisk og mentalt. Det duer ikke at være uforberedt og i dårlig form, hvis jeg pludselig bliver tilbudt en testkørsel”, siger den ambitiøse unge mand, der i sommer blev student fra Roskilde Handelsgymnasium.  

Og når han siger ‘vi’, så er det fordi han allerede er en del af et team – nemlig sin egen familie. “Min familie har bakket mig op hele vejen. Motorsport koster en del penge, så vi har ikke været på en klassisk familieferie siden 2011, hvor jeg startede med at køre gokart. Til gengæld har mine forældre og min lillebror været med til alt – hver gang jeg har kørt racerløb i Europa har de været med, og så har det fungeret som vores ferie. På den måde har vi altid været et team; min lillebror og min mor stod for de praktiske ting omkring rejserne, mens min far og jeg sørgede for træning og bilen. Dét fællesskab har faktisk givet os nogle helt vildt fede oplevelser, som man ikke kan købe for penge”. 

Startede på gokartbanen på Falster
Det var egentlig lidt af et tilfælde, at han overhovedet kom ind i motorsport. Hans farmor har et sommerhus på Falster, og hver gang familien kørte mod sommerhuset, kom de forbi en gokartbane. Med ansigtet trykket mod ruden plagede den dengang 9-årige dreng sine forældre om en tur, og til sidst lykkedes det. “Og dér blev jeg bare bidt af det! Jeg elskede farten og spændingen, og da vi kom hjem, ville jeg have mere. Jeg begyndte at køre gokart i Brøndby hver søndag i et år og blev stort set altid nummer 1 eller 2. Til sidst blev vi rådet til at søge videre, så mine forældre købte en professionel gokart, og så tog vi på en uges træningslejr i Italien – og det blev startskuddet på min karriere”. 

I 2013 blev han en del af DASU (Dansk Automobil Sports Union) og Team Danmarks talentprogram og begyndte at køre løb i udlandet, bl.a. det tyske mesterskab, VM i 2015 og EM i 2016. I 2017 tog han så endnu et stort skridt, da han skiftede sin gokart ud med en ‘rigtig’ racerbil – til trods for at han ikke var gammel nok til et kørekort. Han kørte to sæsoner i den svenske GT5 Challenge, og i selskab med granvoksne og erfarne racerkørere tog han det første år rookie-prisen for bedste kører, og året efter blev han en sammenlagt nummer 3.  

Søger sponsorer med hang til motorsportsoplevelser
Folk i branchen kunne godt se, at her var en talentfuld kører, der kunne nå langt – men i motorsport har man også brug for helt kontant opbakning.

“Motorsporten er drevet af økonomi og politik – derefter talent. Allerede da jeg kørte gokart var budgettet for en normal sæson 1.5-2 mio. kroner. Den slags penge har mine forældre slet ikke, så der fandt vi sponsorer og samarbejdspartnere. I racerbiler er budgetterne endnu større, så en stor del af min tid går med at rejse sponsorpenge, så jeg kan få et sæde hos Mercedes-AMG i 2021. Som sponsor bliver man en del af teamet og kan tage sit netværk med om bag kulisserne og opleve de store racerløb på en helt anden intens måde, end fra tilskuerpladserne”, forklarer Emil. 

Om det lykkes ham at finde sponsorer og komme gennem nåleøjet, må tiden vise. Hvis du vil vide mere, kan du følge Emil Dose Racing på Facebook. 

Seneste nyt

Foto BRE071124
ESG i ejendomsbranchen - med fokus på G 🔊
Øresundsbroen 208
Grænseoverskridende regionalt samarbejde burde medtages i nationale strategier
Diana_1___
Sundhedssektorens komplekse udfordringer kan kun løses i partnerskaber – både kompetencer og funding skal samles
Katrina Feilberg
Innovation og velstand skal være nøgleord i europæisk life science-strategi
bioHørsholm
Bioneer – en One-Stop-Shop til udvikling af biologiske lægemidler

Mest læste på BusinessReview.dk

AGHercepTest mAb_GE001 Dako Omnis_Lab_8
Agilent Technologies: Globalt førende inden for kræftdiagnostik
Mie Bilberg
Luk e-hullet, handling er nødvendig
etf221024
Udfordringer og muligheder for det danske elnet 🔊
Søren-Damgaard-(SD)
Ejendomsadvokaten: Closingbetingelser i ejendomstransaktioner
Good Company
Den største forandring er ikke teknologien og den nye indretning
FUJIFILM Diosynth Biotechnologies 8336 web
Biotek-dna gør FUJIFILM i Hillerød til ombejlet CDMO
muusfoto_IMG02061
Der brænder en ild i Hørsholm

Læs også

1
Lene Halse løfter køkken- og boligindretningen til nye højder
Gennem 25 år har indretningsarkitekt og køkkendesigner Lene Halse tegnet personlige køkkener til luksusboliger i ind- og udland – ofte...
_GR87683
VI EJER 5 FANTASTISKE FERIEBOLIGER RUNDT OMKRING I EUROPA
21-5 er et ferieboligkoncept, hvor 21 familier sammen ejer 5 unikke ferieboliger. Ved at være flere ejere sammen får I mere for pengene....
Folkemødet 2019
Demokratiet hyldes i fire dage
Efter aflysning i 2020 og en coronatilpasset version i 2021, vender Folkemødet i 2022 tilbage med fuld kraft.  ”Vi er utroligt...