Danskdesignet genbrugsglas støtter Malawi

Af:

Christian Bitz’ kollektioner af stentøj er blevet et kæmpehit i både Danmark og udlandet. Nu lancerer hans mærke BITZ desuden Kusintha-kollektionen i genbrugsglas, hvor en del af overskuddet går til at støtte et Dansk Røde Kors-projekt i Malawi.

Det er næsten en underdrivelse at kalde mærket BITZ en succes. På få år er kollektionerne af Christian Bitz’ stentøj gået rent ind hos forbrugere over store dele af Europa.

Den karakteristiske reaktive glasur gør, at ikke to elementer er ens, hvilket givet et levende udtryk på bordet og i indretningen. Og så er farveuniverset meget mere dynamisk end, vi plejer se det i skandinavisk design.

BITZ-eventyret startede med stentøjet, der allerede er blevet et stort hit i mange europæiske lande.

Ny Kusintha-kollektion i genbrugsglas
Stentøjskollektionen udvides jævnligt med nye farver og former, men forårets helt store nyhed fra BITZ må siges at være Kusintha-kollektionen, der er en glasserie af rustikt genbrugsglas i smukke farver, der matcher stentøjets glasurer.

Kusintha betyder forandring på Chichewa, et sprog der tales i Malawi, og salget af Kusintha-produkterne er netop med til at skabe forandring for udsatte børn i Malawi.

Kusintha er blevet til som et 5-årigt initiativ startet af Christian Bitz og kæresten Lisette Rützou i samarbejde med Dansk Røde Kors, som har en stærk enhed i Malawi.

Mangel på vand er en stor udfordring i Malawi, hvor kun 1/3 af befolkningen har rent vand. En del af overskuddet fra Kusintha-kollektionen skal hjælpe med at skaffe rent vand i landet.

Malawi har brug for hjælp
Og der er god brug for hjælpen i Malawi. Landet har 16 millioner indbyggere og rangerer som et af verdens allerfattigste lande. 80 % af befolkningen lever på landet som småbønder i mindre landsbyer, hvor basisbehov som vand og mad er en mangelvare.

Sulten går værst ud over børnene, der ofte lider af fejl- og underernæring. Næsten 1 million børn i Malawi har mistet én eller begge forældre pga. AIDS.

Mange af dem ender på gaden, hvor de kan finde mere mad, end de kan få hos deres familie. De vender sjældent tilbage til skolen.

Vand er vitalt
Især mangel på mad og vand er en udfordring i Malawi, hvor kun 1/3 af befolkningen har rent vand. En del af overskuddet fra salget af Kusintha-kollektionen går derfor bl.a. til arbejdet med at etablere lokale brønde i de fattigste områder. Kortere afstand til en brønd giver kvinder og børn mulighed for at arbejde og komme i skole.

Midlerne fra Kusintha går direkte til frivillige projekter, der bl.a. også involverer byggeri af børnehaver og skoler. Alle projekterne evalueres løbende, hvilket sikrer, at hjælpen kommer derhen, hvor behovet er størst.

Du kan med andre ord være med til at skabe forandring i Malawi ved at købe de lækre Kusintha-glas til dig selv – det er da en win-win!

Se mere på www.bitzshop.dk og www.kusintha.dk

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
Screenshot 2024-03-13 at 08.23
Cybersikkerhed Epaper
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: TIDSBEGRÆNSEDE LEJEAFTALER ER IKKE UNDERLAGT EN 2-ÅRSREGEL
li iw2
Podcast om investeringsure: Ekspertindblik fra Investment Watches

Læs også

1
Lene Halse løfter køkken- og boligindretningen til nye højder
Gennem 25 år har indretningsarkitekt og køkkendesigner Lene Halse tegnet personlige køkkener til luksusboliger i ind- og udland – ofte...
_GR87683
VI EJER 5 FANTASTISKE FERIEBOLIGER RUNDT OMKRING I EUROPA
21-5 er et ferieboligkoncept, hvor 21 familier sammen ejer 5 unikke ferieboliger. Ved at være flere ejere sammen får I mere for pengene....
Folkemødet 2019
Demokratiet hyldes i fire dage
Efter aflysning i 2020 og en coronatilpasset version i 2021, vender Folkemødet i 2022 tilbage med fuld kraft.  ”Vi er utroligt...