Sponseret indhold

AI Denmark er et landsdækkende initiativ, der skal udbrede anvendelsen af kunstig intelligens, og det er skabt af Industriens Fond sammen med en række partnere. AI Denmark tilbyder gratis udviklingsforløb til udvalgte små og mellemstore virksomheder inden for fremstillings- og serviceindustrien, der typisk ønsker at udvikle nye produkter, services og forretningsmodeller.

Hvis en virksomhed ønsker at få succes med kunstig intelligens, er det ikke nok at have fokus på teknologien. Det handler i langt højere grad om at finde den rette balance mellem teknologi, forretning og brugere. Det vil f.eks. sige ansatte, kunder, leverandører og partnere. Samtidig er det vigtigt at holde sig for øje, at afsættet for som virksomhed at begynde at anvende en teknologi som kunstig intelligens i virkeligheden bør fødes i den menneskelige intelligens.

”Det gælder om at være nysgerrig og afprøve nye grænser. Tænke, hvis vi nu gør sådan i produktionen, kan vi så øge effektiviteten, eller hvis vi nu kobler afdeling A med afdeling B på den eller den måde, kan vi så opnå større leveringssikkerhed. Kunstig intelligens kan rigtig meget, men den skal tjene et formål, og det fødes faktisk allerbedst i tankesættet hos virksomhedens ledelse”.

Det siger Rasmus Bækby fra Alexandra Instituttet, der er en af partnerne i AI Denmark, som sammen med Teknologisk Institut og flere universiteter udgør et konsortie, der hjælper danske SMV’er med at integrere kunstig intelligens i forretningen.

Skal inspirere og hjælpe SMV’erne
Det primære arbejde består i at bringe kunstig intelligens ned i øjenhøjde og tydeliggøre den værdiskabelse, som mange virksomheder kan opnå ved at anvende teknologien. Det sker blandt andet gennem gratis udviklingsforløb rettet mod danske produktions- og servicevirksomheder.

Det er ikke nogen hemmelighed, at økonomi og kompetencemangel er to af de største benspænd for dansk erhvervsliv, når det gælder investering kunstig intelligens, så derfor er formålet med AI Denmark at være med til at inspirere samt hjælpe små og mellemstore virksomheder til at komme hurtigere i gang med at udnytte såvel AI-værktøjer som data i den digitale transformationsproces. 

”Kunstig intelligens er ikke ret meget værd uden data – store mængder af data – og på den front kan vi fungere som facilitator i samarbejde med vores partnernetværk, der spænder vidt,” fortæller Rasmus Bækby videre. 

Bliv klogere, uden at det koster noget
Han bakkes op af seniorprojektleder Peter Lemcke Frederiksen fra Teknologisk Institut, der fortæller, at omkring 60 virksomheder allerede har været gennem de forløb, som AI Denmark kan tilbyde.

”Mange virksomheder er interesseret i at komme i gang med kunstig intelligens, men ofte er de i tvivl om, hvordan de kan udnytte teknologien. Derfor er de måske ikke altid indstillet på at sætte midler af til formålet, men hvis de bliver godkendt til et projekt sammen med os, kan de komme i gang uden, at det koster dem en krone – og hvis det ikke er noget for dem, er de i hvert fald blevet klogere,” siger han. 

Gør kunstig intelligens forståelig
Peter Lemcke Frederiksen understreger, at man i et virksomhedsforløb i AI Denmark, som er udviklet i tæt samarbejde med Industriens Fond, bestræber sig på at gøre kunstig intelligens praksisnært samt let forståeligt. Omdrejningspunktet er skræddersyede og virksomhedsrettede pilotprojekter i kombination med workshops med fokus på udnyttelse af konkrete teknologier og organisatoriske forandringsprocesser.

Der tilbydes to typer af forløb. AI Explorer henvender sig til de virksomheder, der endnu ikke arbejder så meget med data, systematisk dataanalyse og datadreven beslutningstagning, men alligevel har et vist digitalt modenhedsniveau. AI Accelerator er et intensivt acceleratorforløb til virksomheder, som allerede arbejder med data på et mere avanceret niveau og har potentiale til at blive nationale frontløbere, som kan inspirere andre.

Klar til nye forretningsmodeller
AI Denmark måler løbende på, hvad virksomhederne, som har deltaget i et virksomhedsforløb, har fået ud af at være med. De foreløbige data viser, at mange virksomheder har skabt nye forretningsmodeller, processer og produkter gennem deres virksomhedsforløb, hvor de modtager rådgivning fra førende specialister inden for kunstig intelligens. 

Ifølge Kasper Fænø Bay Noer fra Alexandra Instituttet er mere end halvdelen af de deltagende virksomheder interesseret i enten at udvikle nye produkter og services eller endda at udvikle helt nye forretningsmodeller ved hjælp af kunstig intelligens.

”I princippet har vi talt om kunstig intelligens i mange år, men nu er såvel de datamæssige som de teknologiske muligheder til stede. Det er vores primære budskab til virksomhederne, og i dag er det som bekendt i høj grad teknologi, der driver virksomhedernes forretning. Vi hjælper både med den praktiske anvendelse, kompetenceudvikling samt ikke mindst ledelsesudvikling,” siger Kasper Fænø Bay Noer. 

Industriens Fond står bag AI Denmark i et samarbejde med Teknologisk Institut, Danmarks Tekniske Universitet, Alexandra Instituttet, Aalborg Universitet, Københavns Universitet, IT Universitetet og Innovation Centre Silicon Valley, mens Dansk Industri er rekrutterings- og erhvervspartner. Målet for AI Denmark er over en 3-årig periode at tage i alt 120 små og mellemstore virksomheder på en 6-måneders dannelses- og udviklingsrejse, hvor de lærer at anvende data til at få et konkurrencemæssigt forspring. Ambitionen er at understøtte danske små og mellemstore virksomheder i deres brug af kunstig intelligens samt datadrevet forretningsudvikling. Visionen er at gøre Danmark til et foregangsland indenfor virksomhedsrettet udnyttelse af ansvarlig kunstig intelligens.

Læs mere om, hvordan din virksomhed kan få adgang til et virksomhedsforløb i AI Denmark: https://aidenmark.dk/deltag

MEST LÆSTE