Sponseret indhold

Lygtepæle kan være nøglen til smart og smuk opladning af elbiler

Af:

Elbilerne er efterhånden kommet for at blive, men ladestanderne er stadig for få og mangleræstetik. Virksomheden Danintra peger på løsninger ved hjælp af lygtepæle og lyspullert.

Karin LED 3600 2 x EV

Fremtiden ser grøn ud. Det vidnede seneste folketingsvalg om, og elbilerne er desuden blevet mere og mere synlige i gadebilledet. Men elbiler skal som bekendt lades op. Etableringen af ladestandere i hele landet er derfor en udfordring, der skal løses for at kunne imødekomme og endda øge efterspørgslen på elbiler.

Ladestanderne skal ikke blot være mange i antal, de skal også gerne have en størrelse, robusthed og ikke mindst en æstetik, der passer ind i gadebilledet i de danske byer. Den udfordring har den danske virksomhed Danintra et bud på.

”Vi har lavet en meget smuk løsning med en lyspullert på 1,3 meter eller en parklygte på 3,6 meter, hvor der er integreret et enkelt eller dobbelt ladestik i,” fortæller Adnan Özari, administrerende direktør i Danintra. 

I øjeblikket er der en udfordring i både at lave ladestandere som er kraftige nok til at give en effektiv opladning, hvis ikke man har tid til at lade bilen stå og oplade en halv dag, og som bidrager positivt til æstetikken i byrummet. Virksomheden er førende indenfor udendørsbelysning og master. De har derfor taget udgangspunkt i deres egen ekspertise og fundet en løsning der udnytter en eksisterende infrastruktur bedre: Nemlig lygtepælene.

”De store firkantede ladestandere på 50 kW pynter ikke ligefrem i bybilledet. Vores er 22 kW og er de største af de mindste på markedet, så vi udnytter kapaciteten mest muligt. Vi tror, at æstetikken kommer til at spille en større rolle i fremtiden. Nu er de store måske et signal om, at man er med på den grønne bølge, men med tiden tror vi på, at man godt vil have ladestandere integreret bedre og mere diskret i byrummet. Derfor har vi kombineret lygtepælen med ladestanderen. Det er generelt vores koncept. Vi skal bruge den plads, vi alligevel har, bedre og mere intelligent,” fortæller Adnan Özari.

Han fortæller desuden, at deres lygtepæle ikke kun kan integreres med ladestandere, men også med eksempelvis hygiejnestander, 5G-antenne, infostandere eller sågar hjertestartere.

Henvender sig til bred kundegruppe
Adnan Özari fortæller at kundegruppen til sådan et produkt er ganske bred. Det kan være virksomheder, der kan se, at en stigende del af deres medarbejdere og kunder kører i elbil, og som derfor gerne vil tilbyde den service. Eller som nævnt kommuner som gerne vil integrere ladestanderen i en i forvejen trængt bymidte på en smart og pladsbesparende måde.

”Dem, der vil være først på det her, er dem, der vil slå to fluer med et smæk. Dem der, når de alligevel er ved at renovere hovedsædet, beslutter at få både belysning og ladestandere op samtidig. Og disse kunder prioriterer samtidig æstetikken højt ved at vælge en velintegreret løsning fremfor de store ladestandere,” vurderer Adnan Özari.

En anden gruppe, som kan tænkes i fremtiden at spille en afgørende rolle i forhold til om produkter som Danintras ladestander bliver en succes er de unge. Dem, der gjorde folketingsvalget i 2019 til et klimavalg.

”Jeg har børn, som er studerende, og de køber ikke bil. I København gør de brug af elbiler på delebasis, som de booker efter behov. Den gruppe efterspørger en fleksibel løsning, og hvis man som kommune eller virksomhed skal kunne tilbyde den fleksibilitet, er man nødt til at have flere ladestandere,” fortæller Adnan Özari.

Fremtiden 
Når der tegner sig konturerne af et nyt og indbringende marked, så ser man som regel en masse nye virksomheder byde sig til. Det samme gælder både belysning og ladestandere til elbiler. Trods høj kvalitet mange steder er der en vigtig forskel som gør, at Adnan Özari er optimistisk og tror på at der er plads til Danintras løsninger i designet af fremtidens smart cities.

”Mange af disse virksomheder er specialiseret i indendørs løsninger. Disse løsninger rykker de nu udendørs. Hos os har specialet netop altid været udendørs. Vores produkter er designet til at leve op til gældende CE-mærkning, som for lygtepæle er 25 års levetid i det miljø de står i. Både i forhold til vind og korrosion,” siger Adan Özari og slutter:

”Der er stor forskel på, hvad der virker i de forskelige lande og under deres forskellige vejrforhold. Det produkt, der virker i Spanien, holder ikke nødvendigvis længe i det kolde og fugtige vejr, vi har her i Danmark.”

FAKTA

Danintra blev etableret i 1982 og designer og udvikler unikke produkter og løsninger af høj teknisk kvalitet til infrastruktur inden for udendørsbelysning.

Disse omfatter master og tilbehør til belysning af veje, sportspladser, byggepladser og smart city-komponenter.

Læs mere på www.danintra.dk

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
Ronny_tilpasset1
Investering af midler i Virksomhedsskatteordningen (VSO) – hvad må man?
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: TIDSBEGRÆNSEDE LEJEAFTALER ER IKKE UNDERLAGT EN 2-ÅRSREGEL
Armaflex_ isolering mod kulde
Teknisk isolering – den hurtigste vej til besparelser 

Læs også

Bucher_CityFlex_C40e_2
​​Hvem spænder ben for grøn transport?​ 
Samfundets øjne er stift rettet mod den grønne omstilling, og på hvordan vi hver især – virksomheder, kommuner og private – kan bidrage...
Fotograf Sif Meinckewww.sifmeincke
Nu kan danske virksomheder få testet deres AI-produkter til Smart Cities
Tirsdag den 27. juni åbner digitaliseringsminister Marie Bjerre (V) en konference for Test- og Eksperimenterings-Faciliteterne (TEF)...
Trifork 1
Dansk softwarefirma bygger intelligente kontorbygninger
Trifork udvikler blandt andet software til Smart Buildings og IoT. På trods af at byggebranchen giver mulighed for at anvende en række...