Sponseret indhold

Sundhedssektoren er en grundpille i det danske velfærdssamfund og en af de helt store poster rent økonomisk. Derfor skal pengene prioriteres rigtigt. Så hvorfor ikke effektivisere, så vi får mere ud af vores ressourcer, teknologier og data? Måske slipper vi for umulige prioriteringer.

Kravene til sundhedssektoren er stigende, og et kompetent personale skal have meningsfulde opgaver, som skaber størst værdi for patienter, pårørende og samfund. Derfor skal vi opfatte de tre teknologier: Kunstig intelligens, data tilgængelighed og Cloud som motorvejen til fremtidens effektive sundhedssektor.

I Danmark har man gennem en årrække målrettet moderniseret sundhedssektoren, som nu er blandt de mest digitale i verden. Brugen af kunstig intelligens (AI) har allerede vundet stort indpas, fordi AI er en skelsættende teknologi, som sikrer eksempelvis sundhedspersonalet optimeret beslutningsstøtte baseret på gigantiske mængder observationer og den nyeste forskning. AI har mange fordele, mange anvendelsesmuligheder og et stort samfundsøkonomisk potentiale. Derfor skal sundhedssektoren innovere med brug af AI, og vi skal forstå, hvordan det er muligt, og hvor AI kan skabe afgørende forskelle. Det vi skal udnytte i de tre teknologier er, at enorme mængder offentlige data kombineret med stadigt voksende styrke i processorkraft i skyen, giver nye muligheder for at træne algoritmer på en meget stor skala og realisere gevinster i brugen af AI. De offentlige institutioner, der til fulde formår at udnytte disse muligheder fremover, vil stå ekstremt stærkt, når det gælder sikkerhed, tilgængelighed, fleksibilitet og lave omkostninger, og de vil være innovationsparate.

I Danmark har tre af de i alt fem regioner allerede investeret i en såkaldt innovationsplatform. Formålet med innovationsplatformen er at benytte eksisterende data og AI til at forbedre bl.a. kvalitet, patientbehandling og patientsikkerhed på deres hospitaler. De projekter, der skaber succesfulde resultater, vil danne grundlag for inspiration og kunne genanvendes i andre regioner og lande.

“Vi er i førersædet. Vi skal blot være nysgerrige på, hvor vi er på vej hen, og om det går hurtigt nok.” Siger Morten Krogh Danielsen, SAS Institute.

Her er nogle få stærke eksempler på, hvordan ny teknologi kan gøre en stor forskel:

  • AI understøtter hurtigere og præcise kliniske diagnoser, ved at bruge data fra laboratorieundersøgelser til at forudsige mulige diagnoser.
  • AI skal forebygge udvikling af angst og depression hos hjertepatienter i projekt Hjertero. Formålet er at kunne forudsige, hvilke patienter med iskæmisk hjertesygdom, som har forhøjet risiko for at udvikle depression og angst i forhold til tidlig forebyggelse.
  • AI skal understøtte tidlig opsporing af cancer via analyser fra simple blodprøver.

Intelligente beslutningsmetoder drevet af teknologi er en moderne, analytisk drevet tilgang, der kombinerer styring af regler, realtidsregistrering af begivenheder, beslutningsstyring og stærke avancerede analysefunktioner til at automatisere og styre en række operationelle beslutninger.

Intelligent beslutningstagning resulterer i bedre beslutninger og færre fejl. Sundhedssektoren skal træffe pålidelige og etiske beslutninger. Disse skal anvendes retfærdigt, være gennemsigtige og kunne være underlagt løbende revision. Alle skal være sikre på, at beslutninger er upartiske, og at der er ansvarlighed i processen. Intelligent beslutningstagning muliggør dette. Beslutninger træffes næsten i realtid. Det reducerer forsinkelsen mellem at identificere muligheder og handle på dem. Et eksempel på dette er fx at få en hurtig diagnose i en akut situation. Det kan betyde kortere indlæggelse, mindre lidelse, mindre risici for patienten og lavere omkostninger.

SAS Institute

Analytisk software der understøtter digitalisering og innovation i sundhedssektoren med AI, Cloud og OpenSource.

www.sas.com/nordichealthcare

Personligt synes jeg, at vi er nået langt på nogle områder, men jeg synes, at vi skylder hinanden at være mere ambitiøse og tænke digitalisering og teknologier på tværs. Vi skal arbejde mere sammen som en sektor og betragte AI som et værktøj, som hele sundhedssektoren skal lære at bruge og forholde sig til.

MEST LÆSTE