ESG kan styrke virksomheders konkurrencekraft

Af:

Både store og små virksomheder skal forholde sig til nye krav om bæredygtighedsrapportering fra EU. Hvis man går strategisk til opgaven, er de nye EU-krav en enestående mulighed for at pudse sin forretningsstrategi af.

Om blot cirka 7 måneder bliver de første og største virksomheder underlagt EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), der kræver, at de kan afrapportere deres evne til at agere bæredygtigt. Det skal ske via de nye European Sustainability Reporting Standards (ESRS), som lægger sig tæt op ad ESG, der står for Environmental, Social og Governance. Men lovgivningen vil ikke blot ændre måden, der skal rapporteres på. Den vil også ændre måden, der drives forretning på.

At levere på kravene i CSRD er nemlig mere end en dataøvelse. ESRS-standarderne vil aktivere alle virksomhedens funktioner fra produktion over salg, logistik, forskning og udvikling samt it til økonomi og finans. De sætter skub i en ledelsesvurdering af forretningsmodellen, aktiverer en bæredygtig ledelsesstil og beder alle virksomheder om at opstille måltal for bæredygtigheden.

Fremtidssikring af virksomheden
”Det vil være en stor fejl, hvis virksomhederne blot ser de nye krav som en compliancedagsorden, hvor der skal bearbejdes data i massevis. Det er en investering i at fremtidssikre sin virksomhed, og man vil miste oplagte forretningsmuligheder, hvis ikke man benytter lejligheden til samtidig at skærpe sin forretningsstrategi”. Det siger Christina Blak, der er direktør og partner i konsulenthuset We Love People.

Bæredygtig omstilling kræver, at man genbesøger virksomhedens formål og strategi samt reorganiserer måden, hvorpå virksomhederne samarbejder og deler viden. På den måde kan man imødekomme eksterne forventninger og interne ambitioner lige som forretningen kan fremtidssikres. Derfor kommer ESG-strategi før rapportering, ligesom commitment kommer før compliance, mener Christina Blak, der hjælper en lang række danske virksomheder med deres bæredygtighedsstrategi og -rapportering.

Bæredygtighed er værdiskabende
”For de fleste virksomheder er bæredygtighed lige nu noget teknisk. Alle har blikket stift rettet mod de omfattende krav, EU-lovgivningen medfører, og det er svært at komme forbi complianceudfordringen og hen til det forretningsskabende. Men vi bliver nødt til at tale om, hvordan indsatsen for at fremme bæredygtigheden bliver værdiskabende for virksomheder og ikke bare en udgift”, siger hun videre.

Hun understreger desuden, at det kun er muligt at omstille verden, hvis virksomhederne samtidig omstiller deres organisationer. Det at organisere sin viden på nye måder er afgørende for virksomhedernes succes med at integrere ESG i forretningsstrategien. Strategi handler grundlæggende om at sætte en retning, skille sig ud og indtage en unik position, der er svær at nå for andre. Hvis man går strategisk til værks med ESG, ligger der store muligheder for at skærpe både profil, position og konkurrencefordele i arbejdet med bæredygtighed, mener hun.

SMV’erne skal med på vognen nu
I første omgang gælder CSRD direktivet fra 1/1 2024 børsnoterede virksomheder med mere end 500 ansatte. Pr. 1/1 2025 gælder det både børsnoterede og unoterede med mere end 250 ansatte, mens de små og mellemstore virksomheder kommer til i 2028. Christina Blak pointerer imidlertid vigtigheden af, at man – uanset størrelse – ikke blot læner sig tilbage og venter. SMV’erne er også nødt til at forholde sig til den nye virkelighed allerede nu.

”Jo hurtigere du som virksomhedsleder er til at melde dig ind i den dagsorden, jo mere konkurrencekraft får du med mulighed for at blive tilvalgt som leverandør i stedet for at blive fravalgt. Indslusningen kommer nemlig til at ske hurtigere, end lovgivningen foreskriver, ganske enkelt fordi de børsnoterede virksomheder skal redegøre for og dokumentere deres bæredygtighedsstrategi ned gennem hele leverandørkæden allerede fra 2024”, fortæller Christina Blak.

Nu skal vi alle lære at tale ESRS
Hun siger videre, at den gode nyhed er, at de store virksomheder er meget opmærksomme på vigtigheden af at formalisere det arbejde, der handler om at dele viden og løfte kompetencer og dermed give de mindre virksomheder en hjælpende hånd. Der er generelt en stor og generøs interesse for at være med til at løfte i flok. Alle virksomheder uanset størrelse og industri står nemlig dybest set med den samme strategiske udfordring:

”Ressourceforbruget skal ned, og konkurrencekraften skal op. Hvis det skal lykkes, skal bæredygtigheden ned i øjenhøjde og ind i den strategi, der arbejdes med i hverdagen. Som rådgiver er vores opgave at hjælpe bestyrelser og ledelser med at flytte sig fra et reaktivt til et proaktivt mindset på ESG og bæredygtighed samt at lede efter det værdiskabende i det arbejde, virksomheder står overfor lige nu. Vi skal alle lære at tale ESRS i de kommende år, for det er en forudsætning at kunne sproget, hvis man vil have succes med bæredygtig omstilling”, slutter Christina Blak.

We Love People hjælper virksomheder med at gøre deres bæredygtighedsstrategi, -rapportering og -kommunikation ESG-kompatibel gennem strategisk rådgivning og undervisning. Det strategiske vidensløft er vigtigt, da bæredygtighed forandrer virksomheders formål og forretning, og kravene til ledelser samt bestyrelser stiger. Herunder kravene til kommunikation. De skal kunne forklare valg og prioriteter til alle stakeholders og invitere dem med på rejsen. ESG er et kompas for strategisk bæredygtighed. Derfor udgiver We Love People hvert år ESG Barometeret, der analyserer de store selskabers rapportering af mål, milepæle og initiativer for derved at vise vej for de mindre. We Love People har desuden initieret et ESG-netværk i samarbejde med rådgiver Birgitte Mogensen og JUC.

Læs mere på www.welovepeople.dk

Seneste nyt

Steffan4 (1)
Stil din transportør til ansvar: Bæredygtig logistik handler om mere end miljø
Henrik Pedersen 1
Instant lønudbetaling til vikarer med Freepay PayOut: Fremtiden er nu
Boxes on laptop computer. online shopping
Den grønne kurv vinder ordren i B2B-indkøb
Kardex_img_Customer_Bonver_01
Fremtidens logistikløsninger: Kardex forvandler e-handelslagre
kort2
De selvbetjenende B2B-kunder

Mest læste på BusinessReview.dk

Pila Pharma IMG_0725 (2)
PILA PHARMA baner vejen for nye tanker om behandling af diabetes og fedme
DSC_0492_just - lab
Dansk brystkræftvaccine skal testes på patienter
_CAP0102
Unilabs Pharma Solutions: Tæt på 40 års erfaring med kliniske studier
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: Erhvervslejelovens § 14: Udlejers ret til at kræve ændring af lejevilkår
etf021024
Energi Til Fremtiden
OC2A0036_1F
Jeudan går foran med strategi for samfundsansvar
ecommerce101024
E-Commerce
Hotel Foroyar
Nordatlanten inviterer til konferencer
2 Troels Heien
Et stort skridt mod et cirkulært København
FILIPPO FORTIS
Longines dyrker det søde liv

Læs også

Mette_Bjøkvik-2 copy
Dansk Erhverv: EU-regler ruller ind over danske virksomheder
Ny lovgivning for arbejdsgivere ruller ud over danske virksomheder i en lind strøm i denne tid. Mange virksomheder er godt med. Det...
A white keyboard with a red key and the whistleblower word
Sådan etablerer virksomhederne en whistleblowerordning 
Virksomheder med mere end 50 medarbejdere skal nu have en whistleblowerordning. Sibilum guider til, hvordan virksomhederne får etableret den...
DSC02069-2
Kom godt i gang med tidsregistrering
De nye tilføjelser til arbejdstidsloven træder i kraft den 1. juli, og det får betydning for alle danske arbejdsgivere, der skal indstille...