Vores opgave er fortsat at imødekomme gæsternes behov og overgå deres forventninger

Af:

Af adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier

Hvad kommer først? Udbud eller efterspørgsel? Det er svært at svare på, men der er i hvert fald ingen tvivl om, at efterspørgslen på bæredygtige løsninger er noget, som alle erhverv lige nu oplever – også rejsebureaubranchen. Hvad angår udbuddet, er vi der ikke endnu, og mere skal gøres. Det bliver kort sagt et eksistensvilkår i vores branche i fremtiden at udbyde de mest bæredygtige rejseløsninger.

En ny regering har sat sig i regerings- og ministerkontorerne med ambitioner om et grønt Danmark og ansvarlige virksomheder. I fly- og rejsebranchen skal vi fortsat arbejde på at blive en del af løsningen på disse mål, og ikke stå tilbage som en del af problemet.

For virkeligheden er nemlig, at mange bæredygtige initiativer allerede er i støbeskeen, hvad angår både ansvarlig transport og overnatning. Og som rejsebureauer skal vi ikke være bange for at sætte ambitiøse mål, som flytter branchen.

Forretningsrejsebureauerne har et stort ansvar for at udvikle produktporteføljen og udbyde et bæredygtigt produkt. Det er nemlig vores ansvar, at den rejsende kan tage et bæredygtigt valg. Det er dog vigtigt at understrege, at det ikke er her, forskellen gøres.

Derfor lyder anken også til alle vores kunder, at hvis vi sætter varen på hylden, så må I også lægge den i kurven, for det er her, den egentlige forskel finder sted.

Der er behov for at mødes
Vi kommer ikke til at stoppe med at mødes, og det er en nødvendighed at rejse. Der skabes nemlig værdi, når mennesker mødes ansigt til ansigt, og relationer styrkes.

Udfordringen i dag er, at der ikke findes realistiske alternative til flyet for mange erhvervsrejsende. Og flyet som vi kender det i dag, er ikke miljørigtigt nok.

Derfor er vores budskab, at der skal investeres i både elektriske fly og biobrændsel i langt højere grad, end det er tilfældet i dag. Desuden skal der skabes bedre forbindelser på landjorden med både bil og tog. Højhastighedstog ville være en mulighed for mange rejsende, der på få timer ville kunne være fremme i en række af de byer i Europa der ofte er målet for danskernes forretningsrejser.

Men det kræver politisk handlekraft og samarbejde på tværs af landegrænser. Desuden vil det kræve, at det bliver langt smidigere at bevæge sig gennem Europa med tog, som i dag er karakteriseret ved nationale løsninger og manglende synergier.

Digitale løsninger skal gøre rejsen smidigere
Det er ikke kun bæredygtighed, der kommer til at definere erhvervsrejserne i fremtiden. Forbrugerne forventer nemlig digitale løsninger, der gør det smidigere og nemmere, når ens arbejdsliv kræver, at man er på farten.

Teknologien er en succes, når rejsen tilføres værdi, og det kan ske på mange måder. Det kan være hurtigere check-in i lufthavnen, services baseret på tidligere valg og en mere personlig oplevelse af rejsen.

Service er nemlig ikke blot noget, der sker i rejsebureauernes direkte rådgivning. Det stiller krav til rejsebureauernes investeringer, for de erhvervsrejsende er ressourcestærke rejsende, som har høje forventninger til vores kvalitetsprodukt.

Teknologien har muligheder for at levere service til den enkelte kunde, som ville være svært at håndtere manuelt. Denne værdi skal vi blive endnu bedre til at dyrke. For hvis flyet pludselig aflyses eller forsinkes, kan teknologien være behjælpelig med at tage højde for ombookinger, transport, forlænge overnatning og meget andet. Med teknologi har vi mulighed for at fjerne bekymringer og tidsspilde på en måde, så oplevelsen ikke lider skade.

På den måde bliver teknologi og digitale løsninger ikke en erstatning for personlig rådgivning, men et supplement, hvor vi i samspil giver gæsterne den bedste rejseoplevelse.

Og ligesom på den bæredygtige dagsorden skal forbrugerne være omstillingsparate og med til at skabe forandringen. Hverken øget udbud eller øget efterspørgsel kan stå alene, når det handler om at hjælpe udviklingen på vej. Erhvervskunderne skal stille krav til bureauerne.

I rejsebureaubranchen ser vi frem til at samskabe løsninger, der giver både bedre og mere bæredygtige erhvervsrejser og oplevelser i fremtiden.

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
Screenshot 2024-03-13 at 08.23
Cybersikkerhed Epaper
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
muusfoto_IMG02886
Gubra er klar til næste vækstrejse
Ronny_tilpasset1
Investering af midler i Virksomhedsskatteordningen (VSO) – hvad må man?

Læs også

Mette_Bjøkvik-2 copy
Dansk Erhverv: EU-regler ruller ind over danske virksomheder
Ny lovgivning for arbejdsgivere ruller ud over danske virksomheder i en lind strøm i denne tid. Mange virksomheder er godt med. Det...
A white keyboard with a red key and the whistleblower word
Sådan etablerer virksomhederne en whistleblowerordning 
Virksomheder med mere end 50 medarbejdere skal nu have en whistleblowerordning. Sibilum guider til, hvordan virksomhederne får etableret den...
DSC02069-2
Kom godt i gang med tidsregistrering
De nye tilføjelser til arbejdstidsloven træder i kraft den 1. juli, og det får betydning for alle danske arbejdsgivere, der skal indstille...