IT er for mange en tung investering, der opleves enormt ressourcedrænende at drive og – ikke mindst – holde opdateret døgnet rundt. Samtidig kræver det ofte en stor IT-funktion med flere specialister på lønningslisten.
Problemet med at drive egen infrastruktur og egne systemer kan være, at det er svært løbende at følge med udviklingen, så ens it-infrastruktur og kompetencer hele tiden lever op til forretningens samt til kundernes ønsker om digitale løsninger.
Derfor vælger flere og flere at nedlægge egne datacentre og skrotte egen hardware, og i stedet satse på at outsource – it-miljø eller it-systemer.
En udvikling man da også kan aflæse i Danmark, hvor markedet for outsourcede it-ydelser, ifølge IDC, sidste år rundede 20 mia. kr.
Hvornår er it-outsourcing en god ide?
Hvor det for bare ti år siden var normalt at have servere og hardware stående i virksomheden, bliver mere og mere nu flyttet op i skyen.
Fordelene er flere – ud over de konkrete besparelser – kan virksomheden både opnå en større fleksibilitet i kapaciteten samt slippe for de daglige udfordringer med at leve op til forretningens, lovgivningens, deres medarbejderes samt kunders krav og ønsker.
”Der, hvor man virkelig kan opnå værdi ved outsourcing er på områderne leverancekvalitet og -sikkerhed. Det er essentielt, at få den rette rådgivning samt få stykket sin it sammen, så det passer til det aktuelle forretningsbehov, men også er designet på en måde, at det understøtter virksomhedens strategi og vækstplaner,” siger Finn Vagner, adm. direktør i Sentia, der hjælper virksomheder med at vurdere, om it-outsourcing kan betale sig.
Fire gode råd til it-outsourcing
Finn Vagner har fire velmente råd til de virksomheder, der overvejer om it-outsourcing kan betale sig.
Gå cloud-vejen
Vælg en leverandør, der kan følge jer på rejsen fra ”kælderen til skyen”. Her er det vigtigt, at I sikrer jer, at I har muligheden for – trinvis og ud fra forretningens behov – at vokse med de nye cloud-muligheder.Fleksibilitet og mulighed for skalering
Ift. TCO er det vigtigt, at I kan nøjes med at købe de dele ind, som I reelt har brug for, og at der kan skrues op og ned for kapaciteten efter behov.24/7 adgang til kompetencer
Her skal man kigge efter, om der kan leveres et højt serviceniveau kombineret med viden og it-kompetencer – når og hvor, der er brug for det.Forbliv relevant i morgen
Vælg en it-leverandør med fokus på, at dine kritiske applikationer kører på skinner i dag og at de løbende opdateres, så de også er relevante i morgen.
Beregn din Total Cost of Ownership (CTO)
Uanset om man overvejer at outsource dele af eller hele sin it, er det store spørgsmål i sidste ende, om det kan betale sig. For at finde ud af det, anbefaler Finn Vagner, at man tager udgangspunkt i en Total Cost of Ownership (TCO) beregning.
“Når virksomheden har beregnet deres TCO – dvs. hvad det koster at drive deres it, har de et benchmark, hvorfra det forholdsvis enkelt kan beregnes, hvor store besparelser, der er at hente ved en hel eller delvis outsourcing.”
For at beregne de samlede omkostninger for ens eksisterende it-løsninger, er det ikke nok blot at kigge på, hvad ens hardware, software og licenser koster.
Elektricitet, husleje, personaleomkostninger, løbende træning af medarbejdere, it-sikkerhed, backup-løsninger, audits og forsikringer er også parametre, der typisk skal tages med i ens udregninger.
Flere gevinster ved outsourcing
Omkostningerne er dog ikke det eneste parameter, man skal forholde sig til, når man overvejer at outsource sin it. Også arbejdsgange, administrationsomkostninger og forretningen kan opleve et løft, som skal regnes med i det samlede benchmark.
”De samlede økonomiske besparelser og ROI indgår som en tungtvejende del af beslutningen om at outsource dele af eller al virksomhedens it. Men lige så vigtig som økonomiske besparelser, er den forretningsværdi, der kan skabes ved at virksomheden vælger outsourcing,” fortæller Finn Vagner.
Ifølge Danmarks Statistik oplever hver 4. danske virksomhed, der har valgt at outsource deres it, at de samtidig får effektiviseret arbejdsgangene, og at it-løsninger nu løbende og i langt højere grad bliver tilpasset deres reelle forretningsbehov.