Elbilerne er efterhånden kommet for at blive, men ladestanderne er stadig for få og mangleræstetik. Virksomheden Danintra peger på løsninger ved hjælp af lygtepæle og lyspullert.
Fremtiden ser grøn ud. Det vidnede seneste folketingsvalg om, og elbilerne er desuden blevet mere og mere synlige i gadebilledet. Men elbiler skal som bekendt lades op. Etableringen af ladestandere i hele landet er derfor en udfordring, der skal løses for at kunne imødekomme og endda øge efterspørgslen på elbiler.
Ladestanderne skal ikke blot være mange i antal, de skal også gerne have en størrelse, robusthed og ikke mindst en æstetik, der passer ind i gadebilledet i de danske byer. Den udfordring har den danske virksomhed Danintra et bud på.
”Vi har lavet en meget smuk løsning med en lyspullert på 1,3 meter eller en parklygte på 3,6 meter, hvor der er integreret et enkelt eller dobbelt ladestik i,” fortæller Adnan Özari, administrerende direktør i Danintra.
I øjeblikket er der en udfordring i både at lave ladestandere som er kraftige nok til at give en effektiv opladning, hvis ikke man har tid til at lade bilen stå og oplade en halv dag, og som bidrager positivt til æstetikken i byrummet. Virksomheden er førende indenfor udendørsbelysning og master. De har derfor taget udgangspunkt i deres egen ekspertise og fundet en løsning der udnytter en eksisterende infrastruktur bedre: Nemlig lygtepælene.
”De store firkantede ladestandere på 50 kW pynter ikke ligefrem i bybilledet. Vores er 22 kW og er de største af de mindste på markedet, så vi udnytter kapaciteten mest muligt. Vi tror, at æstetikken kommer til at spille en større rolle i fremtiden. Nu er de store måske et signal om, at man er med på den grønne bølge, men med tiden tror vi på, at man godt vil have ladestandere integreret bedre og mere diskret i byrummet. Derfor har vi kombineret lygtepælen med ladestanderen. Det er generelt vores koncept. Vi skal bruge den plads, vi alligevel har, bedre og mere intelligent,” fortæller Adnan Özari.
Han fortæller desuden, at deres lygtepæle ikke kun kan integreres med ladestandere, men også med eksempelvis hygiejnestander, 5G-antenne, infostandere eller sågar hjertestartere.
Henvender sig til bred kundegruppe
Adnan Özari fortæller at kundegruppen til sådan et produkt er ganske bred. Det kan være virksomheder, der kan se, at en stigende del af deres medarbejdere og kunder kører i elbil, og som derfor gerne vil tilbyde den service. Eller som nævnt kommuner som gerne vil integrere ladestanderen i en i forvejen trængt bymidte på en smart og pladsbesparende måde.
”Dem, der vil være først på det her, er dem, der vil slå to fluer med et smæk. Dem der, når de alligevel er ved at renovere hovedsædet, beslutter at få både belysning og ladestandere op samtidig. Og disse kunder prioriterer samtidig æstetikken højt ved at vælge en velintegreret løsning fremfor de store ladestandere,” vurderer Adnan Özari.
En anden gruppe, som kan tænkes i fremtiden at spille en afgørende rolle i forhold til om produkter som Danintras ladestander bliver en succes er de unge. Dem, der gjorde folketingsvalget i 2019 til et klimavalg.
”Jeg har børn, som er studerende, og de køber ikke bil. I København gør de brug af elbiler på delebasis, som de booker efter behov. Den gruppe efterspørger en fleksibel løsning, og hvis man som kommune eller virksomhed skal kunne tilbyde den fleksibilitet, er man nødt til at have flere ladestandere,” fortæller Adnan Özari.
Fremtiden
Når der tegner sig konturerne af et nyt og indbringende marked, så ser man som regel en masse nye virksomheder byde sig til. Det samme gælder både belysning og ladestandere til elbiler. Trods høj kvalitet mange steder er der en vigtig forskel som gør, at Adnan Özari er optimistisk og tror på at der er plads til Danintras løsninger i designet af fremtidens smart cities.
”Mange af disse virksomheder er specialiseret i indendørs løsninger. Disse løsninger rykker de nu udendørs. Hos os har specialet netop altid været udendørs. Vores produkter er designet til at leve op til gældende CE-mærkning, som for lygtepæle er 25 års levetid i det miljø de står i. Både i forhold til vind og korrosion,” siger Adan Özari og slutter:
”Der er stor forskel på, hvad der virker i de forskelige lande og under deres forskellige vejrforhold. Det produkt, der virker i Spanien, holder ikke nødvendigvis længe i det kolde og fugtige vejr, vi har her i Danmark.”