Sponseret indhold

Vi har brug for de skarpeste hjerner, hvis væksteventyret i medicobranchen skal fortsætte

Stellan Nørreskov Wulff, politisk konsulent og presse- og kommunikationsansvarlig Medicoindustrien

Af:

Den danske medicobranche oplever i disse år markant vækst ligesom resten af den danske life science-industri. Den udvikling skal gerne fortsætte, og derfor er det afgørende, at branchen kan tiltrække de rigtige medarbejdere, allerede fra studietiden. 

Skrevet af: Peter Huntley, adm. direktør Medicoindustrien og Stellan Nørreskov Wulff, politisk konsulent og presse- og kommunikationsansvarlig Medicoindustrien 


Medicobranchen i Danmark har i nu en lang årrække været kendetegnet ved at være et væksteventyr, der står bag mange af de innovative sundhedsløsninger, som sundhedsvæsener verden over higer efter. Og den danske life science-industri – som udover medicinsk udstyr også inkluderer lægemidler og biotek – er i dag et udstillingsvindue for resten af verden. 

Skiftende regeringer i Danmark har bestemt også fået øjnene op for den vækstmotor, som life science-industrien udgør. Den seneste life science-strategi fra 2021 slår eksempelvis fast, at Danmarks førerposition bør udbygges, da industrien bidrager til velstand, arbejdspladser og skatteindtægter. Men hvis eventyret skal fortsætte, er det nødvendigt at få tiltrukket mere kvalificeret arbejdskraft til branchen. 

50.000 medarbejdere kan blive til 80.000 i 2030 
I dag beskæftiger den danske life science-industri omkring 50.000 personer. I et højvækstscenarie for industrien vil udviklingen kunne betyde, at 50.000 medarbejdere bliver til 80.000 i 2030. Det viser en analyse fra Damvad Analytics. Det er selvsagt meget positivt, for det understreger industriens kæmpestore potentiale. Men det betyder også, at behovet for særligt specialister inden for forskning og udvikling, men også medarbejdere til produktionen kan blive en mangelvare. 

Allerede i dag kan det være en udfordring at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Og får man ikke dæmmet op for disse uhensigtsmæssigheder, kan det i sidste ende betyde udflytning af arbejdspladser. Begynder en virksomhed først at flytte en eller flere værdikæder til udlandet, er det kun sjældent tilfældet, at de rykker tilbage til Danmark igen.  

Medicoindustrien går forrest med egen brandingkampagne
Som brancheorganisation er der flere måder, hvorpå man kan takle manglen på arbejdskraft. Det er evident, at der eksisterer en række strukturelle problemstillinger, som nødvendiggør konkret politisk bevågenhed fra Christiansborg for at kunne lade sig løse. Det gælder områder såsom at tiltrække udenlandsk arbejdskraft, udbyde tilstrækkeligt med engelsksprogede uddannelser og sikre et velfungerende samarbejde mellem industri og uddannelsessektor. Her har vi i Medicoindustrien igennem længere tid råbt op. 

Når det så er sagt, så nytter det ikke noget kun at råbe højt – man kan også gøre meget selv. Hvis man skærer problemet ind til benet, handler manglen på arbejdskraft i høj grad også om, at de studerende er fremmedgjorte overfor, hvad en karriere indenfor medico byder på. I Medicoindustrien gik vi derfor allerede i 2018 sammen med en række af vores medlemsvirksomheder omkring brandingkampagnen MedTech Careers, der er henvendt mod studerende på særligt de naturvidenskabelige- og sundhedsfaglige uddannelser. Kampagnen viser portrætter fra dagligdagen i medicobranchen, hvor udviklingen af ny teknologi er særlig meningsfuld, fordi den sker i tæt samspil med patienterne. 

Nu er vi gået endnu et skridt videre, når vi senere på efteråret byder unge interesserede indenfor til karrieredag i regi af MedTech Careers. Her er det muligt for de unge at stifte bekendtskab med den seneste teknologi og møde de folk, som udvikler den til daglig. Forhåbentlig kan disse initiativer sammen med et større politisk fokus på arbejdskraftsmanglen give sagen et rykstød, så den danske life science-industri får glæde af endnu flere specialister, som kan drive forskning, udvikling og produktion fremad. Til glæde for dansk økonomi og til gavn for sundhedsvæsener, både lokalt og globalt. 

Hvad er MedTech Careers?  

  • Medicoindustriens brandingkampagne 
  • MedTech Careers drives i samarbejde med en række førende medicovirksomheder i form af Novo Nordisk, Coloplast, Ambu, BK Medical, Elos MedTech, GN og Oticon 
  • Samlet set skal kampagnen bidrage til, at flere unge får øjnene op for de mange muligheder, som medicobranchen besidder karrieremæssigt.

Resultater: 

Kampagnen har stor gennemslagskraft.
Siden 2018 har der været:

  • 39 mio. visninger af kampagnen i målgruppen
  • 3,5 mio. afspilninger af kampagnens film
  • 370.000 interaktioner med annoncer fra kampagnen 
  • 7.200 jobopslag på kampagnens jobportal
  • Til efteråret løber den første fysiske karrieredag i regi af MedTech Careers af stablen, når op mod 200 unge inviteres indenfor til et smugkig i medicobranchen d. 30. november 2022.

Interesseret i at høre mere? 

Så kontakt politisk konsulent og presse- og kommunikationsansvarlig i Medicoindustrien Stellan Nørreskov Wulf på snw@medicoindustrien.dk 

eller læs mere om kampagnen her på www.medtechcareers.dk.  

Seneste nyt

Foto BRE071124
ESG i ejendomsbranchen - med fokus på G 🔊
Øresundsbroen 208
Grænseoverskridende regionalt samarbejde burde medtages i nationale strategier
Diana_1___
Sundhedssektorens komplekse udfordringer kan kun løses i partnerskaber – både kompetencer og funding skal samles
Katrina Feilberg
Innovation og velstand skal være nøgleord i europæisk life science-strategi
bioHørsholm
Bioneer – en One-Stop-Shop til udvikling af biologiske lægemidler

Mest læste på BusinessReview.dk

AGHercepTest mAb_GE001 Dako Omnis_Lab_8
Agilent Technologies: Globalt førende inden for kræftdiagnostik
Mie Bilberg
Luk e-hullet, handling er nødvendig
etf221024
Udfordringer og muligheder for det danske elnet 🔊
Søren-Damgaard-(SD)
Ejendomsadvokaten: Closingbetingelser i ejendomstransaktioner
Good Company
Den største forandring er ikke teknologien og den nye indretning
FUJIFILM Diosynth Biotechnologies 8336 web
Biotek-dna gør FUJIFILM i Hillerød til ombejlet CDMO
muusfoto_IMG02061
Der brænder en ild i Hørsholm

Læs også

Øresundsbroen 208
Grænseoverskridende regionalt samarbejde burde medtages i nationale strategier
Skal Danmark øge sin styrkeposition i life science, så burde de kommende nationale life science strategier komplementeres med det grænseoverskridende...
Diana_1___
Sundhedssektorens komplekse udfordringer kan kun løses i partnerskaber – både kompetencer og funding skal samles
Hvis vi skal bevare niveauet af sundhed i Danmark, er der behov for at tænke nyt. Forpligtende partnerskaber på tværs af sektorerne...
Katrina Feilberg
Innovation og velstand skal være nøgleord i europæisk life science-strategi
Danmarks nye life science-strategi er lige på trapperne. Men hvis vi ønsker at fremtidssikre den branche, som er en hjørnesten i dansk...