Hospitaler er bygninger, hvor lofter, vægge og gulve ofte har hårde og reflekterende overflader. Når det drejer sig om lyd, betyder det, at der ikke er noget til at absorbere den. Lyden kastes rundt og spredes overalt, og det øger støjniveauet og gør det vanskeligt at slappe af og føre normale samtaler.
Det er et faktum, at et højt lydniveau på hospitaler og bygninger inden for sundhedssektoren forringer søvnen og øger stress og hjertefrekvens. Eller med andre ord: støj udgør et alvorligt helbredsproblem.
Akustikløsninger til alle rum og hygiejnekrav
Det behøver ikke at være sådan. Der findes akustikløsninger til lofter og vægge, som overholder kravene til hygiejne i ethvert hospitalsmiljø, lige fra intensivafdelinger og operationsstuer til patientstuer og lufttætte laboratorier. Det betyder, at patienter og personale ikke længere skal udholde dårlige miljøer. I stedet kan vi få udendørs miljøet inden for på en sikker måde for at øge trivsel, effektivitet, hvile og rekonvalescens.
Akustikløsninger baseret på hygiejnekrav
Den rette akustikrenovering af bygninger er meget vigtig for både patienter og personale. Undersøgelser viser, at fordelene ved god akustik er mange:
- En generel bedre plejekvalitet
- Nedsat blodtryk
- Forbedret søvnkvalitet
- Reduceret forbrug af smertestillende medicin
- Nedsat stressniveau
- Forbedret trivsel og øget effektivitet hos personalet
Ecophon HygieneTM tilbyder et bredt udvalg af løsninger, der passer til miljøer med strenge krav til hygiejnen. Alle overflader kan desinficeres og er skimmel- og bakterieresistente.
Grundlæggende princip på nyt finsk hospital: Patienten først
Det nybyggede Hospital Nova i byen Jyväskylä, er med sine 106.800 m2 og 3.000 medarbejdere et af Finlands største hospitaler.
“Det har været en enorm opgave, der involverer stort set alle funktioner i sundhedsdistriktet. Formålet har været at skabe et specialiseret sundhedsmiljø af høj kvalitet, som er sikkert og sundt for både medarbejdere og patienter”, siger Jari Ilves, projektleder for design og konstruktion hos Central Finland Health Care District.
Patienten først-princippet betyder, at patienten ikke skal flyttes rundt mere end højst nødvendigt. I stedet er designet tilpasset, så personalet arbejder og rokerer omkring patienten. På Hospital Nova arbejder akutbehandling, primær sundhedspleje, speciel sundhedspleje og sociale serviceydelser sammen som én patient-orienteret enhed.
“Under planlægningsprocessen har vi anvendt eksperter sammen med slutbrugerne. Sammen har de udviklet nye løsninger til at understøtte de processer, der er vigtige for et nyt hospital”, forklarer Jari Ilves.
Forskellige afdelinger kræver specielle krav til alle anvendte materialer
“Vedligeholdelse er meget vigtig i sundhedsplejemiljøer. Alle absorbenter skal være nemme at rengøre og lette at åbne og fjerne. På den anden side skal de have de krævede akustiske absorptionsegenskaber og også være pæne at se på. Det var en udfordring. Men vi har fundet løsninger, der tilfredsstiller både øje og funktion. Vi anvender ca. 20 forskellige absorbenter, afhængigt af funktion og miljø.”
“Kravene til lydmiljøer på hospitaler er fastlagt ved finsk lov. Men der er mange områder på et hospital, hvor man har brug for en mere detaljeret planlægning og indretning af lydmiljøet. Vi forventer kvalitet, og Ecophons løsninger på Hospital Nova imødekommer vores krav,” fastslår Jari Ilves.
På Ecophons hjemmeside kan du læse mere om projektet i Finland samt finde meget mere materiale omkring vores HygieneTM løsninger og bæredygtige profil.