Sponseret indhold

Lægemiddelproducent har fået præstationer og tilfredse medarbejdere til at gå hånd i hånd

Af:

Siden AbbVie for ni år siden blev udskilt fra Abbott har de haft travlt. Tre gange er lægemiddelvirksomheden blevet tildelt førstepladsen i A Great Place to Work – ikke mindst takket være en uhyre stærk virksomhedskultur.

Vi kom fra en situation, hvor et af vores lægemidler var både verdens og Danmarks største lægemiddel, hvad der gav os muligheden for at investere i en omfattende pipeline. Gennem de seneste fem år har vi været i stand til at lancere nye produkter inden for nye terapiområder, hvilket har gjort det muligt at udvide vores lægemiddelplatform til en række områder. Derudover blev vi for et par år siden fusioneret med Allergan, som tilføjede nye terapiområder til vores portefølje” indleder Country Lead, Thea Larsen, AbbVie A/S.

Stærk virksomhedskultur tiltrækker de rette kompetencer
Arbejdet med avancerede lægemidler kræver de rigtige kompetencer på de rigtige steder i organisationen, og her har
AbbVies stærke virksomhedskultur altid været en stor fordel, når det kommer til at tiltrække og fastholde de bedste kompetencer.

”Vi arbejder med højtuddannede specialister i Danmark, hvilket i høj grad har betydning for de medarbejdere, vi rekrutterer. Fordi vi har behov for meget forskelligartede kompetencer, og vi kan se at potentielle medarbejdere går meget op i virksomhedskultur. Det er helt klart at de medarbejdere vi rekrutterer i dag, drives af vores måde at samarbejde på. Det hører vi både, når vi gennemfører jobinterviews og når vi taler med mennesker, der har kontaktet os uopfordret. De kender vores kultur og har hørt om ’Great place to Work’, som er et tegn på at medarbejderne trives her” påpeger Thea Larsen.

Kultur afgørende ved forandringer
Enhver virksomhed gennemgår regelmæssige forandringer – store eller små. Og hver gang foregår det lidt med bind for øjnene, for du kan ikke være sikker på, hvordan medarbejderne tager imod det nye. Men en stærk virksomhedskultur er god til at absorbere forandringer – og det er da også kommet AbbVie til gode de gange, hvor det har været nødvendigt at indføre ændringer i organisationen. Ikke mindst under Covid-19 pandemien.

”Vi har gennemført flere ændringer, størst var vel nok, da vi gik fra et til fire produktområder, hvor vi kunne se, at det krævede fleksibilitet fra både ledelse og medarbejdere, at skulle ændre kurs. Der kunne vi ’læne’ os op ad vores kultur. Og senest under pandemien betød vores kultur at vi kom igennem med en fast hånd på rattet. At arbejde med fleksibilitet er netop et af vores kulturs kerneelementer, og netop dette havde vi virkelig behov for. Den største ’eksamen’ for vores kulturarbejde var helt sikkert løsningen af situationen under pandemien, hvor vi kunne se at både medarbejdere og ledere var meget dygtige til at håndtere og absorbere de nødvendige forandringer. Ligeledes da vi fusionerede med Allergan indebar vores kulturbærende element, at vi hurtigere fik adopteret både en ny virksomhed og nye medarbejdere” forklarer Thea Larsen.

Virtuel kaffeautomat skabte sammenhold
Under Covid-19-pandemien var det for de fleste virksomheder en stor udfordring at navigere gennem skiftevis ned- og oplukninger. Hos AbbVie var en række virtuelle sociale events med til at skabe sammenhold blandt medarbejdere, som skiftevis arbejde hjemme og på arbejdspladsen.

”Vi startede med at etablere en virtuel kaffeautomat på et tidspunkt, hvor det var helt umuligt at mødes fysisk – en digital platform, hvor man kunne udveksle gode idéer om, hvordan man kunne arbejde hjemme: gå en tur, dyrke motion eller andet. Den blev en meget stor succes. Da vi kom ind i sommerperioden og tingene blev åbnet mere op, havde vi en sommersammenkomst, hvor vi grupperede hvert team rundt i København på hver deres lokation udendørs. Hvert team spiste frokost sammen og havde lavet en sang – og så var vi allesammen sammen via video. Vi har også haft virtuel bagedyst, quizzer og eksterne inspirations fra vores samarbejdspartnere” uddyber Thea Larsen.

Kultur’opskrift’ med syv ingredienser
Ligesom mange andre fødevareingredienser er også de syv elementer, der indgår i AbbVies kulturopskrift letfordærvelige – forstået på den måde, at ingen af de syv elementer nødvendigvis skal leve evigt. Derfor pågår der et konstant arbejde for at forbedre og optimere ’opskriften’ i takt med, at virksomheden udvikler sig og samfundet rundt om gør det samme.

”Hver enkelt ingrediens tages årligt op til revision. De syv ingredienser i vores kulturopskrift handler blandt andet om lederskab, samarbejde, klare mål, fleksibilitet og livsbalance. Vi arbejder med kulturen hver eneste dag: når man ansættes hos os, vil man opleve, at kulturen er noget vi taler om, og som indgår i opstartsprocessen. Et andet vigtigt kulturbærende element består i at ’massere’ kulturen ind i vores forretningsområder, hvor vi gerne vil samarbejde med sundhedsvæsenet om fælles udfordringer. Aktuelt arbejder vi med det, vi kalder ’afhospitalisering’, som handler om, hvordan flere patienter bliver behandlet i det nære sundhedsvæsen, for at aflaste hospitalerne. På den måde overfører vi vores interne samarbejdskultur til vores eksterne miljø” pointerer Thea Larsen.

Faste processer fastholder viden
Ud over at samtlige medarbejdere har egne, personlige mål og udviklingsplan foregår store dele at arbejdet tværfunktionelt, hvor viden flyder mellem de forskellige funktioner.

”Den tværfuntionelle organisering er en grundlæggende del af den måde, vi arbejder på. Viden fastholdes i fastlagte processer i vores interne organisering. Det sikrer, at vi til hver en tid både har det rette fokus og det rette vidensniveau – uanset hvem, der indgår i et givent team” forklarer Thea Larsen.

Fleksibilitet og livsbalance
Fleksibilitet og livsbalance er særdeles vigtige elementer af kulturen og hele den måde AbbVie arbejder på. Og er ikke i modstrid med et højt præstationsniveau.

”Præstationer og trivsel er hinandens forudsætninger, ikke modsætninger. Vi har heldigvis nogle meget dygtige medarbejdere, som er gode til at præstere sammen på et højt niveau, samtidig med at de trives, et godt arbejdsmiljø og være i stand til at tiltrække rigtigt talentfulde medarbejdere” slutter Thea Larsen.

Da New York Stock Exchange åbnede den 2. januar 2013, var det AbbVie som ringede med den traditionsrige åbningsklokke for at markere deres første officielle dag som en ny biofarmaceutisk virksomhed. Med en indledende aktiekurs på 34,40 USD pr. aktie kom virksomheden godt fra start med at styrke den patientfokuserede mission og begyndte at skabe den kultur af smidighed og ansvarlighed, som kendetegner AbbVie den dag i dag.

Hver dag arbejder ca. 50.000 medarbejdere hos AbbVie i mere end 70 lande - heraf 55 medarbejdere i Danmark - på at skabe innovative behandlinger til patienter med alvorlige sygdomme.

Oprindeligt blev AbbVie skilt ud fra Abbott for at skabe en fokuseret forretningsmodel – i dag håndterer AbbVie således nye, innovative lægemidler til behandling af medicinsk hidtil udækkede sygdomme. Primært inden for immunologi, onkologi, neuroscience og øjensygdomme. Fællesnævneren er avancerede lægemidler, der primært anvendes til behandling på landets hospitaler.

Læs mere på www.abbvie.dk

En god virksomhedskultur er ikke noget der opstår af sig selv, det er noget man skaber sammen

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: TIDSBEGRÆNSEDE LEJEAFTALER ER IKKE UNDERLAGT EN 2-ÅRSREGEL
Ronny_tilpasset1
Investering af midler i Virksomhedsskatteordningen (VSO) – hvad må man?
li iw2
Podcast om investeringsure: Ekspertindblik fra Investment Watches

Læs også

Mærsk-Tårnet_Foyer_2015_04
Universitetets innovationskraft skal være til gavn for flere 
De studerende skal have mere innovation med i bagagen, og forskningen skal i endnu højere grad bidrage til samfundet, sådan lyder missionen...
Peder Søgaard-Pedersen_3371
DI: Sæt turbo på ny life science strategi
Life science industrien har brug for de bedste vilkår, hvis virksomhederne fortsat skal kunne bidrage til behandlingen af det stigende...
AbbVie_Thea_Larsen_0046_V2
Afhospitalisering kan styrke sundhedsvæsenet
Den historiske krise i det danske sundhedsvæsen kan afhjælpes ved at flytte behandling fra sygehusene til det nære sundhedsvæsen eller...