Efter en svær tid for mødebranchen er der lys forude. Endda i så høj grad, at der ofte må meldes udsolgt. Mikal Holt Jensen er miljøchef i HORESTA og peger på, at det særligt er det store fokus på bæredygtighed, der får danskerne til at holde møder i Danmark fremfor i udlandet.
Trods udgiftskrise og tårnhøj inflation går det godt for mødebranchen. Flere vil holde store og grønne møder på dansk jord. Tendensen glæder Mikal Holt Jensen er miljøchef i brancheorganisationen, HORESTA, der vejleder virksomheder i oplevelseserhvervet i bæredygtige løsninger.
”Mange virksomheder skruer ned for rejseomkostningerne, for man sender et dårligt signal ved at afholde et seminar i Sydfrankrig, når man kan holde ét, der er mindst lige så godt indenfor landets grænser,” siger miljøchefen og fortæller, at der er mere interesse for grønne certificeringer end tidligere.
”Mange virksomheder vælger simpelthen kun mødesteder, der er certificerede, så der er mange fordele ved at prioritere indsatsen, og vi hjælper som brancheorganisation gerne med råd og vejledning til at komme i gang.”
Her dykker vi ned i den stigende aktivitet for mødebranchen og kigger nærmere på, hvordan gæsternes ønsker har ændret sig.
Ikke meget plads på hylderne
Ifølge Marlene H. Sylvester-Hvid, der er direktør for Danske Konferencecentre, går det godt for mødebranchen.
”Det ser rigtig godt ud. Faktisk har det ikke set så godt ud i ti år. Desuden er værdien af bookingerne høj,” fortæller hun.
Jan Grimstrup Larsen er direktør for Nyborg Strand, og han ser samme positive tendens på mødemarkedet. Den store interesse er dog ikke lige positiv for alle gæster.
”Der er stor bevægelse og faktum er, at vi ikke har meget plads på hylderne. Det betyder også, at flere går forgæves. Vi oplever generelt en kortere lead time på store arrangementer. Vi har blandt andet lige fået en forespørgsel på et event til efteråret, man normalt planlægger to år ud i fremtiden,” siger direktøren og understreger, at han også mærker den stigende interesse for at holde grønne møder.
”Det er fantastisk at opleve, at grønne møder for alvor har bidt sig fast i markedet, for det er et område, vi har arbejdet intenst med i mange år. Nu høster vi så frugterne af den indsats, for vi bliver uden tvivl også prioriteret netop på grund af det.”
Møder med et klart formål
Marlene H. Sylvester-Hvid fortæller, at gæsternes ønsker til møderne har ændret sig. Nu efterspørger de i den grad, at lokalområdet spiller en aktiv rolle under opholdet.
”Det betyder mere og mere for gæsterne, at morgenmaden er lavet på lokale råvarer hentet fra en nærliggende bondemand. De vil støtte det lokale og det danske, for det er blevet en central del af helhedsoplevelsen.”
Jan oplever også et stort skift i måden, gæsterne ønsker at holde møder.
”Vi ser en stigning i flerdøgnsmøder, og det er både fantastisk for vores forretning, men det er generelt skønt, at gæsterne ønsker at komme så meget i dybden med konkrete opgaver eller teambuilding og dermed efterspørger overnatning,” siger Jan og fortæller, at de også er mere konkrete, når det gælder deres formål med at afholde møderne.
”De har et langt større fokus på output end tidligere, og det er en fornøjelse, for det gør vores arbejde lettere. Når de er så klare med formålet for mødet, kan vi målrette rammer og detaljer, og dermed bliver det også tydeligere for os, om vi er kommet i mål med opgaven.”
Nok ser direktøren meget positivt på både på år 2023 og ikke mindst 2024, men han forudser alligevel et par bump på vejen.
”Vi er selvfølgelig opmærksomme på overenskomstforhandlingerne, som kan skabe nogen usikkerhed på markedet. Vi håber selvfølgelig, at parterne hurtigt kan finde hinanden, så det giver mening på begge sider af bordet.”
Danskerne vil mødes
Under corona blev hybridmøder vurderet til at være fremtiden, men er de mon fortsat efterspurgte? Ifølge Jan Grimstrup Larsen er svaret et rungende nej.
”Vi har selvfølgelig alle faciliteter til den slags møder, men de har slet ikke samme fokus som under corona. Det er absolut et small scale-marked.”
Det samme mærker direktøren for Danske Konferencecentre.
”Selvfølgelig er det smart, hvis en virksomhed har 100 ansatte til et møde i Danmark, og så 100 ansatte til møde i USA, og de to har brug for at tale sammen. Her kan man så lige smide et link og en storskærm ind og spare en masse flybilletter og CO2. Men som udgangspunkt har det slet ikke vundet indpas i vores daglige aktiviteter. Folk vil mødes og være sammen og udveksle ideer ansigt til ansigt, og vores mange bookinger taler deres helt eget sprog.”