Du ejer ikke din virksomhed for evigt, og selvom tanken om måske at skulle sælge engang kan føles fjern, kan det betale sig at planlægge salget i god tid.
Undersøgelser viser, at kun 17% af ejerledere i SMV’er har en nedskrevet plan for salget af deres virksomhed, og derfor viser statistikken også, at 70% af virksomheder, som ønskes solgt, aldrig bliver det.
Hvad er en exit strategi?
Din exit strategi er en strategisk plan for, hvordan du overdrager ejerskabet af din virksomhed til anden part. Et salg af selskabet betyder ofte, at du som ejer også forlader virksomheden, men det behøver ikke altid være tilfældet. En korrekt exit strategi handler om mere end blot at have en plan for selve salget. Exit strategi handler i lige så høj grad om at planlægge rejsen frem mod et salg. En exit strategi tager udgangspunkt i dine ønsker og behov for fremtiden, set med både personlige og økonomiske briller. Den gode exit strategi skal sikre, at du kan sælge din virksomhed til en rigtig pris og med de rette betingelser, den dag du ønsker det.
Med den rette strategi og plan får du et roadmap for virksomhedens gøren frem til den dag, du forlader den, så du lettere kan navigere i urolige tider og foretage de rigtige beslutninger, der sikrer dig et succesfuldt salg.
Derfor går det galt
De hyppigste årsager til et mislykket salg er ofte to ting. En urealistisk forventning til salgsprisen, og at virksomheden simpelthen ikke er parat til at blive solgt. At fastsætte værdien af en virksomhed er ikke bare sådan lige til, hvis ikke man kender til emnet, og en professionel værdiansættelse kan løbe op i mange tusind kroner. Derfor undlader mange virksomheder helt at få det lavet og går med deres egen ide om, hvad virksomheden er værd. Det kan resultere i, at man først godt inde i selve forhandlingerne får en prisidentifikation fra modparten, og er denne langt fra det, man havde forventet eller havde behov for, kan det være årsag til, at handlen går i vasken. Hvis salget helt eller delvist skal finansiere din pension, har du også brug for at kende til økonomien i en evt. handel. Hvis værdien på nuværende tidspunkt er for lav til at finansiere den pensionstilværelse, du ønsker dig, er der behov for at gennemføre en salgsmodning, som forøger virksomhedens værdi, inden du sælger. Ejerlederen har ofte en afgørende rolle for virksomhedens succes og holder ofte på en stor mængde viden omkring interne processer, samarbejdsaftaler, forretningshemmeligheder osv.
Det er derfor helt essentielt, at alt dette dokumenteres, så en ny ejer kan få indsigt i disse ved overdragelsen.Virksomhedens salgsparathed belyser kort sagt, om det overhovedet er muligt at sælge virksomheden, som den fremstår i dag. Hvis virksomheden er afhængig af dig som ejer, eller hvis der er mangel på faste processer, dokumentation og tydelig ansvarsfordeling, vil det være en hindring for at gennemføre et salg.
Alene om opgaven
Som rådgivere oplever vi ofte, at det med at sælge sin virksomhed ikke er noget, man taler højt om, før det er sket. Derfor føler mange ejerledere sig ofte begrænset i at finde rådgivning på processen. På møder med klienter bliver der ofte efterspurgt en fast sparringspartner med viden om emnet, samt en klar plan at arbejde ud fra. Netop dette er ofte det udslagsgivende for en succesfuld exit. Men når først der er defineret mål og er udarbejdet en handlingsplan, ville mange ejerledere faktisk godt kunne starte på processen selv og komme i gang hurtigere og derved maksimere chancerne for et vellykket exit.
Fem ting du bør overveje, inden du sælger
1: Forbered salget flere år, før du ønsker at sælge
En god hovedregel er at kunne fremvise tre gode regnskabsår, inden du går i markedet. Ved at begynde tidligt, har du god tid til at optimere din forretning og gøre den mest muligt attraktiv og parat til et salg.
2: Sælg først din virksomhed, når der er orden i sagerne
Hvis ikke der er styr på virksomheden, er der langt mindre sandsynlighed for, at du får solgt. Dokumentér arbejdsgange, sæt ting i system og gør virksomheden uafhængig af dig som ejer, således at det bliver nemt for en køber at overtage virksomheden og køre den videre.
3: Sælg ikke hvis det går dårligt, eller væksten er stagneret
En virksomhed, der kontinuerligt vækster og er profitabel, er mest attraktiv for en køber og har dermed meget at skulle sige ift. prisen ved et salg.
4: Vær skarp på hvad det er, du sælger
Der er ofte flere forskellige ting, der kan være med til at gøre din virksomhed interessant for en køber. Identificer synergier der gør din virksomhed attraktiv for potentielle købere.
5: Få sparring fra en professionel
Man får ofte kun en chance, og resultatet af salgsprocessen kan være afgørende for, hvordan du efterfølgende kan leve dit liv. Derfor er det ofte givet godt ud at indlede et samarbejde med en exit planning konsulent, der kan rådgive om processen og hjælpe med en konkret plan.