Danmark har en af verdens højeste generationsskifteskatter som betyder, at når man arver virksomheden, må en del af produktionsapparatet sælges for at kunne betale arveafgiften
Skrevet af; Lasse Lundqvist, konsulent i SMVdanmark
Det er i sig selv et problem, men det er et lige så stort problem, at det er ekstremt usikkert og uigennemskueligt, hvad skattemyndighederne mener, produktionsapparatet er værd. Og det har desværre været virkeligheden for rigtig mange virksomheder siden 2015. Foreløbigt har der været to forsøg på at fjerne den usikkerhed, men vi venter stadig. Først har en ekspertgruppe i generationsskifte, nedsat af daværende skatteminister Morten Bødskov i 2020, arbejdet på at skabe konkrete anbefalinger til, hvordan en ny og mere gennemsigtig værdiansættelsesstruktur kan se ud i forbindelse med generationsskifte. Senere, som en del af regeringens reformpakke ”Danmark Kan Mere I” var der enighed om at nedsætte en ny uvildig ekspertgruppe, som skulle se på præcis det samme.
Desværre har ekspertgrupperne skuffet, og virksomhederne og deres arvinger står tilbage med håret i postkassen uden hverken forudsigelighed eller retssikkerhed. Skattemyndighederne kan nemlig fortsat til hver en tid vægte deres egen vurdering højere end den skematiske værdiansættelse. Det svarer i bund og grund til, hvis den offentlige ejendomsvurdering kun var vejledende og skattemyndighederne så efterfølgende hævede værdien, så skatten steg.
Denne uigennemsigtighed skaber stor usikkerhed omkring generationsskifte, mens den høje generationsafgift lægger et kapitaldræn på virksomheden. Det gør det mindre attraktivt for familierne at drive virksomhederne videre. Næsten hver tredje ejerleder med beskæftigede i Danmark er over 55 år. Der er altså en stor gruppe for hvem, det i et vist omfang er relevant at overveje generationsskifte. Men de mange op- og nedjusteringer af arveafgiften, samt håbet om at få en mere gennemsigtig værdiansættelsesmodel, gør det svært at planlægge et generationsskifte.
Det er utroligt uhensigtsmæssigt, at der er så mange op- og nedjusteringer i lovgivningen for generationsskifte. Først og fremmest er det forvirrende for virksomhederne, som så vidt muligt forsøger at planlægge et generationsskifte i god tid, at skattesatsen nu flere gange er ændret over kort tid. Samtidig har flere virksomheder udskudt deres generationsskifte i håb om, at ekspertgruppernes arbejde med værdiansættelsen ville føre til noget konkret og fjerne usikkerheden. Det er et problem, fordi værdien af virksomheden ikke nødvendigvis afspejler hvor mange midler, der i bund og grund er bundet i maskiner og bygninger.
Derved vil virksomhederne ofte være nødsaget til at sælge flere af virksomhedens aktiver i forbindelse med et generationsskifte. Det kan selvsagt medføre enorme nedgange i virksomhedens produktivitet, og måske helt slå virksomheden ihjel. Ifølge en analyse fra SMVdanmark, mener 17 pct. af de små og mellemstore virksomheder, at den nuværende arvelov gør det svært for deres børn at overtage virksomheden. Heldigvis er der gode nyheder, selvom det jo desværre sjældent er sådan, at træerne gror ind i himlen. I det nye regeringsgrundlag er der nemlig lagt op til en række afgiftsnedsættelser ved generationsskifte. Her fremgår det, at der anvendes 0,5 mia. kr. til at nedsætte bo- og gaveafgiften ved generationsskifte af erhvervsvirksomheder fra 15 pct. til 10 pct., hvilket er et skridt i den rigtige retning men stadig ikke nok.
Foruden nedsættelsen af bo- og gaveafgiftssatsen, er det samtidigt regeringens hensigt, at der indføres nye værdiansættelsesmodeller ved generationsskifte. Myndighederne har ikke formået af løse opgaven, hvilket har ført til stor usikkerhed hos de virksomheder, der planlægger generationsskifte. Men det er lovende, at der i det nye regeringsgrundlag er fokus på generationsskifteproblematikken. Nu skal det blive spændende at se, om regeringen kommer i mål. Det vil så være 3. forsøg. Det er dog endnu uklart, hvordan sådan en model bør se ud på trods af ekspertgruppens tidligere arbejde.
I SMVdanmark frygter vi, at historien fra den tidligere ekspertgruppe i generationsskifte gentager sig i forbindelse med de nye værdiansættelsesmodeller. Derfor så vi også helst, at politikerne for en gangs skyld tog fat om problemet selv, og gjorde det til en politisk beslutning i stedet for et udvalgsarbejde, som historisk har vist sig ikke at bære frugt. Samtidig håber vi, at selve nedsættelsen af afgiften allerede vil træde i kraft i starten af året i betragtning af den umiddelbare enkelthed i implementeringen.