Lad os bruge Covid-19 til sammen at gøre sundhedsvæsenet bedre

Af:

Covid-19 har været en hård tid, men på den positive side har pandemien gjort os mere innovative, fremskyndet den digitale omstilling i lyntempo og nedbrudt barrierer som aldrig før mellem det private og offentlige samarbejde. Lægemiddelvirksomheden Janssen opfordrer til, at vi bruger erfaringerne fra krisen til at skabe et endnu bedre sundhedsvæsen.

Testtelte, håndsprit, værnemidler, digitale løsninger og hjælpende hænder. Det er bare nogle eksempler på den hjælp, som danske virksomheder har bidraget med under Covid-19. Pandemien satte turbotempo på innovationskraften og samarbejdet mellem offentlige og private aktører, og det har givet store, positive resultater. Lægemiddelvirksomheden Janssen mener, at vi skal bruge erfaringerne fra pandemien til at forbedre det offentlige-private samarbejde og i endnu højere grad udnytte de digitale muligheder. Janssen har selv sat gang i en stor digital transformation, som skal øge virksomhedens bidrag til det danske sundhedsvæsen.

Digital patientbehandling fra den ene dag til den anden
Covid-19 muliggjorde det, som mange har arbejdet forgæves på i årevis: Fra den ene dag til den anden kunne danskerne gå til lægen hjemmefra via video. Flere end 800.000 danskere har downloadet app’en ’Min læge’, hvor man bl.a. kan sende fotos af fysiske symptomer eller tage konsultationen med lægen via video.

”Det sparer både patient og samfund mange ressourcer, at patienten ikke behøver tage fri fra arbejde, ligesom samfundet ikke skal sørge for transport af patienter, der ikke selv kan komme til hospitalet. Videokonsultationer skal ikke stå alene men kan være et supplement og kan forbedre behandlingen af sårbare og udsatte borgere. Det kan være uoverkommeligt for mennesker med depression eller angst at komme ud ad døren og hen til lægen, og de kan nu få god behandling derhjemme, ligesom danskere med kræft eller andre sygdomme, som er yderst sårbare i forhold til at blive smittet med coronavirus eller infektionssygdomme, også post-corona kan have glæde af muligheden for fjern-konsultation,” siger Julie Enevold Brooker, adm. direktør i Janssen.

De digitale værktøjer giver også mulighed for bedre patientbehandling. Janssen har netop lanceret en podcast: ’Mødet med patienten’ til mennesker med knoglemarvskræft og andre typer hæmatologiske kræft (se boks). Her kan patienterne lære af andre patienter og få råd til en god dialog med deres behandlere. Apps, hvor patienten selv indtaster data om sin kroniske sygdom, kan også hjælpe til at forebygge forværringer i sygdommen og dermed bidrage til et bedre liv som patient.

Lægerne kan opdatere sig på international viden digitalt
Også lægerne har fået øjnene op for de digitale muligheder. Under Covid-19 har forsamlingsforbud og de globale rejserestriktioner aflyst de fysiske lægevidenskabelige kongresser over en bred kam. Mange har i stedet holdt konferencerne virtuelt.

”Det betyder, at læger og sygeplejersker kan blive opdateret med ny og vigtig viden uden at skulle tage mange rejsedage ud af en travl vagtkalender.

Her kan vi i virksomhederne bidrage med ressourcer og praktisk set-up af transmissionerne. På den måde kan vi hjælpe til, at flere sundhedspersoner, end dem der normalt rejser af sted, får del i internationale kollegers viden blot ved at følge med på en skærm på hospitalet og diskutere præsentationerne og betydningen for danske patienter med deres kolleger,” siger Julie Enevold Brooker.

Hun peger desuden på muligheden for, at lægemiddelvirksomhederne kan arrangere, at bestemte forskere gøres tilgængelige for danske læger i skræddersyede webinarer og andre typer online præsentationer for på den måde at hente den nyeste viden til Danmark.

Virksomhederne kan hjælpe med at styrke sundhedsvæsnet
Det enorme samarbejde, som blev skabt mellem det offentlige og private virksomheder under pandemien, skal fortsætte, hvis det står til Julie Enevold Brooker og Janssen.

”Vi kan bidrage med meget mere end medicin. Vi har stor erfaring med processer og arbejdsgange og kan hjælpe til med viden, vigtige projekter og ressourcer til sundhedsvæsnet, hvor personalet løber stærkt og stadig kæmper med de pukler, der er opstået af at al planlagt behandling blev sat på pause under nedlukningen i foråret,” siger Julie Enevold Brooker.

Hun peger desuden på, at udviklingen af både digitale teknologier og medicinske behandlinger i sig selv kan bidrage til at indrette sundhedsvæsnet mere smidigt i takt med, at flere medicinske behandlinger kan tages enten af patienten selv og følges op med tele- eller videokonsultation med sundhedspersonalet.

”På den måde skal personalet løbe knapt så hurtigt, når nye behandlinger indføres i det danske sundhedsvæsen, ligesom patienten kan få sin behandling i trygge omgivelser derhjemme,” siger Julie Enevold Brooker.

Brug erfaringerne i fremtidens sundhedsvæsen
Lægemiddelvirksomhederne har spillet en stor rolle i bekæmpelsen af pandemien. Dels ved at forske og udvikle vacciner og behandlinger – men også ved at stille sundhedsfagligt uddannede medarbejdere til rådighed til at hjælpe rundt om i samfundet, f.eks. i forbindelse med indretning af medicinrum under Covid-19.

”Jeg håber, at sundhedsmyndighederne vil arbejde med, at disse erfaringer bruges bedst muligt fremover i den kommende sundhedsaftale, som politikerne har bebudet. Vi skal som virksomheder ikke kun bidrage med medicin, men også med et bredt samfundsengagement baseret på den viden og de samarbejder, vi allerede har, så vi sammen kan gøre det danske sundhedsvæsen endnu bedre,” siger Julie Enevold Brooker.

Seneste nyt

Billede af produktionen hos Weibel
Radarteknologi med skarpt sigte på fremtidens forsvar
IMG_5365
Hvad skal kommunerne gøre i en krisesituation?
Fotograf Sif Meinckewww.sifmeincke
Dansk industri kan sikre et effektivtforsvar
Skib
Det stærkeste våben i hybridkrigen er intelligent brug af data
esg foto
Cirkulær økonomi som forretning: Fra affald til værdi

Mest læste på BusinessReview.dk

AI Regulation and Justice. Legal and Technology concept
AI rykker ind i den juridiske verden: Jurister skal lære at spørge på ny
Legalhero--
Digitalisering og personlig service skal gå hånd i hånd
Billede 3
Bioneer definerer udviklingsprogrammer for de næste fire år
Peder Søgaard-Pedersen ny
Life science og biotek er en hjørnesten for et konkurrencedygtigt Europa
bøger
The Secret Diaries of a Female Entrepreneur
Audi e-tron Lars 8
Hver 8. bestilte bil er en miljøvenlig bil

PODCAST

Hvad sker der, når alvorlig sygdom vender tilværelsen på hovedet? Når man ikke længere kun er familiemedlem, ven eller medarbejder – men også patient? Janssen har produceret en podcastserie om, hvordan man håndterer en livstruende diagnose, der f.eks. hedder kræft i blodet, lymfesystemet eller knoglemarven. Hvad har man brug for som patient – og som menneske? Og hvordan bevarer man styringen og magten over sit eget liv, når journaler, systemer og hvide kitler bliver en del af en ny hverdag med kræft som en del af livet? Podcasten: ’Mødet med patienten’ kan høres på Spotify, Apple Podcasts eller Google Podcasts

Læs også

European Biosolutions Coalition
DI samler biosolutionssektoren i nyt branchefællesskab
På en stiftende generalforsamling d. 6/2-25 blev DI Biosolutions officielt etableret som et branchefællesskab under Dansk Industri....
Technologist using laptop for entering test results while sitting in the lab. In background his assistant testing cosmetic products
Life science-branchen er et væksteventyr, men mangel på medarbejdere truer i horisonten
Vi dykker ned i Pharmadanmarks life science-barometer med opdaterede tal for branchen og får formand for Pharmadanmark, Stine Hasling...
Digital transformation, IoT, Internet of Things, Software techno
Dansk-japansk kvanteteknologi baner vejen for fremtidens medicin
Erfaren kvantesoftware-virksomhed skal bringe dansk kvantecomputer forrest i feltet inden for kemiske beregninger i nyt projekt, som...