Både store og små virksomheder skal forholde sig til nye krav om bæredygtighedsrapportering fra EU. Hvis man går strategisk til opgaven, er de nye EU-krav en enestående mulighed for at pudse sin forretningsstrategi af.
Om blot cirka 7 måneder bliver de første og største virksomheder underlagt EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), der kræver, at de kan afrapportere deres evne til at agere bæredygtigt. Det skal ske via de nye European Sustainability Reporting Standards (ESRS), som lægger sig tæt op ad ESG, der står for Environmental, Social og Governance. Men lovgivningen vil ikke blot ændre måden, der skal rapporteres på. Den vil også ændre måden, der drives forretning på.
At levere på kravene i CSRD er nemlig mere end en dataøvelse. ESRS-standarderne vil aktivere alle virksomhedens funktioner fra produktion over salg, logistik, forskning og udvikling samt it til økonomi og finans. De sætter skub i en ledelsesvurdering af forretningsmodellen, aktiverer en bæredygtig ledelsesstil og beder alle virksomheder om at opstille måltal for bæredygtigheden.
Fremtidssikring af virksomheden
”Det vil være en stor fejl, hvis virksomhederne blot ser de nye krav som en compliancedagsorden, hvor der skal bearbejdes data i massevis. Det er en investering i at fremtidssikre sin virksomhed, og man vil miste oplagte forretningsmuligheder, hvis ikke man benytter lejligheden til samtidig at skærpe sin forretningsstrategi”. Det siger Christina Blak, der er direktør og partner i konsulenthuset We Love People.
Bæredygtig omstilling kræver, at man genbesøger virksomhedens formål og strategi samt reorganiserer måden, hvorpå virksomhederne samarbejder og deler viden. På den måde kan man imødekomme eksterne forventninger og interne ambitioner lige som forretningen kan fremtidssikres. Derfor kommer ESG-strategi før rapportering, ligesom commitment kommer før compliance, mener Christina Blak, der hjælper en lang række danske virksomheder med deres bæredygtighedsstrategi og -rapportering.
Bæredygtighed er værdiskabende
”For de fleste virksomheder er bæredygtighed lige nu noget teknisk. Alle har blikket stift rettet mod de omfattende krav, EU-lovgivningen medfører, og det er svært at komme forbi complianceudfordringen og hen til det forretningsskabende. Men vi bliver nødt til at tale om, hvordan indsatsen for at fremme bæredygtigheden bliver værdiskabende for virksomheder og ikke bare en udgift”, siger hun videre.
Hun understreger desuden, at det kun er muligt at omstille verden, hvis virksomhederne samtidig omstiller deres organisationer. Det at organisere sin viden på nye måder er afgørende for virksomhedernes succes med at integrere ESG i forretningsstrategien. Strategi handler grundlæggende om at sætte en retning, skille sig ud og indtage en unik position, der er svær at nå for andre. Hvis man går strategisk til værks med ESG, ligger der store muligheder for at skærpe både profil, position og konkurrencefordele i arbejdet med bæredygtighed, mener hun.
SMV’erne skal med på vognen nu
I første omgang gælder CSRD direktivet fra 1/1 2024 børsnoterede virksomheder med mere end 500 ansatte. Pr. 1/1 2025 gælder det både børsnoterede og unoterede med mere end 250 ansatte, mens de små og mellemstore virksomheder kommer til i 2028. Christina Blak pointerer imidlertid vigtigheden af, at man – uanset størrelse – ikke blot læner sig tilbage og venter. SMV’erne er også nødt til at forholde sig til den nye virkelighed allerede nu.
”Jo hurtigere du som virksomhedsleder er til at melde dig ind i den dagsorden, jo mere konkurrencekraft får du med mulighed for at blive tilvalgt som leverandør i stedet for at blive fravalgt. Indslusningen kommer nemlig til at ske hurtigere, end lovgivningen foreskriver, ganske enkelt fordi de børsnoterede virksomheder skal redegøre for og dokumentere deres bæredygtighedsstrategi ned gennem hele leverandørkæden allerede fra 2024”, fortæller Christina Blak.
Nu skal vi alle lære at tale ESRS
Hun siger videre, at den gode nyhed er, at de store virksomheder er meget opmærksomme på vigtigheden af at formalisere det arbejde, der handler om at dele viden og løfte kompetencer og dermed give de mindre virksomheder en hjælpende hånd. Der er generelt en stor og generøs interesse for at være med til at løfte i flok. Alle virksomheder uanset størrelse og industri står nemlig dybest set med den samme strategiske udfordring:
”Ressourceforbruget skal ned, og konkurrencekraften skal op. Hvis det skal lykkes, skal bæredygtigheden ned i øjenhøjde og ind i den strategi, der arbejdes med i hverdagen. Som rådgiver er vores opgave at hjælpe bestyrelser og ledelser med at flytte sig fra et reaktivt til et proaktivt mindset på ESG og bæredygtighed samt at lede efter det værdiskabende i det arbejde, virksomheder står overfor lige nu. Vi skal alle lære at tale ESRS i de kommende år, for det er en forudsætning at kunne sproget, hvis man vil have succes med bæredygtig omstilling”, slutter Christina Blak.