Sponseret indhold

AI-eksperter: Husk ansvarligheden, når den kunstige intelligens buldrer frem

Det første juridiske rammeværk for kunstig intelligens er på vej fra EU. Ifølge Josefin Rosén er det en milepæl og et stort skridt på vejen mod en fremtid med ”Responsible AI”. Foto: Susanne Kronholm.

Af:

Kunstig intelligens, også kaldet AI, er på hastig fremmarch i både virksomheder og det offentlige. Det er med til at afbøde manglen på arbejdskraft og sikre at flere beslutninger kan tages bedre og hurtigere. Men etik og transparens omkring teknologien er alfa og omega, hvis vi som borgere og kunder skal føle os trygge ved udviklingen. Det påpeger to eksperter i AI og data-etik hos SAS Institute, som snart gæster København.

Skrevet af; Fredrik Malte Petersen, Børsen Creative


AI er i stigende grad en integreret del af beslutningsprocesser på tværs af erhvervslivets brancher og i den offentlige sektor. Indsat i de rigtige processer kan kunstig intelligens fremme både produktivitet, innovation og kundetilfredshed. En af de virksomheder, som hjælper organisationer med at operationalisere AI, er SAS Institute, som var med til at lægge grunden for moderne dataanalyse for næsten 50 år siden og i dag er førende inden for kunstig intelligens på tværs af en række brancher.  

Kunstig intelligens er nået ind i virksomhedens kerne
SAS’ kunder har allerede eksperimenteret flittigt med kunstig intelligens, og teknologien har udviklet sig markant i de seneste år.

”Mange af vores kunder arbejder aktivt på at integrere kunstig intelligens i virksomhedens kernefunktioner. Det er blevet tydeligt, at alt, hvad AI kan understøtte og hjælpe med, fører direkte til konkurrencefordele – og det modsatte, hvis man ikke kaster sig ud i det,” udtaler Josefin Rosén, der er nordisk leder for AI & Analytics hos SAS Institute.

SAS Institute samarbejder eksempelvis med hospitaler og forskere, der bruger kunstig intelligens i form af computer vision og prædikative analyser for bedre at identificere og beslutte, hvilke kræftpatienter der er kandidater til en bestemt type operation. En række banker anvender SAS-løsninger til at bekæmpe svindel og hvidvask, mens bilproducenter har løsninger baseret på sensordata, der sikrer vedligeholdelse inden reservedele er slidt op.   

Ingen udvikling uden ansvarlighed 
Men i takt med at kunstig intelligens indsættes i flere processer, stiger betydningen for det enkelte menneske, ikke mindst når det gælder følsomme områder som sundhed og økonomi. 

”Udviklingen går lynhurtigt, men det er utrolig vigtigt, at teknologien er ’forklar-bar’. Etik og gennemsigtighed skal være tydelig i både teknologi og applikationer,” siger Josefin Rosén. 

Hun bakkes op af sin amerikanske kollega Reggie Townsend, som leder SAS’ Data Ethics Practice. Han står lige som Josefin Rosén på scenen, når SAS d. 6. oktober inviterer til executive eventen SAS Innovate i København.

”Ansvarlig innovation betyder, at når vi stiller spørgsmålet: Kan vi? Så stiller vi samtidig spørgsmålet: Bør vi? Vi har ’a duty to care’ – et ansvar for omsorg,” siger Reggie Townsend.

Han er medlem af The National Artificial Intelligence Advisory Committe, som rådgiver den amerikanske præsident og det såkaldte National AI Initiative Office. Som leder af Data Ethics Practice i SAS har han fokus på hvordan man sikrer, at AI-drevne løsninger ikke kommer til at diskriminere visse befolkningsgrupper, eksempelvis baseret på køn, etnicitet eller økonomisk formåen. 

”Vi har et særligt fokus på udsatte befolkningsgrupper i verden. Vi tror på, at hvis vi kan beskytte de mest udsatte, så vil alle andre også være OK,” pointerer han.

Lovgivning på vej fra EU
Samtidig er det første juridiske rammeværk for kunstig intelligens ved at blive udarbejdet af EU. Josefin Rosén ser dette som et stort skridt i den rigtige retning. 

”Hvis folk stoler på AI, vil de være mere tilbøjelige til at bruge det, og det vil hjælpe med AI-adoption og øge chancerne for, at AI-drevet innovation bliver en realitet på en bred front i samfundet og i erhvervslivet over de næste år,” siger Josefin Rosén.

Ansvarlig AI kræver, at man både stiller spørgsmålet: Kan vi – og bør vi?

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: TIDSBEGRÆNSEDE LEJEAFTALER ER IKKE UNDERLAGT EN 2-ÅRSREGEL
Ronny_tilpasset1
Investering af midler i Virksomhedsskatteordningen (VSO) – hvad må man?
li iw2
Podcast om investeringsure: Ekspertindblik fra Investment Watches

Læs også

Fotograf Sif Meinckewww.sifmeincke
Den generelle trussel fra cyberangreb i Danmark er meget høj 
Det samme er danske virksomheders kompetence til at levere løsninger, der kan beskytte samfundet, virksomheder og centrale institutioner. Så...
de-fem-storste-globale-risikoer-i-2024-og-2025 (1) copy_
Misinformation og cybersikkerhed er de største globale trusler
Over de næste to år vil AI-genereret misinformation være den største globale trussel skarpt forfulgt at cybersikkerhed. Det slår over...
Natasha-Friis-Saxberg-4-Storformat (1)
Cybersikkerhed er blevet et mange-hovedet monster
Der går ikke mange dage mellem, at man hører om en ny virksomhed eller branche, der har været udsat for et cyberangreb. Og det er måske...