Sponseret indhold

Med passende politisk opbakning har vi 1,5 mio. elbiler i by og på vej i 2030. Elbilerne bliver i stigende grad digitale, datadrevne og behagelige, og de kommer til at spille tæt sammen med andre løsninger i byrummet.

Skrevet af; John Dyrby Paulsen, direktør, Dansk e-Mobilitet


Ligesom 106.000 andre danskere har jeg en elbil. I 2030 vil antallet af rene elbiler være vokset til 1,5 mio., hvis Danmarks nye regering træffer visionære beslutninger om skatteregler, mere elnet og passende rammevilkår for opladning.

Allerede nu er de seneste elbil-modeller de gamle fossilbiler overlegne på klimaaftryk, luftforurening og støj. Derudover peger elbilerne ind i en fremtid, hvor bilerne spiller tæt sammen med andre digitale løsninger i byrummet. Min elbil er faktisk allerede mere en smartphone på hjul end en bil i traditionel forstand. Måske kan man kalde den en ’smart car’, for på samme måde som smarte byer er den digital, bæredygtig, datadreven, bekvem og behagelig.

Byer for det gode liv
Smart Cities skal især genkendes og findes i den virkelige verden; altså som reelle ændringer og forbedringer af den måde byerne udnytter nye teknologier. Målet er at gøre byernes rum grønnere, mere fremkommelige og mere ’liveable’ for indbyggere og gæster. Som jeg ser det, er elektrificeringen af vores transport en af forudsætningerne for Smart Cities. 

Visionen er, at vi producerer 100 procent klima- og miljøvenlig strøm fra vindmøller, solceller og kraftvarmeværker, og at vi elektrificerer mest mulig, som vi ser det med elbiler, elvarevogne, ellastbiler, elknallerter, elmotorcykler, eltaxaer, elbusser og elfærger – og gør brug af smart teknologi til at sikre et optimalt samspil med parkeringspladser, opladning, trafikruter og meget andet. Smarte byer bruger Internet of Things (IoT) til at opsamle data og bruge dem til at indrette byen, så den skåner og passer på byens borgere og besøgende. I smarte byer styres transporten meget mere, end vi ser i traditionelle byer, og nulemissionskøretøjer bliver et krav. Inden for få år er det alene køretøjer uden udstødningsrør, der får adgang til bykernerne i de større byer.

Din kommune skal planlægge nu
Jeg tror, det kommer til at gå stærkt. Meget stærkt. I Dansk e-Mobilitet tror vi på, at der i Danmark med de rette politiske incitamenter kan være 1,5 mio. elbiler i 2030. Omsat til handling i de større byer betyder det, at kommunerne skal planlægge ladeinfrastruktur til borgerne; en infrastruktur, der ikke alene matcher antallet af elbiler nu, men også er foran, og som er i stand til at lade intelligent. Smarte byer er afhængige af en moderne el-infrastruktur, så kommunerne skal også være med til at finde plads til nye transformerstationer i det offentlige rum. Uden elnet, ingen smarte byer.

Elbiler spiller sammen med elnettet
Vi får brug for et stærkere elnet til at sikre opladning og andre former for elektrificering, men vi får også brug for smart opladning af elbilerne. Hvis alle elbiler en kold og sen eftermiddag i december 2030 oplader på samme tid, kan elnettet blive udfordret. Derfor forsøger elnetselskaberne via deres tariffer at anspore elbilisterne til at forskyde opladningen af deres bil-batterier. Derudover har fremtidens elbiler en reserve, der kan sættes i spil. Jeg regner med, at mange af de næste elbiler, der bliver sat til salg på markedet, fra deres batterier kan levere el tilbage til byens elnet, når der er behov for det, eller endda til husstanden når elprisen eller elnet tariffen er høj. Disse løsninger med såkaldt Vehicle-to-Grid og Vehicle-to-X (V2G og V2X) findes allerede for nogle elbil-modeller.

Data er guf for trafikplanlæggere
Lejlighedsvis trængsel er en udfordring, alle byer kæmper med. Med digitaliserede biler og lastbiler vil det alt andet lige blive lettere at finde en ledig parkeringsplads, og data om kørsel/transportbehov kan bruges af trafikplanlæggere til at indrette byerne mere hensigtsmæssigt.

Brug af data betyder, at vi kan gøre delvist op med tankegangen om hver kvinde/mand sin bil og sin P-plads. Mange af os vil få dækket vores behov for transport uden at eje en bil – vi ser allerede nu tegn på, at dele-elbiler vinder frem. Jeg er rigtig glad for min elbil. Når den skal skiftes på et tidspunkt, får jeg en endnu mere klima- og miljøvenlig bil. Elbil-batterier leverer stadig længere rækkevidde, batterierne holder stadig længere, de næste elbil-batterier vil være næsten fuldt genanvendelige, og bidraget til smarte byer bliver dermed endnu større.

  • Vi har over 106.000 rene elbiler i Danmark
  • Driftsøkonomien i elbiler anno 2022 er væsentlig bedre end for fossilbiler. For flådebiler er gevinsten på 25-33 procent
  • Firmaet ShareNow har ca. 150.000 kunder i Storkøbenhavn til sine delebiler
  • Med 1,5 mio. elbiler vil elbilerne bruge ca. seks procent af det forventede elforbrug i 2030
  • Elbilernes batterier vil i 2030 kunne dække omkring en tredjedel af et døgns elforbrug, hvis el kan leveres tilbage til elnettet.

Læs mere på www.danskemobilitet.dk

Som jeg ser det, er elektrificeringen af vores transport en af forudsætningerne for Smart Cities

MEST LÆSTE