Næsten halvdelen af bilmærket KIA’s salg i Danmark er Plug-In hybridbiler eller elbiler – en andel, der er fem gange større end de elektrificerede bilers andel af det samlede bilsalg. Størstedelen af salget har været i Plug-In hybridernes favør, men danskerne er ved at være klar til elbiler, mener marketingchef Kenneth Steel i KIA Danmark.
Global opvarmning har bidt sig fast hos danskerne, som en af verdens store miljøudfordringer, vi alle er nødt til at gøre noget ved. Det er kommet til udtryk i en stærkt stigende interesse for Plug-In hybridbiler og elbiler igennem de senere år. Totalt set udgør de to biltyper 14 pct. af det samlede bilsalg i Danmark i år (pr. 17. nov.), men for KIA’s vedkommende har de tegnet sig for 46 pct. af producentens samlede salg med størstedelen koncentreret i Plug-In hybridbiler.
”Igennem de seneste tre år har vi oplevet en stor interesse for vores Plug-In hybridbiler, Optima og Niro – og nu med Ceed og XCeed, der har en brændstoføkonomisk drivlinje bestående af dels en forbrændingsmotor og dels et batteri, der kan oplades tilstrækkeligt til at det daglige kørselsbehov for mange kan dækkes af ren el,” siger Kenneth Steel, marketingchef i KIA Danmark.
Danskerne er klar til elbiler
Men klimabevidstheden tager stadig til i styrke, og Kenneth Steel mener nu, at danskerne især i villakvartererne er ved at være klar til elbiler i langt større omfang.
”Det, der har holdt og stadig holder en del tilbage, er bekymring om rækkevidden. Men der er batteriteknologien nu kommet så langt, at en elbil dækker det daglige kørselsbehov for langt de fleste danskere,” siger marketingchefen og henviser til, at begge KIA’s elbiler, e-Niro og e-Soul, i versionerne med 64 kWh batterier kan køre op til hhv. 455 km og 452 km på en fuld opladning ved blandet kørsel.
Dertil kommer, at der i dag er ladestationer over hele Danmark, drevet af fire operatører, Clever, E.on., Tesla og Sperto. Også ned igennem Europa er man godt dækket ind efterhånden, så man kan godt købe en elbil og stadig tage på bilferie i Europa og undervejs altid finde den nærmeste ladestation via udbydernes apps.
KIA har et samarbejde med Clever, der er Danmarks største ladeoperatør og for nyligt meddelte, at planen er at oprette 10.000 nye offentligt tilgængelige ladestationer i hele landet frem mod 2025. Med et Clever Unlimited abonnement til 749 kr. om måneden får man ubegrænset opladning af elbilen på netværket (369 kr./md. for Plug-In) – både ude og hjemme. Der følger en ladeboks med, så man kan lade op derhjemme.
Ikke alle har den mulighed, hvis de f.eks. bor i lejlighed. For dem er Clever Unlimited Network abonnementet til 625 kr. om måneden (245 kr./md. for Plug-In) en mulighed, da det giver mulighed for ubegrænset opladning på Clevers netværk.
KIA har elbiler klar til levering
Klimarådet har tidligere i år anbefalet, at der i 2030 kører 1-1,5 mio. elbiler rundt på de danske veje, hvis privatbilismen skal bidrage tilstrækkeligt til Folketingets mål om, at Danmarks CO2-udledning i 2030 skal være 70 pct. lavere end niveauet i 1990. Det vil kræve politiske initiativer og incitamenter, men uanset hvordan det vil udmønte sig, er strategien i KIA rettet mod en stigende elektrificering i produktporteføljen.
”Vi sender en ny elbil på markedet i 2021 og målet er, at vi vil elektrificere alle vores modeller på sigt. Vores mål er også, at vi vil levere de bedste elbiler inden for mainstream bilmærker og dermed gøre elbiler tilgængelige for langt flere,” siger Kenneth Steel.
Leveringstiden på elbiler kan være en udfordring som følge af den høje efterspørgsel, men aktuelt har KIA Danmark elbiler klar til omgående levering.
”KIA har prioriteret Danmark i 2020, da vi på trods af Corona har haft fart på bilsalget,” siger marketingchefen.