Der indtages mere end to milliarder kopper kaffe hver dag verden over. Og den globale efterspørgsel på kaffe forventes at stige med 50 procent over de næste 30 år. Fantastiske tal for alle, der arbejder med kaffe. Men klimakrisen gør, at kaffebranchen står overfor massive udfordringer.
Vi har i Danmark drukket kaffe siden midten af 1700-tallet. Og selv om langt fra alle danskere var begejstret for kaffen, da den gjorde sit indtog, blev drikken dog hurtig populær. Så populær, at Danmark inden 2. Verdenskrig var det mest kaffedrikkende land i verden. I 1938 opfandt en schweizisk kaffespecialist Nescafé, efter opfordring fra den brasilianske regering som ønskede at præservere overskuddet af kaffebønner i Brasilien. I dag, 84 år senere, bliver der drukket fem et halvt tusind kopper Nescafé i sekundet. I Danmark er Nescafé det bedst kendte kaffemærke. Men hvor bekymret skal man som kaffedrikker egentlig være i forhold til klimaet?
Fremtidens kaffe skal være klimavenlig
Når efterspørgslen på kaffe er stigende, og kaffeproduktionen i forvejen sætter markante spor på menneskets klimaudtryk, burde der måske være grund til bekymring for kaffedrikkere. Men man kan faktisk godt fortsætte med at drikke kaffe, selv om verden står overfor store udfordringer klimamæssigt.
Det kræver dog, at kaffeproducenterne tager ansvar for at sørge for, at fremtidens kaffe er bæredygtig. Det gør Nestlé. Og når hver 7. kop kaffe, der bliver konsumeret, er Nescafé, så har Nestlés ambitiøse tiltag en afgørende betydning for kaffens fremtid.
Regenerativt landbrug giver Nescafé mulighed for at skabe klimamæssig forbedring
Klimaforandringer resulterer i tørke, oversvømmelser og i stigende temperaturer – som så igen resulterer i stigende plantesygdomme og skadedyr, der alt sammen udfordrer kaffebøndernes høst. Det estimeres, at 10-20 millioner hektar skov vil være i risiko for afskovning inden 2050 på grund af kaffeproduktion, hvis der ikke bliver handlet nu. Og selv om Nestlé – ligesom andre store virksomheder – har et øget fokus på at spare på strømmen og generelt gøre egen produktion mere klimavenlig, så skal man ud hos selve kaffebønderne – for at skabe den største positive forandring klimamæssigt.
Et regenerativt landbrug, er et landbrug, som genskaber, opbygger og forbedrer jordens nuværende tilstand. Det handler især om livet i jorden, som er enormt vigtigt for at planter og dyr og dermed miljø, natur og mennesker trives og fungerer optimalt. Og det er derfor her, at Nestlé har størst fokus.
Økonomisk vækst, klimaindsats og bæredygtighed hænger sammen
Anna Rise er kommunikationschef i Nestlé Danmark. Og når man spørger ind til forholdet mellem økonomi og bæredygtighed, så er det tydeligt, at for Nestlé er de to uadskillelige.
”Det er helt essentielt at vi sætter ind og sikrer kaffens bæredygtighed,” fastslår Anna Rise. ”Kaffemarkedet står over for massive udfordringer forårsaget af klimaforandringer og fattigdom, og vi ønsker at drive en positiv forandring, der vil sikre grøn transformation samtidig med tilstrækkelig forsyning.”
Fokus på klima og bæredygtighed er en del af bekæmpelsen af fattigdom
Mere end 125 millioner menneskers indkomst er direkte afhængig af kaffeproduktionen. Og kaffeproduktion er i høj grad et familieforetagende. Verden over er der omtrent 12,5 millioner kaffeproducerende familier. Mange af disse familier er fattige. Faktisk lever flere end 8 ud af 10 af de 125 millioner mennesker i dag under fattigdomsgrænsen. Og når klimakrisen flere steder truer med en årlig reduktion på op til 10 procent af udbyttet, er indsatsen for at sikre en bæredygtig kaffeproduktion i fremtiden ikke kun et spørgsmål om klima.
”Det er vigtigt at forstå, at vi ikke kan skille tingene ad. For at sikre, at folk også kan drikke deres kaffe i fremtiden, er vi nødt til at skabe forandring, en forandring, der starter hos kaffebonden og den jord, hvorpå kaffen dyrkes,” siger Anna Rise.
Massiv investering og langt perspektiv handler også om fødevaresikkerhed
Nestlé driver forandringen mod regenerativ kaffedyrkning ved at investere mere end 9 milliarder danske kroner ind til 2030. Der er fokus på jordens sundhed ved fx at beholde naturlige vandløb og på biodiversitet ved blandt andet at plante andre træer sammen med kaffetræerne.
”Hvis ikke vi gør noget, så vil der simpelthen ikke være kaffe nok i fremtiden, så enkelt er det,” siger Anna Rise. ”Det handler om fødevaresikkerhed. I en verden af kaos er det endnu vigtigere at holde fast i det lange perspektiv og den grønne omstilling.”
Målet er at bevare jorden så sund som mulig for at gøre det muligt at lagre CO2 i jorden, og ikke lade det slippe ud i atmosfæren og at sikre 100% ansvarligt produceret kaffe i 2025, certificeret eller 3. parts valideret.
Science based targets sikrer, at der er handling bag ordene
For de fleste virksomheder, der arbejder med udvikling og produktsalg, ligger langt den største CO2-udledning i det såkaldte scope 3. Scope 3 dækker over indirekte udledninger, som ligger udenfor virksomhedens direkte kontrol. Dette gør sig i høj grad også gældende for Nestlé.
”Fordi vi har den størrelse, vi har, står scope 3 for mere end 90 procent af vores drivhusgasudledninger. Så det er afgørende, at det er der, vi sætter ind,” siger Anna Rise, der understreger, at scope 3 også er det sværeste sted at sætte ind, da det jo er længst ude i kæden.
For at kunne skabe den største forandring klimamæssigt hos kaffedyrkerne gør Nestlé brug af klimavidenskabens standard for virksomheders klimatiltag, SBTi (Science Based Target Initiative). SBTi afgør, om virksomhederne lever op til de krav, der stilles. På den måde kan Nestlé gøre fremskridt i forhold til bæredygtighed, klimaforbedringer og bekæmpelse af fattigdom så transparent som muligt, selv om Scope 3 er langt væk fra beslutningstagerne.
Mål for regenerativ kaffedyrkning flugter med Nestlés overordnede klimamål
”Nestlé er meget mere end kaffe. Virksomheden har bland andet en populær chokolade og kakaoportefølje og er i gang med at indføre en lang række lignende klima og socioøkonomiske tiltag i kakaodyrkning og produktion.”
Nestlé bruger deres mål og metode for regenerativ kaffedyrkning til at nå virksomhedens overordnede klimamål for CO2-reduktion og for implementering af en generel regenerativ landbrugspraksis.
”Vi investerer 9 milliarder danske kroner inden 2025 for at kickstarte processen,” siger Anna Rise. Og denne kickstart er altså en ambitiøs satsning, der skal forbedre klimaaftrykket, bekæmpe fattigdom og skabe bæredygtighed.