Løber kampvognen tør for brændstof midt i en operation står man i en meget dårlig situation – det er der heldigvis nogen, der sørger for ikke sker.
Når man operationelt taler om brænd- stof taler man ikke ”kun” om den ben- zin og diesel som man kan fylde på en brændstoftank – alt det som sker op til og efter produktet er kommet i tanken, er mindst lige så vigtigt. Og betydeligt mere mandskabsmæssigt krævende, end man som almindelig bilist, med plads til 50 liter benzin i tanken, går rundt og forestiller sig.
”For NATO opfylder vi i dag en række centrale rammeraftaler med fokus på Europa baseret på vores operationelle ophav fra missionerne i Afghanistan, som vi servicerede i 15 år. Fra 2007 og indtil NATO trak sig ud af landet i august 2021, har vores største fokus været på Afghanistan. I 2014 blev vi af NATO tildelt ansvaret som ”Single Source Provider” for hele NATOs brændstofprogram i landet. I årene omkring 2019-2020 kulminerede aktiviteterne med næsten 500 ansatte, heraf 450 alene i Afghanistan og 400 millioner liter brændstof årligt leveret til NATO styrkerne med hovedvægten på militærspecifikt flybrændstof. Opgaven bestod ikke alene i at tilvejebringe brændstoffet, men i lige så høj grad om at holde det på lager, teste det, distribuere det på NATO’s hovedbaser og transportere det ud til de fremskudte baser som led i den mangeårige 24/7-operation. Den type Contractor Supported Operation (CSO) er meget krævende mandskabsmæssigt med talrige teams, der døgnet rundt påfylder pansrede køretøjer, tanker militærfly med brændstof og distribuerer diesel til basens generatorstationer. Desuden skal vi være i stand til at håndtere dette under – og på trods af alle tænkelige forhold” indleder Sr. Commercial Director Christian B. Jørgensen, NCS Fuel.
Backup af backuppen
For en virksomhed som NCS, med internationale forpligtelser, hovedsæde i Danmark og datterselskab af World Fuel Services Corp., står sikkerhed helt centralt i alt hvad man beskæftiger sig med. Det være sig medarbejdernes personlige sikkerhed såvel som datasikkerhed – men naturligvis også leveringssikkerhed. Man arbejder derfor ikke alene med et backup-system – men har naturligvis også backup for backuppen.
”Hvis man i et missionsområde skal have noget repareret, kører man ikke bare ned til den lokale mekaniker. Man er nødt til at kunne udføre reparationer og service selv og uden supporten til soldaterne påvirkes. I vores bagkæde er der f.eks. også behov for medarbejdere med mekanikeruddannelse, baggrund som elektriker eller laboratorieuddannelse. Det gælder også for vores interne støttefunktioner: de medarbejdere, som gør rent i mandskabsområderne, vasker arbejdstøj osv. Denne del af vores arbejde indgår i de nødvendige kompetencer og kapaciteter som led i de større NATO kontrakter, der igen er reguleret at et fuldt sæt civile og militære standarder” pointerer Christian B. Jørgensen.
Fra Afghanistan til Arktis
Selvom NCS ganske vist på mange måder fik sin ilddåb i Afghanistan, hvor temperaturen om sommeren kan snige sig op over 45⁰C, afskrækker opgaver på den anden side af jordkloden på ingen måder virksomheden. Således heller ikke i Arktis, hvor NCS for øjeblikket løser opgaver med projektering af brændstofanlæg til en guldmine i det sydvestlige Grønland.
”Vi er pt. involveret i flere mineprojekter i Grønland, og vores folk har sammen med vores moderselskab i en række år, leveret brændstof til jernminerne i Baffinland i Canada. Sådanne steder leveres der typisk ”ship to shore” hvilket vil sige at man tanker fra et opankret tankskib til brændstofanlægget på land. Faktisk er hele Arktis et stærkt voksende, og meget spændende, forretningsområde for os. Man kan på visse områder godt sammenligne forholdene i Arktis med forholdene i Afghanistan: Der er ingen infrastruktur, ingen veje man kan køre tankbiler på og der er ingen værksteder ”nede omkring hjørnet”. Der er tale om fantastisk udfordrende logistiske forhold, og hvis mine- eller for den sags skyld militærets udstyr står stille på grund af manglende brændstof eller forkert kvalitet, så er konsekvenserne enorme”, slutter Christian B. Jørgensen.