Sponseret indhold
Fremtidens vindere har styr på disse tre trends
Anders Eiler, Chief Sales Officer DanDomain

Tre discipliner er ifølge DanDomain helt afgørende at mestre, hvis din webshop skal have succes: mobil e-handel, konverteringsoptimering og personalisering.

Især tre e-commerce trends har gjort en stor forskel for DanDomains kunder i 2021 og forventes at få endnu større betydning i 2022. Det drejer sig om mobil e-handel, konverteringsoptimering og personalisering.

”Når vi ser på data fra de mere end 6.000 webshops, der kører på DanDomains platform, er tendensen, at de kunder, der har mest styr på de her tre trends, vækster mest. E-commerce er vokset utroligt meget. Da corona for alvor gjorde sit indtog i Danmark i foråret 2019, så vi fra den ene måned til den anden en fordobling i vores kunders omsætning. Der er kommet flere webshops, og branchen er blevet endnu mere kompetitiv. Derfor er der vigtigere end nogensinde, at du har styr på din mobile løsning, konvertering og personalisering, hvis du både vil tiltrække besøgende og få dem til at købe,” siger Chief Sales Officer i DanDomain, Anders Eiler.

Mere handel på mobile devices
Stadig mere e-handel finder sted fra mobile devices, og det er derfor blevet en nøgledisciplin at kunne designe en webshop, så den fungerer korrekt og sømløst både på PC, tablet og smartphone.

”Det dur ikke, at elementerne pludselig hopper rundt på siden, når kunden tilgår din webshop fra sin telefon i stedet for fra PC’en. Både design og funktioner skal virke problemfrit og understøtte din forretning optimalt uanset device,” siger Anders Eiler. Han henviser til, at mere end 60 procent af al handel i Asien i dag foregår på mobile devices, og den samme udvikling er godt på vej herhjemme.

”Til Black Friday blev omkring 50 procent af alle betalinger til webshops på vores platform gennemført med MobilePay. Det er en markant stigning i forhold til 2020.”

Konverteringen kan altid optimeres
Forbrugeres tålmodighed bliver kun mindre og mindre. Konverteringsoptimering handler derfor om – systematisk og konstant – at finde de mange små conversion killers, der kan dræbe en ordre, før den bliver placeret. Er produktfilerne organisereret korrekt? Er det nemt at navigere og søge og finde frem til de rigtige varer? Fungerer check out-processen optimalt? Og så videre. Rækken af små ting, der løbende kan forbedres, slutter i princippet aldrig, for en webshop kan altid konvertere bedre i morgen end i dag.

”En nem måde at fjerne conversion killers på, er at lave løbende brugertest, hvor man finder mellem 80 og 90 procent af disse blokeringer. Det er ting, du selv bliver blind for, fordi du sidder med hovedet begravet i systemet hele dagen, men som fem testbrugere udefra hurtigt kan afsløre. Det kan handle om noget så banalt som en knaps farve eller placering. Der er masser af best practice og ekspertviden, som vi kan servicere vores kunder med, så deres kunder gør som ønsket.”

Personalisering er blevet hvermandseje
Personalisering – at vise de rigtige produkter til de rigtige kunder på det rigtige tidspunkt – har længe været brugt af de helt store webshops, men bliver i disse år spredt bredere ud, ikke mindst i kraft af nemme integrationer med DanDomains partnerløsninger.

”Personalisering er gået fra at være en tung disciplin forbeholdt kæmpe-webshops til at være hvermandseje og en katalysator for stor vækst. I dag har også den webshop, som omsætter for 10 millioner kroner om året, fået øjnene op for potentialet i personalisering som et værktøj til måske at løfte omsætningen til 20 millioner kroner.”

Formålet med personalisering er at øge sandsynligheden for, at kunden køber mere.

”Det er et program, som kører i baggrunden og analyserer data for at præsentere kunden for de rigtige varer. Det er forskelligt fra program til program, hvordan det sker. Nogle tager udgangspunkt i den enkeltes kundes besøgsmønster. Andre anvender i højere grad big data til at forudsige kundens videre behov og adfærd. Alle de løsninger til personalisering, som vi tilbyder gennem vores partnere, kan integreres nemt i webshoppen. Med ét klik kan webshoppen udnytte vores partners store motor og mange data til at optimere præsentationen og salget af sine egne produkter,” siger Anders Eiler.

Fra hjerte til salgskanal
Ved at tilbyde sine kunder Skandinaviens største partnernetværk kan DanDomain hjælpe sine kunder med relevante løsninger på hele rejsen fra nystartet webshop til etableret e-commerce spiller.

”Det forunderlige er, at når en webshop kysser 100 millioner kroner i omsætning, sker der en forandring i selve virksomheden. Webshoppen, som startede det hele, går fra at være selve hjertet i virksomheden til at blive en salgskanal. I stedet er det warehouse-management og intelligente ERP-systemer, der ligger i maven af butikken. I den transformation skifter vi selvfølgelig også funktion, men vi er fortsat med på hele rejsen.”

DanDomain tilbyder Danmarks mest populære hostede webshop-in-a-box løsning, der fratager kunden for mange tekniske udfordringer. DanDomain har mere end 100 partnere, der er certificerede indenfor DanDomain Webshop. Partnerne hjælper for eksempel

DanDomains webshop-kunder med marketing, SEO/SEM, design, integrationer, fragtløsninger og ERP/WMS-løsninger.

Se mere på www.dandomain.dk

Der er kommet flere webshops, og branchen er blevet endnu mere kompetitiv. Derfor er der vigtigere end nogensinde, at du har styr på din mobile løsning, konvertering og personalisering, hvis du både vil tiltrække besøgende og få dem til at købe.

MEST LÆSTE