Sponseret indhold

Ambitiøs strategi skal følges op med konkrete tiltag

Af:

Klima og miljø har aldrig været højere på agendaen end i dag. Som markedsleder ser Elgiganten det som en del af ansvaret at gå forrest, når det kommer til at finde måder at reducere, genbruge, genanvende og reparere – til gavn for pengepung og planet. Derfor har Elgiganten arbejdet med bæredygtighed i over 10 år og vi har høje ambitioner og klare mål. I 2028 skal 10% af koncernens omsætning således genereres fra salg af brugte produkter og cirkulære services som reparation, trade-in, genbrug og genanvendelse samt forventning om at være klimaneutral i 2040. Både i forhold til egen forretning og i leverandørkæden.

Det er dog ikke nok at være ambitiøs, der er også nødt til at være handling bag ordene fortæller Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten: ”Hvis vi skal lykkes med den grønne omstilling, er det vigtigt, at vores strategi ikke forbliver på tegnebrættet. Der skal handling bag ordene. Og den skal ud at leve blandt medarbejdere og i samspil med vores leverandører og kunder.”

125 bæredygtighedsambassadører hjælper Elgigantens kunder med at træffe mere oplyste valg
Et af Elgigantens tiltag, et særligt udvalgt og uddannet ambassadørkorps, har for andet år i træk til formål at klæde kunder på, når elektronikken skal købes, udskiftes, repareres eller skrottes. Ambassadørkorpset består af mere end 125 medarbejdere som bidrager med at håndtere kundernes stigende interesse for bæredygtighed, identificerer forbedringspunkter rundt om i Elgigantens 45 varehuse og hjælper kunderne med at træffe mere oplyste valg.

Peder Stedal ser stor værdi i, at virksomheder uddanner bæredygtighedsambassadører med særligt ansvar for at rådgive kunder om ’grønnere’ valg: “Vi har fået nogle vigtige sparringspartnere med oprettelsen af vores ambassadørkorps. Det opdagede vi allerede sidste år, hvor vi søsatte initiativet med de første 80 udvalgte medarbejdere. Vores ambassadører er vores forlængede antenner, som gør det muligt at indhente vigtig viden om, hvad vores kunder har brug for hjælp til for at kunne træffe grønnere elektronikvalg. Det gør os samtidig i stand til at handle hurtigt og skræddersy vores rådgivning ud fra vores kunders ønsker og behov. Samtidig holder vores ambassadører os på tæerne ved at stille krav til løbende udvikling på området og hjælper os med at identificere lokale forbedringsmuligheder rundt om i vores varehuse.”

Videndeling på tværs af brancher skal fremskynde den grønne omstilling 
Det gavner ingen at sidde alene med løsninger, der kommer miljø og klima til gode. Det handler tværtimod om at dele erfaringer og at lære af hinanden, mener Peder Stedal. Derfor deltager Elgiganten i paneldebatter, konferencer og events, hvor bæredygtighed er på agendaen for at dele ud af egne erfaringer og vende retur med ny inspiration. I april 2023 deltog Elgiganten på LOOP-messen i København. Et 2-dages event der samler brancher, politikere og virksomheder på tværs for at videndele, sparre og hjælpe hinanden på vej mod grønne løsninger. ”Det var tydeligt at mærke interessen for os fra både deltagere og besøgende. Det betød travlhed på standen begge dage. Samtidig kom vi hjem med masser af inspiration og ideer at arbejde videre med, fortæller Peder Stedal om eventet.”

97% elektronik genanvendes med Elgigantens secure collect containere 
Der var meget opmærksomhed om Elgigantens stand i løbet af forårets LOOP-messe. Især én ting fik de besøgende til at stille en masse spørgsmål: Elgigantens secure collect containere, som er opstillet i alle 45 varehuse landet over. Formålet med containerne er, at kunder nemt og enkelt indleverer udtjente laptops, smartphones og tablets. Produkterne nulstilles herefter og skilles så ad ned til metaller og mineraler, der gør det muligt at genanvende 97% af elektronikken.

Elgiganten vil vinde markedet for salg  af brugte telefoner i Norden 

I en undersøgelse fra Deloitte siger 14%, at de køber deres nye telefon – brugt. Markedet forventes at fordobles inden 2028 ifølge tal fra Statista. For at imødekomme efterspørgslen har Elgiganten derfor lanceret salg af brugte smartphones i alle nordiske markeder – og planer for tablets og computere ligger også klar. Fordelene ved at købe brugt i Elgiganten er åbenlyse, mener Peder Stedal: ”En brugt smartphone koster fortsat mange penge, og handler man med en privatperson har man ingen garanti for, hvad man køber. Alligevel er vi overbevist om, at en af de sikre veje til grøn omstilling er at få flere til at købe brugt. Som markedsleder ønsker vi derfor at lægge et ekstra sikkerhedsnet ud under dem, der endnu er tilbageholdende med at købe brugt. Alle vores telefoner er derfor tømt og nulstillet, repareret, kvalitetstjekket og fås med to års garanti. Det er altså lige så enkelt at købe nyt som brugt i Elgiganten, hvilket vi håber vil gøre, at brugthandel gennem os vil føles let og trygt.”

Som markedsleder har Elgiganten et stort ansvar og der arbejdes hver dag for at gøre det lettere for kunder at træffe mere bæredygtige valg ved at fremme produkter med lang levetid, og at tilbyde services indenfor reparation, genbrug og genanvendelse. Men skal alt i fremtiden være bæredygtigt, er man som virksomhed også nødt til at kunne tjene penge på det: 

”Gennem salg af brugt elektronik, giver vi produkter nyt liv og sætter strøm til vores strategi. Begge dele kommer både kunder, miljø og os til gode. Det er cirkulær økonomi i praksis,” fortæller Peder Stedal.

2023 milepæle

Kåret som Årets Grønne Butik af PriceRunner

  • Årlig indsamling af 30.000 tons elektronikaffald til genbrug og genanvendelse, hvilket gør Elgiganten-koncernen til den førende i Norden indenfor indsamling, sortering og genanvendelse af elektronikskrot
  • Knap 120.000 produkter får hvert år nyt liv gennem Elgiganten Outlet, hvor udstillingsmodeller og returprodukter tjekkes og nulstilles og videresælges i Elgigantens 45 varehuse
  • Der bruges 30% mindre strøm i Elgigantens varehuse end for 10 år siden. Og det til trods for løbende åbning af yderligere varehuse

Læs mere på
www.elgiganten.dk/baeredygtighed

Mest læste på BusinessReview.dk

Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: TIDSBEGRÆNSEDE LEJEAFTALER ER IKKE UNDERLAGT EN 2-ÅRSREGEL
thumbnail_20220223_JSU0133
Betalingsløsninger suger alt for mange penge ud af forretningen
1-199559273 - Aerial view to the diamond open mine in Aikhal town, Sakha Yakutia, north of Russia
Diamanter kan blive en god investering
Ankomst
PwC nyindretter hovedsæde til en ny tids arbejdsformer
br cø__
Læs "Cirkulær Økonomi" digitalt her

Læs også

Mette_Bjøkvik-2 copy
Dansk Erhverv: EU-regler ruller ind over danske virksomheder
Ny lovgivning for arbejdsgivere ruller ud over danske virksomheder i en lind strøm i denne tid. Mange virksomheder er godt med. Det...
A white keyboard with a red key and the whistleblower word
Sådan etablerer virksomhederne en whistleblowerordning 
Virksomheder med mere end 50 medarbejdere skal nu have en whistleblowerordning. Sibilum guider til, hvordan virksomhederne får etableret den...
DSC02069-2
Kom godt i gang med tidsregistrering
De nye tilføjelser til arbejdstidsloven træder i kraft den 1. juli, og det får betydning for alle danske arbejdsgivere, der skal indstille...