Sponseret indhold
Efter corona måtte Filmon Abraham Haile skifte karriere fra hotelbranchen. I dag har han stor succes i ejendomsbranchen. Foto: Qvortrup Ejendomsadministration.

Corona satte en stopper for Filmon Abraham Hailes karriere i hotelbranchen. Et 6-ugers kursus for ledige hos EjendomDanmark fik åbnet hans øjne for et karriereskift. Efter blot et års ansættelse i en ejendomsadministration er han nu kundechef med ansvaret for en portefølje på 20 ejendomme.

For blot et par år siden havde Filmon sin daglige gang på Hotel Kong Frederik i hjertet af København. I løbet af seks år havde han arbejdet sig op til at være hotel manager og var et godt sted i sin karriere. Men i 2020 lagde corona en kraftig dæmper på turismen, og det fik konsekvenser. 

”Gæsterne udeblev, og strenge restriktioner gjorde det nærmest umuligt at drive hotel. Hotel Kong Frederik endte med at gå konkurs sammen med en række andre hoteller i den hotelkæde,” fortæller Filmon.

Som ledig begyndte han at overveje et brancheskift. Hotelbranchen havde tidligere været ramt af finanskrisen og var nu stærkt påvirket af en verdensomspændende pandemi. Drømmen var at finde en branche med både jobsikkerhed og fremtid i. På en jobmesse blev han fanget af et oplæg om ejendomsbranchen.

”Det lød spændende, og jeg kunne drage mange paralleller til hotelbranchen. Drift, administration og kundeservice var i forvejen mine spidskompetencer. Et brancheskift ville umiddelbart være en glidende overgang. I stedet for turister var det nu beboere, der skulle serviceres,” siger han. 

Fra mavefornemmelse til jura
Filmon søgte Københavns Kommune om at blive bevilget et 6-ugers kursus for ledige hos EjendomDanmark. Via kurset, der tog ham igennem emner som regnskab, økonomi, jura og kommunikation, blev han kun bekræftet i, at en karriere i ejendomsbranchen lød tiltalende. 

”Det fængede mig med det samme, men samtidig blev det tydeligt, at det nok ville blive en lidt større omvæltning i forhold til den branche, jeg kom fra,” siger Filmon og fortsætter:

”Meget var alligevel noget anderledes. Hotelbranchen havde lært mig at træffe hurtige beslutninger og handle på mavefornemmelsen. Et job i ejendomsbranchen kræver velovervejede beslutninger, der bunder i lovgivning, vedtægter og domsafsigelser. Men det er noget af det, jeg synes er spændende.” 

Kickstart på karriere
Efter 6-ugers kurset sendte Filmon en uopfordret ansøgning til Qvortrup Administration. Hans mål var at begynde sin nye karriere i en ikke alt for stor virksomhed. 

”Jeg ønskede indsigt og viden i den totale administration i ejendomsbranchen, og det ville jeg nemmere kunne opnå i en mindre eller mellemstor virksomhed. Her er der gerne en større frihed til at prøve kræfter med forskellige typer opgaver,” fortæller Filmon. 

Efter en jobsamtale begyndte han i supportafdelingen. Siden blev Filmon Property Manager, og 1. oktober blev han udnævnt som kundechef og har nu 20 ejendomme, han skal administrere. Derudover er han netop begyndt på EjendomDanmarks EA-uddannelse, der skal give ham papir på de nye kompetencer.

Here to stay
Ifølge Filmon vil en del ansatte i hotelbranchen have de kompetencer, ejendomsbranchen efterlyser.

 ”De ansatte er vant til at håndtere både drift, administration og eventuelle klager fra kunderne. De vil selvfølgelig skulle opdateres på juradelen. At rådgive lejere er ikke helt så let som at vise en turist ned til Nyhavn,” siger han med et smil. 

Selv er han ikke i tvivl om, at han har fundet sin rette hylde.

”Jeg vil gerne takke Qvortrup for den mulighed og tillid, de har udvist mig på min nye karriererejse. Jeg ser mange muligheder for at udvikle mig både fagligt og personligt og har fundet mig godt til rette. I’m here to stay.”

PODCAST

MEST LÆSTE

Ejendomsbranchen står over for at skulle rekruttere knap 10.000 medarbejdere ekstra de næste 10 år. Én vej til at finde nye medarbejdere er blandt ledige, der kommer fra andre brancher.