Hvis nye medarbejdere bliver hjulpet godt i gang på arbejdspladsen, skaber det større jobglæde i flere år frem. God onboarding øger medarbejdernes engagement, motivation og jobtilfredshed, siger forsker.
Næsten halvdelen af de medarbejdere, der fik nyt arbejde de seneste fem år, har været på et introduktionsforløb. Det viser undersøgelsen Global Employee and Leadership Index 2017.
Det er der god grund til. Et introduktionsforløb – også kendt som onboarding – øger nemlig arbejdsglæden og forlænger den nyansattes gåpåmod.
”Et veltilrettelagt forløb, der hjælper medarbejderen godt ind i virksomheden og jobbet, har ikke kun effekt på indkøringsperioden. Det har også en positiv effekt på arbejdsglæden i årene fremover,” konkluderer rapporten.
Det bekræfter ph.d.-studerende Kathrine Solgaard Sørensen, der forsker i rekruttering hos Konsulenthuset Ballisager og har skrevet speciale om onboarding.
”Flere studier viser, at en god onboarding øger engagementet, motivationen og jobtilfredsheden hos de nye medarbejdere – og derfor også bidrager til øget medarbejderfastholdelse, og at de nyansatte hurtigere begynder at levere på niveau med kollegerne,” forklarer Kathrine Solgaard Sørensen.
”Det er vigtigt, at alle føler sig godt tilpas”
Værdien af god onboarding kender de alt til hos Scandic Hotels, der blev kåret til Danmarks bedste store arbejdsplads i 2017 og Danmarks bedste arbejdsplads til inklusion i 2018.
”Onboarding er ekstremt vigtigt for os. Når en ny medarbejder føler sig godt modtaget og godt introduceret til arbejdspladsen, så får vi samtidig en medarbejder, der er gladere, og det resulterer i en bedre service til vores gæster. Og det er jo det, det hele handler om for os,” siger HR-manager Ewa Axelsson.
Alle nye Scandic-medarbejdere får en buket blomster og bliver vist rundt i alle afdelinger på det hotel, de skal arbejde på. Derudover spiser man på første arbejdsdag enten morgenmad eller eftermiddagskage sammen med kollegerne. Inden for de første uger bliver medarbejderne inviteret til en fælles introdag, og ledere får desuden tildelt en mentor fra et andet hotel.
”Det er enormt vigtigt, at nye medarbejdere føler sig godt tilpas, at de bliver set og hørt af kolleger og ledere, og at de hurtigt kan føle sig stolte af at arbejde hos Scandic,” siger Ewa Axelsson.
Nettet er fyldt med hurtige guides, der giver 10 trin til god onboarding. Men man skal passe på med at standardisere processen. Et introduktionsforløb skal passe til den medarbejder, der kommer ind i organisationen. Hvad har de behov for, hvis de skal komme godt i gang?
Scandic vækster massivt i Danmark i disse år, og hotelkæden søger derfor mere end 700 medarbejdere til de nye hoteller. Det gør onboardingen endnu vigtigere. Men introduktionsforløbet starter egentlig lang tid før første arbejdsdag. Scandic sørger blandt andet for at holde løbende kontakt med nye medarbejdere i perioden frem til første arbejdsdag og sender på forhånd en introduktionsplan til den første tid.
”Det kan være alt fra, at den nærmeste leder inviterer kommende medarbejdere med til et afdelingsmøde, eller at vi spørger ind til størrelsen på uniformen, så den er klar, når de dukker op den første arbejdsdag. Eller at vi helt basalt bare sender vagtplanen på forhånd. Det handler grundlæggende om at vise, at vi tror på, at de er de helt rigtige medarbejdere for os,” siger Ewa Axelsson.
Derudover har Scandic Hotels implementeret den digitale kommunikations- og læringsplatform, Fuse, som samler nyheder, kommunikation, læring og intranet på et og samme sted. Her er også et særligt onboarding-forløb, hvor de nye medarbejdere blandt andet kan se korte videoklip, lære om Scandic og tage forskellige quizzer – alt sammen for at lære Scandics grundlæggende værdier bedre at kende. De får desuden små arbejdsopgaver, der skal løses på arbejdspladsen – for eksempel at spørge en kollega, hvad gæsterne typisk spørger om.
”I sidste ende handler det om at give viden og tryghed. Det gør også, at man tør meget mere, når man starter på arbejdspladsen og med det samme kan give den fantastiske service, vi er kendt for i Scandic.” mener Ewa Axelsson.
Onboarding skal tilpasses
Onboarding er ikke noget nyt fænomen – virksomheder har altid trænet deres medarbejdere – men det er nyt, at man ser onboarding som mere end bare teknisk oplæring, forklarer forsker Kathrine Solgaard Sørensen. ”Der er kommet større opmærksomhed på, at den sociale integration på arbejdspladsen er lige så vigtig som den praktiske oplæring. Det gør en stor forskel, hvis nye medarbejdere hurtigt kommer godt ud af det med kollegerne,” siger hun.
Det kan gøres på mange måder, og sådan bør det også være, mener hun.
”Nettet er fyldt med hurtige guides, der giver 10 trin til god onboarding. Men man skal passe på med at standardisere processen. Et introduktionsforløb skal passe til den medarbejder, der kommer ind i organisationen. Hvad har de behov for, hvis de skal komme godt i gang?” siger Kathrine Solgaard Sørensen.
I de seneste år har der været en trend imod længere onboarding-forløb, der kan vare op mod et halvt år, forklarer hun. Det kan sagtens fungere godt, men det er afgørende, at introduktionen til jobbet ikke fylder for meget – ellers går det ud over arbejdsglæden, siger Kathrine Solgaard Sørensen.
”Hvis onboarding bliver for omfattende, kan det skabe frustration hos de nye medarbejdere, der egentlig bare gerne vil i gang med arbejdet. Det er noget, der skal ske parallelt med arbejdsopgaverne – ellers har det modsat effekt.”