Sponseret indhold

​​Hvem spænder ben for grøn transport?​ 

Bucher CityFlex C40e er udviklet i Danmark - 100% elektrisk, støjsvag, lever op til Euronorm 6 og lades typisk én gang om dagen

Af:

Samfundets øjne er stift rettet mod den grønne omstilling, og på hvordan vi hver især – virksomheder, kommuner og private – kan bidrage til den grønne transformation af en af de største klimasyndere – transportsektoren. For viljen, dén er der. Er den ikke?

Flere danske virksomheder og kommuner er lige nu tvunget til at tage stilling til, hvordan de griber den grønne transformationen an ift. valg af køretøjer, typer af opgaver, ruteplanlægning, mandskab og økonomi. De fleste vil hellere i gang i dag end i morgen. Men det er ikke lige til, for rammerne skal selvsagt være på plads, og meget tyder på, at der er udfordringer. 

Der skal være et alternativ 
Én af de danske virksomheder der for alvor kan mærke hvordan bæredygtighed i dag er definerende for forretningen, er Bucher Danmark i Silkeborg. Virksomheden designer, producerer og sælger slamsugere og fejemaskiner til store internationale markeder, og tæller ca. 250 medarbejdere i Danmark og 13.000 globalt med det schweiziske moderselskab, Bucher Industries. Med en årlig omsætning på over 550 mio. kr. hos Bucher Danmark, kan man roligt sige, at der salg i køretøjerne, som er både diesel- og eldrevne, og som supporteres af serviceværksteder i Danmark og udland.  

I 2022 lancerede virksomheden den første 100% eldrevne slamsuger, og var de første til at komme på markedet med den CO2-venlige slamsuger. Den første elektriske slamsuger blev solgt til en dansk entreprenørvirksomhed, Leif. M. Jensen, med hovedsæde i Glostrup. Foruden åbenlyse fordele som emissionsfri kørsel og støjreduktion, har også operatørerne oplevet den enorme køreglæde der er ved elektrisk, grundet den lydløse kørsel uden konstant brummen fra motoren. Derudover en større sikkerhed for fodgængere og cyklister, fordi operatøren bedre kan høre sine omgivelser.

Men trods gode tilbagemeldinger, burde der trille langt flere grønne køretøjer ud fra danske virksomheder, end der gør i dag. Så hvad sker der? Ambitionerne er klare. Kunderne er der. Produkterne er klar.

”Vi arbejder meget struktureret med at udvikle produkter og løsninger, der imødekommer de trends der har afgørende betydning for vores kunder og samfundet – det er bl.a. bæredygtighed, miljø, alternative brændstoffer og digitalisering. Vi har i flere år investeret massivt i ny teknologi, der skal skabe et bedre alternativ til den dieseldrevne flåde, og gøre den grøn. Det skal kunne betale sig at udskifte til en klimavenlig og ansvarlig version, og lige nu går den transition for langsomt. Vi oplever, at vores danske kunder er klar til at investere i grønne alternativer til flåden, men savner politiske ambitioner, der gør det muligt. F.eks. at der i offentlige udbud er krav om elektriske køretøjer. En lade-infrastruktur der inviterer til at gå elektrisk – også selvom virksomheden opererer afsides. Tilskud og afgifter der hjælper vognmandens forretning, og ikke hæmmer. Rammer, der giver et alternativ til vores kunder, og ikke skaber afstand. Lige nu skaber de manglende politiske ambitioner et benspænd for udviklingen af grøn transport, og der er ærgerligt of unødvendigt.” Fortæller Adm. Direktør hos Bucher Danmark, Per Lovring. 

Virksomheden i Silkeborg sælger elektriske slamsugere og fejemaskiner til hele verden, og ambitionerne er høje. Målet er at gøre alle rengørings- og rydningsopgaver emissionsfrie og lydsvage, så borgere kan færdes frit i et sikkert og sundt miljø. 

Løsningerne står i kø 
I dag tilbyder Bucher Danmark danskproducerede elektriske slamsugere, der lover nul emissioner under kørsel, og kan drifte en hel arbejdsdag ved kørsel i byzonerne. Det er revolutionerende, og har også udmundet i en innovationspris, fordi slamsugeren er den første på markedet der er emissionsfri, har masser af spule- og sugekraft, er lydsvag og med høj komfort til operatøren.  

”Den grønne omstilling er noget vi har valgt at lægge en masse ressourcer i. Politisk vilje og engagement er altafgørende for vores kunder, så vi kan sætte ekstra skub i udviklingen og implementeringen – det er noget vi skal prioritere, hvis der skal ske en omlægning af flåden. Lige nu oplever vi, at lande som Holland, England, Spanien og Tyskland for alvor prioriterer omstillingen, og kommer med konkrete forespørgsler til vores elektriske produktprogram. Slamsugeren, Bucher CityFlex C40e samt de elektriske fejemaskiner, er oplagte steder at starte den grønne transformation, fordi de alle udviklet til byernes behov for rengøring og mest opererer i indre by.” Fortæller Michael Pape Hansen, Product Management Direktør hos Bucher Danmark.

Der arbejdes nu på højtryk for at optimere slamsugeren yderligere – bl.a. kigger man nu ind i hvordan bilen kan vægtreduceres, energioptimeres og digitaliseres. Særligt digitaliseringen er et vigtigt skridt, der skal sikre en bedre og mere effektiv drift af køretøjerne. Information om bilens lokation og brændstofforbrug vil gøre den opgave langt nemmere for disponenten, så en god driftsøkonomi sikres. Fremtiden og udviklingen af grønne slamsugere har indtil nu været mulig takket være Volvo Trucks, som har været chassisleverandør til Bucher CityFlex C40e. I fremtiden er det målet, at kunden kan flekse mellem forskellige tankstørrelser og chassisbrands, så det passer ind i deres krav til grønne mål, certificeringer og performance.  

Hårdt arbejde frem mod 2026 
Hos Bucher Danmark er planen at halvdelen af produktprogrammet skal være nul-emission i 2026. Det kræver samarbejde på tværs af forskellige leverandører – det vigtigste bliver fortsat at kunne levere innovative kvalitetsprodukter der lever op til morgendagens krav. En vigtig brik i den udvikling er de løbende tests af køretøjerne, hvor der forud for udviklingen af Bucher CityFlex C40e blev kørt tests på 100 slamsugere, for at kunne dimensionere batteristørrelsen korrekt. Det har sikret at slamsugeren i dag har den batterikapacitet der forventes for at kunne operere en hel arbejdsdag.  

Indtil nu har det private erhverv været der, hvor den største udvikling har været, men når lovgivningen inden for overskuelig fremtid tilpasser sig, forventes det også at det offentlige følger med. Og når producenter og samarbejdspartnere løbende er klar med løsninger kan der tages hul på flere grønne udviklinger. 

Udlandet løber stærkt i den grønne omstilling 
Danmark er omgivet af nationer, der sætter baren højt for grøn omstilling. Det bør være en kilde til inspiration for Danmarks øverste top. Hos Bucher Danmark arbejder man med FNs verdensmål i produktudviklingen – bl.a. nr. 6 om rent vand og sanitet og nr. 11 om bæredygtige byer og lokalsamfund.  

I Holland igangsættes store initiativer, som skal sikre en grøn transformation af landet og transportsektoren. Grøn brint, offshore solcelleanlæg og et nationalt brint-net er blot nogle af de initiativer, der lige nu arbejdes på. Det siger noget om, at Holland investerer massivt i bæredygtighed, og vil sikre at samfundet står på et solidt grønt fundament inden for en overskuelig fremtid.   

Det samme gælder Spanien, hvor der frem mod 2026 arbejdes med massiv omstilling af vandsektoren, som omhandler projektor som drikkevandsbehandling, spildevandsrensning, genopretning af økosystemer og grundvand. Det skal gøres ved at digitalisere vandsektoren. Formålet med projektet om digitalisering er at modernisere vandkredsløb inden for både by- og landdistrikter, industri og kunstvanding. Det indebærer at nedsætte vand- og energiforbruget ved at øge gennemsigtigheden og effektiviteten af vandforbruget.

Derudover er der igangsat en grøn omstilling af den spanske bilindustri og der investeres massivt med investeringer på over €24 mia. i 2021-2023. Ønsket er at fremme elektrificeringen og konnektiviteten i infrastrukturen, hvor danske løsninger kan være midlet til at opnå målet. Det gode og grønne omdømme Danmark har i Spanien, kan gøre det nemmere for danske virksomheder som Bucher Danmark at etablere sig. Hos Bucher Danmark følger man udviklingen tæt for at kunne imødekomme de stigende krav som mange europæiske markeder i dag har.  

Det er nu fremtiden skabes 
Hos Bucher Danmark er man meget opmærksomme på alt det der følger med en grøn transformation. Digitalisering, cirkulær teknologi, verdensmål, infrastruktur og robotteknologier indtænkes derfor naturligvis i udviklingen af køretøjerne. Her indtænkes danske kunders rammer for grøn transformation i måden der udvikles på – og når kunderne er udfordret, så bliver udviklingen hos danske virksomheder som Bucher Danmark også udfordret. Derfor ligger en stor del af ansvaret på et politisk plan, hvor den grønne transformation skal tænkes ind i alle dele af samfundet. Det er nu fremtiden skabes.

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: TIDSBEGRÆNSEDE LEJEAFTALER ER IKKE UNDERLAGT EN 2-ÅRSREGEL
Schneider 1
Dansk fabrik i Ringsted vækker opmærksomhed i udlandet
Ronny_tilpasset1
Investering af midler i Virksomhedsskatteordningen (VSO) – hvad må man?

Læs også

Fotograf Sif Meinckewww.sifmeincke
Nu kan danske virksomheder få testet deres AI-produkter til Smart Cities
Tirsdag den 27. juni åbner digitaliseringsminister Marie Bjerre (V) en konference for Test- og Eksperimenterings-Faciliteterne (TEF)...
Trifork 1
Dansk softwarefirma bygger intelligente kontorbygninger
Trifork udvikler blandt andet software til Smart Buildings og IoT. På trods af at byggebranchen giver mulighed for at anvende en række...
Saint_gobain-Steen-og-Anders-Barkholdt
Nye digitale løsninger gør industrien smartere, digital og mere transparent
Hidtil har eksempelvis vandværker valgt leverandør efter den smarteste og måske mest prisgunstige måler samt ikke mindst følgeomkostninger...