Elnettets infrastruktur sætter begrænsninger for en fuldhjertet adoption af elektrisk mobilitet, men Nerve Smart Systems har knækket koden. En patenteret batteriteknologi sikrer bedre batteristyring, en mere effektiv udnyttelse af energitilførslen og dermed langt større ladekapacitet.
El-biler er kommet for at blive, og vi ser i disse år en voldsom vækst mht. både bilpark og opladningsstruktur. I april 2023 var der kommet 4.975 nye ladestandere til ift. april 2022, hvilket er en stigning på 84 procent. Det oplyser foreningen De Danske Bilimportører. Men fremgangen præsenterer samtidig problemer for el-infrastrukturen.
Utidssvarende infrastruktur, strømmangel og problematiske placeringer
”Infrastrukturen i dag er ikke bygget til at håndtere den voksende efterspørgsel efter opladning, specielt mht. de mange lynladere, der skyder op. Der kommer til at mangle strøm i nettet, og der vil være behov for betydelige investeringer i flere transformatorstationer, tykkere kabler, etc. For en virksomhed kan det nemt løbe op i en halv til en hel million kroner, og kan det overhovedet betale sig, hvis nu virksomheden skulle flytte på et tidspunkt? Den kan jo ikke tage infrastrukturen med sig,” forklarer George Ivanovic, CCO, Chief Commercial Officer, hos Nerve Smart Systems, der tilbyder en ny generation ladestandere.
Svaghederne i den aktuelle infrastruktur fører yderligere problemer med sig. ”Det er en konstant udfordring at finde de rette placeringer for ladestandere, fordi de kræver adgang til stabil strømforsyning med høj kapacitet, hvilket ikke er tilgængeligt alle steder. El-bilister og lastbilchauffører er i dag nødt til at vælge ruter ud fra, hvor de kan få den rette opladning. Det er selvsagt ikke holdbart i længden, når vi bevæger os mod en bilpark med en overvægt af el-biler,” siger George Ivanovic.
Svaret ligger i batteriet
Disse udfordringer lå allerede i kortene, da en fremtid med el-biler tegnede sig år tilbage, og det fik Nerve Smart Systems’ CEO Jesper Boie Rasmussen med en kandidatgrad i fysik til at arbejde på en langsigtet løsning. Han kom frem til, at svaret lå i batteriteknologi, nærmere bestemt en ladestander med en energi-lagringsevne, der gjorde ladestanderen uafhængig af infrastrukturens kapacitet og tilstand. Jesper Boie Rasmussen udviklede Nerve Switch™, en patenteret teknologi, der leverer en bedre og mere sikker batteristyring samt en mere effektiv udnyttelse af energitilførslen. Derfor kan en el-bil lades med op til 350 kW, selvom forbindelsen til elnettet kun er 100 kW.
”Elnettets kapacitetsbegrænsninger samt de meget høje omkostninger, udbygningen af kapaciteten medfører, er nogle af de væsentligste begrænsninger for en fuldhjertet adoption af elektrisk mobilitet. Der er behov for smarte ladestandere i stand til at håndtere elnettets kapacitetsudfordringer uden ekstra omkostninger, og hos Nerve Smart Systems har vi knækket koden,” lyder det fra George Ivanovic.
Effektiv, driftsikker, sejlivet og mobil
I dag producerer og sælger Nerve Smart Systems denne nye generation ladestander med det mundrette navn Battery-buffered High Power Charger, B-HPC V1.6 350kW. ”Vores laderstander tackler de vigtigste udfordringer, som er forbundet med opladning af el-biler – nemlig ledetiden og energiprisen. Når ladestanderen ikke bliver brugt, oplades den ekstremt effektive batteribank med billig strøm, hvilket betyder, at ladestanderen kan levere højeffekts-opladning med op til 350 KW til en lav energipris. Samtidig overgår løsningen resten af markedet mht. både driftsikkerhed og holdbarhed. Nerve Switch™ er medvirkende til, at B-HPCen ikke behøver den dyre effektelektronik, hvilket øger energieffektiviteten af vores lynladere med over 10%. Ligeledes er levetiden for lynladerens batteribank 20-30% længere end gennemsnittet.”
En anden fordel er mobilitet. Nerve Smart Systems’ ladestandere er ikke nødvendigvis bundet til ét sted, men kan flyttes. ”Mobiliteten giver virksomheder større handlefrihed, når de investerer i ladestandere. Samtidig ser vi også et tydeligt behov for mobile ladestandere ved byggepladser og andre midlertidige lokationer. Mobilitetsaspektet betyder, at køb af B-HPC lynladeren kan finansieres via en leasing-aftale, hvor vi har en god partner i en kendt dansk bank,” siger Nerve Smart Systems’ CCO.
Lynlader som pengemaskine
Løsningen kommer også med en eksplicit kommerciel mulighed for virksomheder, nemlig salg af frekvensregulering (FCR-D), forklarer George Ivanovic. ”B-HPC har en indbygget indtægtskilde, hvor virksomheder kan hjælpe elselskaber med et stabilt elnet. Selskaberne skal udligne udsving for at holde en ensartet frekvens på nettet. Hvis udsving bliver for store, går det ud over kvaliteten i elforsyningen. Den udfordring er vokset med vedvarende energi, fordi man af gode grunde ikke kan forudsige præcist, hvor meget energi vind og sol vil producere. Vores løsning leverer frekvensregulering ved at fungere som en buffer i systemet til at udjævne peaks og er derfor en attraktiv service for elselskaberne. Det vil være en markant ekstraindtægt, som er med til at nedbringe ROI for ladestanderen med flere år.”
Nerve Smart Systems har masser af medvind i form af samarbejdsaftaler med nøglekunder i Danmark og står foran et gennembrud på markedet, siger George Ivanovic. ”Den eksplosive vækst i el-biler er en utrolig positiv udvikling for samfundet, men kræver samtidig at vi indretter os på denne nye virkelighed og finder frem til de rette løsninger. Det gælder infrastruktur, fleksibilitet og serviceniveau. Vores løsning tegner denne fremtid. Er I produktionsvirksomhed, byggeplads, sommerland og/eller et kontorhus og overvejer at etablere højeffekts lynladere fuldt integreret med jeres eksisterende vedvarende energikilde som solanlæg, tag fat Nerve Smart Systems. Vi vil guide jer til en løsning, der matcher både behov og budget,” lyder opfordringen fra CCO George Ivanovic.