Mødeturismen i Danmark har en årlig omsætning på 26 mia. kr. 38 procent kommer fra udenlandske rejsende, og de sidste 62 procent står danskerne for. Branchen er i udvikling, men kunne tiltrække endnu flere, hvis momsen kunne differentieres.
Det summer af aktivitet rundt omkring på de danske hoteller og konferencesteder, der i mange år har været med til at sikre, at mødeturismen er stabil og en branche i fremgang.
Tal fra Dansk Erhverv viser, at hvert år gæster 2,6 mio. udenlandske turister Danmark for at deltage i møder. Samlet set skaber hele mødeomsætningen i Danmark, hvad der svarer til 35.700 fuldtidsjobs.
Mødeturismen er den del af erhvervsturismen, som står for kongresser, konferencer, messer og andre former for professionelle møder, studierejser og belønningsrejser.
”I branchen oplever vi, at der især er mange gæster fra England, USA, Tyskland, Frankrig og Holland,” forklarer Bent Hadler, der er formand for Danish Association of Conferences and Incoming agencies – DACI.
De store konferencer finder vej
Bent Hadler fremhæver, at vi i Danmark gennem de senere år har været gode til at tiltrække store internationale konferencer indenfor life science-området, og understreger at mange internationale virksomheder har afdelinger eller relationer til Danmark.
Derudover er Danmark en stor hub for flyselskaber fra hele verden, og det er let at komme til København, som bliver det naturlige mødested i nord
Sidste år lykkedes det fx Copenhagen Capacity i samarbejde med Invest in Skåne og Wonderful Copenhagen at lande den store konference BIO Europe, hvilket var første gang i 25 år, at konferencen blev afholdt uden for Tysklands grænser.
Også den internationale konference Probiota, der sætter fokus på tarmbakteriers indflydelse på menneskers helbred, har fundet vej til Danmark.
”En by som København er attraktiv, fordi den betragtes som sikker at færdes i og ligger meget tæt på lufthavnen. Hoteller og venues har en meget høj standard og er indrettet med alle de tekniske virkemidler, som betyder, at mødedeltagerne kan arbejde optimalt,” fortæller Bent Hadler og uddyber:
”Derudover er Danmark en stor hub for flyselskaber fra hele verden, og det er let at komme til København, som bliver det naturlige mødested i nord.”
Danmark på landkortet
Selv om mange mødedeltagerne rejser hurtigt ind og ud af Danmark, så oplever DACI en stigende tendens til, at forretningsmøderne kombineres med et par dages fritid, hvor den rejsende flyver ægtefællen, partneren, familien eller venner ind.
Selv om Danmark er et populært land at besøge, viser en undersøgelse fra G8 landene, at 60 procent af de voksne aldrig har hørt om København, og kun fire procent er ”very familiar” med byen, så der er fortsat en stor opgave i at brande hovedstaden og resten af Danmark.
Plads til forbedringer i Danmark
Hos DACI mener de, at der er plads til forbedringer i mødeturismen. Bent Hadler forklarer:
”Det kunne være interessant, hvis der fra politisk side var mere interesse i at se på, hvordan momsen i mødeindustrien kunne differentieres, som man gør i andre lande. Vi taber udenlandske mødegæster til landende omkring os, fordi de kan konkurrere på momsen.”
Et andet punkt, hvor Bent Hadler og DACI gerne så mere fokus, er på selve infrastrukturen i København, hvor der er brug for bedre byplanlægning, så kapaciteten kan blive udvidet:
”Vi har en masse store venues og mulighederne for at samle mange gæster, men når 350 gæster for eksempel skal fragtes i busser fra et hotel, så giver det udfordringer, fordi det er svært at komme frem til hotellet med alle busserne. I dag er det alt for tidkrævende at fragte deltagerne, når infrastrukturen kun tillader at fylde en bus ad gangen.”
I privatturismen oplever København også problemerne med logistikken i infrastrukturen, når de store krydstogtsskibe lægger til kaj ude i Nordhavn, og det store antal gæster skaber flaskehalse i trafikken.
Danish Association of Conferences and Incoming agencies – DACI – arbejder for at skabe gode vilkår for erhvervs- og ferieturismen i Danmark. DACI består i dag af 12 virksomheder, som arbejder med et bredt felt af opgaver indenfor erhvervs- og ferieturisme, fx planlægning og eksekvering af professionelle møder, kongresser, konferencer, messer, erhvervsrejser samt rundrejser og specialdesignede ferieophold.